راه های درمانی سرفه خشک پی در پی

به گزارش چاپار بلاگ، سرفه خشک پی در پی می تواند وضعیتی بسیار آزار دهنده باشد، به این علت که مانع از تمرکز بر روی کارهای روزانه شده و خواب شما را مختل می سازد. بعلاوه سرفه مداوم و غیره منتظره در مکانی مانند سالن سینما می تواند بسیار خجالت

راه های درمانی سرفه خشک پی در پی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سرفه خشک پی در پی می تواند شرایطی بسیار آزار دهنده باشد، به این دلیل که مانع از تمرکز بر روی کارهای روزانه شده و خواب شما را مختل می سازد. بعلاوه سرفه مداوم و غیره منتظره در مکانی مانند سالن سینما می تواند بسیار خجالت آور باشد.

سرفه خشکی که به صورت مکرر باشد معمولاً پس از ابتلاء به یک سرماخوردگی بوده و یا ناشی از داشتن حساسیت یا آلرژی می باشد، اما گاهی اوقات سرفه می تواند نشانه ای باشد که به یک عارضه جدی و خطرناک اشاره دارد. علل متعدد این عارضه در مقاله ای تحت اسم سرفه خشک پی در پی ارائه شده است. در این بخش راه های درمانی سرفه خشک مداوم را در اختیارتان قرار می دهیم.

درمان های خانگی

اهمیت دارد که در صورت بروز سرفه خشک پی در پی و ماندگار، دلیل زمینه ای و نهفته آن را درمان سازید. با این حال، ابتدا می توانید چند درمان و ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی را امتحان کنید.

غرغره کردن آب نمک: برترین درمان طبیعی جهت درمان هرگونه عفونت گلو غرغره کردن آب نمک است. به منظور انجام این درمان، 2 لیوان آب را با 2 قاشق غذاخوری نمک طعام جوشانده و صبر کرده تا محلول ولرم شده و سپس آن را غرغره نمایید. توصیه می گردد که آن را حداقل 3 مرتبه در روز تکرار کنید، هرچند می توانید تا آنجا که لازم باشد این درمان را بکار گیرید.

درمان با گیاه مر (Myrrh): یکی دیگر از درمان هایی که با غرغره انجام می گردد استفاده از گیاه مر است. مر ضد میکروب بوده و تا حد زیادی به تسکین درد عضلانی یاری می کند و خلط آور بوده و موجب تسکین می گردد. نصف قاشق چای خوری مر را به 2 فنجان آب ولرم افزوده و محلول را غرغره کرده و سپس آن را قورت دهید. این درمان را 3 تا 4 مرتبه در روز انجام دهید.

فلفل و عسل: عسل به جهت خواص آنتی بیوتیکی خود شناخته شده است. عسل و فلفل با هم درمانی عالی را می سازند. در یک کاسه یک قاشق غذاخوری عسل و کمی فلفل را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس این مخلوط را به آرامی زبان یا لیس زده و مصرف کنید. این کار را هر شب پس از صرف شام انجام دهید. این درمان یاری بزرگی به فروکش نمودن مشکل سرفه خشک می کند.

ویتامین C: ویتامین C فراوانی مصرف نمایید، به این دلیل که با بهبود سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عفونت یاری می کند. می توانید مکمل های آن را مصرف کرده و یا مواد غذایی طبیعی مانند پاپایا، پرتقال، و لیمو را که سرشار از ویتامین C می باشند مورد استفاده قرار دهید.

نوشیدن میزان زیادی آب: اگر دچار سرفه خشک ناشی از کم شدن آب بدن شده اید، آنگاه ضروری است که میزان زیادی آب نوشیده تا گلوی خود را مرطوب نگاه دارید. به طور میانه، هر فرد بایستی حدود 2 لیتر آب در روز بنوشد.

دستگاه رطوبت ساز: در صورتی که دچار سرفه خشک ناشی از هوای خشک در خانه شده اید، یک دستگاه رطوبت ساز را در خانه بکار اندازید. اطمینان حاصل کنید که از آب مقطر برای دستگاه استفاده می کنید و آن را عاری از هرگونه گرد و غبار نگاه دارید. استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز هوای مرطوب ثابتی را ایجاد نموده که به تسکین از سرفه خشک یاری خواهد نمود.

بخار یا بخور درمانی: به منظور مرطوب نگاه داشتن بینی و گلو بعلاوه می توانید استنشاق بخار را امتحان کنید. برای این منظور، قابلمه ای را با 1 /3 آب پر کرده و در آن را بگذارید. اجازه دهید آب برای چند دقیقه به جوش آید. آنگاه ظرف را از روی اجاق گاز برداشته و سر خود را با یک حوله پوشانده و بخار آب را به وسیله دهان خود استنشاق نمایید.

داروهای ضد آلرژی: چنانچه نسبت به چیزی حساسیت داشته که موجب سرفه شما می گردد، آنگاه از تماس با آن ماده حساسیت زا دوری کنید. بعلاوه با مصرف آنتی هیستامین از سرفه ناشی از آلرژی رهایی یابید. می توانید این داروها را بدون نسخه تهیه کنید.

شربت های سرفه بدون احتیاج به نسخه: می توانید شربت بدون نسخه برای سرفه خشک را خریداری نمایید. این کار موجبات تسکین از علائم را فراهم می سازد. اطمینان حاصل کنید که شربتی را تهیه کنید که برای سرفه خشک باشد و نه سرفه خلط دار.

درست خوردن: از خوردن غذاهای ادویه دار و تند حذر کرده و بیشتر مواد غذایی قلیایی مصرف کنید. وعده های غذایی کوچک اما مکرر را نوش جان کنید. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سیستم ایمنی شما را بهبود بخشیده و شدت سرفه خشک ناشی از رفلکس اسید معده را کاهش می دهد.

تشخیص و درمان پزشکی

هنگامی که دچار سرفه مداوم و مزمن شده اید، بایستی حتماً در پی مراقبت های پزشکی باشید، به این دلیل که یک سرفه خشک و ماندگار می تواند نشانه وجود یک اختلال جدی در سلامت باشد. معاینات و آنالیز های اولیه، انجام اشعه X از قفسه سینه و آنالیز جامع از سابقه بیمار در مورد اختلالات دستگاه تنفسی فوقانی را شامل می گردد. پزشک بعلاوه ممکن است به طور مستقیم مجاری بینی و گلو را مورد معاینه قرار داده و سی تی اسکن هم ممکن است بر روی بیمار انجام گردد.

پس از انجام آزمایش های اولیه پزشک ممکن است درمان مخصوص سرفه خشک را تجویز کرده و از شما بخواهد که پس از چند هفته شرایط خود را برای او گزارش نمایید. در صورتی که درمان موفقیت آمیز نباشد، آنگاه آزمایشات و معاینات خاص دیگری به منظور تشخیص بیشتر تجویز خواهد شد. در بسیاری از موارد، یافتن و تشخیص دلیل نهفته سرفه مزمن کار دشواری است. با این حال، با یک پزشک حاذق و یا متخصص کار کرده تا دلیل نهفته سرفه خود را بیابید.

اهمیت دارد که در صورت مشاهده سرفه خشک مزمن به پزشک مراجعه نمایید اما چنانچه سرفه شما خیلی شدید نباشد می توانید ابتدا درمانهای خانگی فوق الذکر را امتحان کنید و در صورت نتیجه نگرفتن از آنها طی 10 روز، آنگاه با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 19472

به "راه های درمانی سرفه خشک پی در پی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمانی سرفه خشک پی در پی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید