پیش بینی افزایش مرگ های کرونایی در روزهای آینده، فرایند صعودی بیماری در شهرهای کوچک

به گزارش چاپار بلاگ، اپیدمیولوییست و رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با اشاره به فرایند بیماری کرونا در کشور، با بیان اینکه برای بروز موارد بستری به دو تا سه هفته زمان نیاز است و برای بروز موارد مرگ و میر هم حدود سه هفته تا یک ماه زمان قابل تصور است، گفت: بر این اساس در نیمه دوم فروردین انتظار داریم که همچنان فرایند افزایشی موارد بیماری را داشته باشیم.

پیش بینی افزایش مرگ های کرونایی در روزهای آینده، فرایند صعودی بیماری در شهرهای کوچک

دکتر احسان مصطفوی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره شرایط کرونا در کشور با توجه به حجم بالای مسافرت های نوروزی و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: واقعیت این است که در چند روز اخیر متاسفانه هم شاهد افزایش موارد سرپایی ناشی از کرونا بوده ایم و هم افزایشی را در حوزه بستری در بخش های عادی و مراقبت های ویژه در کشور شاهد بودیم. البته هنوز این فرایند افزایشی در حوزه مرگ و میر ناشی از کووید-19 اتفاق نیفتاده، اما افزایش در مرگ ها هم در روزهای آینده قابل پیش بینی است.

وی افزود: باید توجه کرد که این افزایش قابل پیش بینی بود و اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است؛ یعنی با افزایش دید و بازدیدهای عید و افزایش سفرهای نوروزی، که مخصوصا زمینه ای برای تماس های بیشتر با افرادی که تا به امروز آلوده نشده بودند فراهم می کرد، این فرایند افزایشی پیش بینی می شد. طی تعطیلات نوروز شاهد بودیم که افرادی که به طور خاص در یکسال گذشته با مراقبت هایی که انجام داده بودند، به کرونا مبتلا نشده بودند، بر اثر دید و بازدیدها و بعضا سفر، بستر ابتلا به بیماری برای شان فراهم شد و متاسفانه نتیجه آن افزایش موارد بیماری در کشور است.

مصطفوی ادامه داد: البته در حال حاضر گرچه شاهد افزایش موارد بیماری هستیم، اما نمی توان تحلیل کرد که شرایط بیماری در هفته های پایانی فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه دقیقا به چه صورت خواهد بود و این موضوع نیاز به تامل بیشتر دارد. در روزهای آینده احتمالا می توان قضاوت مناسب تری درباره شدت و مدت زمان فرایند افزایشی موارد بیماری داشت.

وی تاکید کرد: یک فاصله زمانی یک هفته ای برای بروز موارد سرپایی بیماری قابل تصور است. همچنین برای بروز موارد بستری به دو تا سه هفته زمان نیاز است و برای بروز موارد مرگ و میر هم حدود سه هفته تا یک ماه زمان قابل تصور است. بر این اساس در نیمه دوم فروردین انتظار داریم که همچنان فرایند افزایشی موارد بیماری را داشته باشیم.

مصطفوی درباره بروز موج چهارم در کشور با غلبه سویه انگلیسی بیماری هم گفت: واقعا هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم که آیا موج چهارم اتفاق افتاده یا خیر و بنده اطلاعی ندارم که غلبه بیماری با چه سویه ای بوده است. البته از این نظر که سرایت پذیری واریانت انگلیسی از واریانت معمول در گردش در کشور قاعدتا بیشتر است، در گذر زمان انتظار داریم که واریانت انگلیسی به نام واریانت غالب در منطقه های از کشور و یا بیشتر نقاط کشور تبدیل شود، همانطور که در بعضی از منطقه ها دیگر دنیا هم این رخ داد.

مصطفوی گفت: حال اینکه نتیجه غلبه واریانت انگلیسی آیا بروز موج چهارم سهمگینی در کشور خواهد بود یا خیر، نیاز به گذر زمان بیشتری دارد تا ببینیم که فرایند اپیدمی به چه صورت پیش خواهد رفت. در حال حاضر به نظر می رسد که آنچه که از موج های اپیدمی در کشور شاهدیم، افزایش موارد بیماری به ویژه در شهرهای کوچک تر و منطقه های است که در موج های قبلی اپیدمی کمتر متاثر شده بودند، اما در عین حال افزایش موارد بیماری در روزهای اخیر، مخصوصا در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز نیاز به توجه بیشتر در روزهای آینده دارد تا بتوان تفسیر مناسب تری درباره آن ارائه داد.

وی تاکید کرد: مسلما یکی از مهمترین ابزارهای کنترلی اپیدمی در شرایط حاضر واکسیناسیون، به خصوص افراد پرخطر، است که در حال حاضر به دلایلی این اقدام پیشگیرانه به کندی پیش می رود که امیدواریم تسریع شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 17978

به "پیش بینی افزایش مرگ های کرونایی در روزهای آینده، فرایند صعودی بیماری در شهرهای کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش مرگ های کرونایی در روزهای آینده، فرایند صعودی بیماری در شهرهای کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید