در چه شرایطی نباید از وازلین بهره ببرید؟

به گزارش چاپار بلاگ، وازلین نام تجاری ژله پترولیوم است و به عنوان مرطوب نماینده و نرم نماینده پوست استفاده می گردد. این ژل نیمه جامد برای حفظ رطوبت و محافظت از پوست خشک و ترک خورده عالی است. اما این محصول در روتین مراقبتی همه قرار نمی گیرد. برای مثال اگر زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری کنید یا مستعد آکنه هستید استفاده از وازلین توصیه نمی گردد. در ادامه آنالیز می کنیم که چه پوست هایی نباید از وازلین استفاده نمایند.

در چه شرایطی نباید از وازلین بهره ببرید؟

1. اگر آکنه دارید

اگر مستعد جوش یا بسته شدن منافذ هستید، استفاده از وازلین را توصیه نمی کنیم. انجمن آموزشگاه پوست آمریکا هشدار می دهد که ژله پترولیوم ممکن است برای کسانی پوست آن ها مستعد آکنه است باعث جوش گردد. متخصصان پوست توصیه می نمایند که افراد با جوش های فعال یا جوش های سرسیاه باید از مصرف وازلین خودداری نمایند و از سایر محصولات مراقبتی بر پایه آب استفاده نمایند. برای درمان آکنه از محصولاتی مانند اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رتینوئید های موضعی بهره ببرید.

با وجود این هشدار ها ممکن است بعضی افراد ادعا نمایند که وازلین باعث ایجاد آکنه نمی گردد. برای مثال وب سایت وازلین می گوید این محصول منافذ را مسدود نمی نماید و برای پوست های مستعد آکنه بی خطر است. اگر هنوز مایل به افزودن وازلین به روتین مراقبتی خود هستید، به خصوص اگر می خواهید آن را به طور کامل بهره ببرید، حداقل با احتیاط از آن بهره ببرید. قبل از مالیدن وازلین به کل صورت آن را روی قسمتی از پوست تست کنید.

2. آفتاب سوختگی دارید یا زمان زیادی را زیر نور آفتاب می گذرانید

ممکن است شنیده باشید که وازلین می تواند به بهبود آفتاب سوختگی یاری کند. با این حال اگر آفتاب سوختگی تازه ای دارید یا از ضد آفتاب استفاده ننموده اید، به طور کلی از وازلین استفاده نکنید. گاهی وازلین می تواند سوختگی را بهتر کند، اما در صورتی که درمان آفتاب سوختگی را با محصولات دیگری آغاز نموده باشید. در غیر این صورت وازلین باعث ایجاد گرما در پوست شما می گردد و آفتاب سوختگی را بدتر می نماید. بهتر است قبل از استفاده از وازلین حداقل 24 ساعت صبر کنید تا آفتاب سوختگی کمی بهبود یابد.

بعضی از کارشناسان بعلاوه معتقدند که ترکیبات وازلین می تواند آسیب های ناشی از نور خورشید را تشدید کند. پزشکان می گویند محصولات حاوی نفت مانند آکوافور یا وازلین شما را در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار می دهد، زیرا محافظت نور یا SPF ندارند. استفاده از ضد آفتاب می تواند تا حدودی این خطر را کاهش دهد، اما زمانی که لایه ای از ضد آفتاب و وازلین روی هم قرار می گیرند احساس سنگینی ایجاد می نمایند و پوست بیش از حد چرب می گردد.

3. شست وشوی دو مرحله ای ندارید

آلودگی و آرایش می تواند زیر لایه ضخیم و چسبنده وازلین گیر کند. بنابراین اگر شست وشوی دو مرحله ای ندارید و با آرایش می خوابید، استفاده از وازلین را فراموش کنید. صورت خود را بشویید و تمام ذرات کثیفی و آرایش روی صورت خود را پاک کنید و سپس طبق روتین خود از یک پاک نماینده، تونر و مرطوب نماینده بهره ببرید. مالیدن وازلین روی پوست کثیف می تواند منجر به ایجاد جوش گردد.

4. اگر از مواد اکتیو با فعال استفاده می کنید

اکتیو ها موادی هستند که با هدف قرار دادن مسائل خاص پوست، پوست شما را تغییر می دهند. از طرفی تصور می گردد که وازلین از پوست در برابر از دست دادن رطوبت و تحریک محافظت می نماید. ممکن است به نظر برسد که این دو مواد یکدیگر را متعادل می نمایند، به خصوص اگر محصول اکتیوی که استفاده می کنید رطوبت پوست را از بین ببرد. با این حال به گفته متخصصان احتمالاً باید از مصرف وازلین با محصولات اکتیو مانند آلفا هیدروکسی اسید ها (AHAs)، بتا هیدروکسی اسید ها (BHAs) و رتینوئید ها اجتناب کنید.

برای مثال استفاده همزمان از وازلین با سرم های ضد پیری یا سرم های درمان لکه ها ممکن است باعث قرمزی، لایه برداری و سایر مسائل پوستی گردد. گاهی می توان از وازلین با مواد فعال استفاده کرد. برای مثال پس از اینکه به رتینوئید عادت کردید می توانید با احتیاط از وازلین بهره ببرید. به عبارت دیگر هنگامی پوست شما به مواد فعال واکنش نشان نداد و عادت کرد، کم کم وازلین را به روتین خود اضافه کنید.

کلام آخر

وازلین یکی از محصولات بر پایه نفت است که از قدیم برای مرطوب کردن و نرم کردن پوست استفاده می شد. اما همه پوست ها نمی توانند وازلین را در روتین پوستی خود قرار دهند. برای پوست های مستعد به آکنه و پوست هایی که دچار آفتاب سوختگی هستند وازلین توصیه نمی گردد. بعلاوه اگر از اسید های فعال استفاده می کنید از وازلین استفاده نکنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: glam

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 شهریور 1402 بروزرسانی: 26 شهریور 1402 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 35953

به "در چه شرایطی نباید از وازلین بهره ببرید؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "در چه شرایطی نباید از وازلین بهره ببرید؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چه شرایطی نباید از وازلین بهره ببرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید