دستورالعمل جامع خانه تکانی

به گزارش چاپار بلاگ، اسفند ماه همواره با برنامه ریزی برای خانه تکانی و تمیز کردن گوشه و کنار خانه همراه است. با اجرای این سنت قدیمی و تمیز کردن تمام قسمت های خانه، به صورت نمادین به اسقبال بهار می رویم. در روزگاران قدیم که هنوز در خانه ها کرسی وجود داشت، بخاری های نفتی و هیزمی روشن می شد و هر خانه یک سماورهای ذغالی داشت، خانه تکانی به معنای پاک کردن دوده و جرم هایی بود که در 6 ماه سرد سال روی در و دیوار خانه جمع شده بودند.

دستورالعمل جامع خانه تکانی

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

اما این روزها دیگر خبری از دوده و جرم نیست، البته شاید بتوانیم بگوییم که آلودگی هوا در شهرهای عظیم جای دوده را پر نموده است. به هر حال خانه تکانی این روزها ساده تر از ایام قدیم است اما سختی های خاص خود را هم دارد. هر چند تمام این سختی ها برایمان لذت بخش است و با تمیزکاری حال خوش بهار را در خانه به جریان می اندازیم.

  • خانه تکانی مرحله ای؛ یک روش تمیزکاری به آسانی آب خوردن

حالا دیگر روزها طولانی تر می شوند و نور خورشید گرم تر است. پس وقت آن رسیده که خانه را خلوت کنیم تا هوای تازه و نسیم ملایم به راحتی در خانه جریان پیدا کند. همان طور که متوجه شده اید امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم درباره خانه تکانی صحبت کنیم و دستورالعمل جامع خانه تکانی را برای انجام این سنت زیبای قدیمی ارائه بدهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا خانه تکانی قبل از رسیدن بهار مهم است؟

بهتر است قبل از اینکه به سراغ دستورالعمل های تمیزکاری برویم کمی درباره اهمیت خانه تکانی صحبت کنیم. تمیز کردن خانه قبل از رسیدن بهار، فرصتی برای تنظیم مجدد همه چیز در خانه است. با تغییر فصل حال و هوای خانه را هم عوض می کنیم و شاد و راضی به استقبال بهار می رویم.

همچنین کارهایی که مدت ها در فکر انجام آن بوده ایم را در این زمان به سرانجام می رسانیم. مثلا تعمیر یک وسیله در خانه، تعویض فیلتر تصفیه آب یا رنگ کردن یک دیوار. پس از تمام شدن تمیزکاری فضای داخلی خانه حسابی بهاری می گردد. تمام گرد و غبارها پاک شده اند، خانه شاداب و تمیز است و شما از نظر روحی و جسمی حال بهتری دارید.

خانه تکانی به شما یاری می نماید کارهایی که سالی یکی دو بار انجام می دهید را از لیست کارهای سال بعد خارج کنید. مثلا رسیدگی به لولاهای در کمدها یا آنالیز دوره ای فنر موتور اتوماتیک در پارکینگ. با این کار خیالتان از بابت این مسائل راحت می گردد، ایمنی قسمت های مختلف خانه را تأمین نموده اید و احساس مفید بودن هم می کنید.

چه زمانی خانه تکانی را آغاز کنیم؟

برای فهمیدن بهترین زمان برای آغاز خانه تکانی دو روش وجود دارد. در روش اول باید به احساس خود توجه کنید. هر زمانی که احساس کردید طراوت و تازگی همراه با نسیم گرم بهاری در خانه به جریان افتاده است وقت خانه تکانی است. وقتی احساس کردید که دوست دارید در طول روز پنجره را باز بگذارید یعنی وقت آن رسیده که دست به کار شوید و همه چیز را تمیز کنید. با نو شدن فصل، داخل خانه را هم مثل بیرون با طراوت کنید و انرژی های خوب را به جریان اندازید.

روش دوم بر اساس زمان بندی کارهای شخصی شما است. اگر در بین برنامه های اسفند ماه دو یا سه روز زمان آزاد دارید که می توانید به کارهای خانه اختصاص دهید، یعنی وقت خانه تکانی رسیده است. اگر در آخر هفته زمان خالی دارید می توانید تمام آن را صرف تمیزکاری خانه و مراقبت و عشق ورزیدن به آن کنید. ممکن است تمایل داشته باشید مدت زمان بیشتری را به خانه تکانی اختصاص دهید و همه کارهای تعمیری را هم در همین چند روز انجام دهید. اگر زمان شما برای این کار کافی نیست یک آخر هفته را به تمیز کردن اختصاص دهید و هفته بعدی را صرف تعمیرات کنید. از هر روشی که بهره ببرید، بهار را به خانه راه داده اید.

چطور خانه تکانی را آغاز کنیم؟

خانه تکانی یک کار شگفت انگیز است. کافی است تصمیم بگیرید که آن را آغاز کنید، بقیه مراحل پشت سر هم اتفاق می افتد. دستورالعمل جامع خانه تکانی می گوید که این یک کار پله کانی است و باید مرحله به مرحله انجام گردد. ابتدا باید برای این کار تصمیم بگیرید، سپس برنامه ریزی کنید و برای انجام کارها از یک نفر یاری بگیرید. اگر این کار را خانوادگی انجام بدهید بهتر است، چون بدون خستگی زیاد کارها به سرانجام می رسد و زمان خوبی را در کنار هم می گذرانید.

برای برنامه ریزی کارها باید آن ها را مرحله به مرحله بنویسید و در هر مرحله خلاصه ای از فعالیت های لازم را بنویسید. فرقی ندارد قرار است یک اتاق را تمیز کنید یا چک لیست وظایف هر شخص را برای تمیز کردن کل خانه بنویسید. نوشتن اهداف و روش عملکرد می تواند به شما یک نقشه راه بدهد تا بتوانید بر اساس دستورالعمل جامع خانه تکانی پیش بروید.

چک لیست خانه تکانی

این چک لیست 29 بخش دارد و به شما یاری می نماید تمام قسمت های خانه را کاملا تمیز کنید. شما می توانید با توجه به احتیاج و علاقه خود بخش هایی را به این چک لیست اضافه کنید. در واقع با تنظیم این چک لیست می توانید دستورالعمل جامع خانه تکانی مخصوص خود را بنویسید و با خیالی آسوده به سراغ تمیزکاری بروید.

1. ملافه ها: ملافه ها و روبالشی ها به صورت مرتب شسته می شوند اما بالش ها، روتختی ها و پتوها را فراموش می کنیم. پس برای خانه تکانی باید آن ها را هم در لیست قرار دهیم.

2. تشک: وقتی ملافه ها در ماشین لباسشویی در حال تمیز شدن هستند، از فرصت بهره ببرید و تشک را تمیز کنید. روی تمام سطح تشک جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید چند دقیقه ای روی آن باقی بماند. سپس با سر برس دار جاروبرقی به آرامی تمام تشک را جارو بکشید. بعد با استفاده از سر گوشه گیر جاروبرقی شکاف ها و درزها را با دقت تمیز کنید. در آخر تشک را برگردانید و به آن ضربه بزنید.

3. پرده ها: پرده ها به فضای داخلی خانه لطافت می بخشند اما در عین زیبایی، جاذب خوبی برای گرد وغبار هستند. با تمیز کردن آن ها حجم زیادی از گرد و خاک از خانه خارج می گردد. پرده ها را از چوب پرده جدا کنید و در ماشین لباسشویی قرار دهید تا شسته شوند. اگر پرده های سنگین و عظیمی دارید می توانید آن ها را به خشک شویی بسپارید تا تمیز و اتو کشیده به شما تحویل دهد. اگر در خانه بخارشوی دارید می توانید بدون جدا کردن پرده ها آن ها را تمیز کنید. ابتدا با جاروبرقی غبار آن ها را بگیرید و سپس با بخارشوی بشویید.

4. پرده کرکره، سایه بان و طاقچه: اگر روی پنجره های شما پرده کرکره نصب شده است باید بدانید که آن ها هم مانند پرده های پارچه ای گردوغبار به خود جذب می نمایند و ضروری است که تمیز شوند. برای تمیز کردن آن ها می توانید از پارچه های مایکروفایبر بهره ببرید. پارچه را مرطوب کنید و به آسانی تمام کرکره ها را تمیز کنید. سایه بان و طاقچه پنجره را هم با یاری جاروبرقی، فرچه و یا پارچه های میکروفایبر مرطوب تمیز کنید.

5. پنکه سقفی: پنکه های سقفی معمولا بیشترین میزان گرد و غبار را دارند چون در فصل سرد از آن ها استفاده نمی گردد. برای تمیز کردن پره های پنکه می توانید از یک دستمال میکروفایبر مرطوب و پرهای گردگیری امتحان کنید.

6. درها: کمی با دقت به درها نگاه کنید. بیشتر از آنچه که فکرش را می کردید کثیف هستند. برای تمیز کردن درها با گردگیری آغاز کنید. سپس یک پارچه نرم را مرطوب کنید، کمی اسپری تمیزنماینده روی در بپاشید و با یاری پارچه آن را لکه گیری کنید. سپس با یاری یک اسفنج جادویی هر دو طرف در و قسمت های میانی آن را تمیز کنید. در زمان تمیزکاری به قسمت های نزدیک به دستگیره بیشتر توجه کنید چون آلودگی بیشتری دارد.

7. کابینت ها: هر روز از کابینت ها استفاده می کنیم و علاوه بر جرم و غبار آشپزخانه، آلودگی دست هایمان را هم روی آن ها به جا می گذاریم. برای تمیز کردن کابینت ها از یک محلول چربی زدا بهره ببرید تا همه جا به سرعت تمیز گردد. پس از تمیز کردن کابینت های آشپزخانه به سراغ کمدهای دیواری بروید و آن ها را هم تمیز کنید.

8. پنجره ها: تمیز کردن پنجره ها یکی از نشانه های مخصوص خانه تکانی است. در هر زمانی از سال که شخصی را در حال تمیز کردن شیشه ها و پنجره ها را ببینیم بی شک به یاد خانه تکانی می افتیم. این کار به صورت روزمره در خانه انجام نمی گردد، یعنی اگر یک بار به خوبی تمیز شوند می توانند تا ماه ها لذت تماشای منظره ای شفاف را به ما هدیه بدهند. پنجره ها را در یک روز ابری تمیز کنید تا نور ملایم محیط به شما یاری کند تمام رگه ها و لکه هایی که بر اثر تمیزکاری باقی مانده است را ببینید و پاک کنید. برای تمیزکاری اول به سراغ کثیف ترین قسمت ها بروید، مثلا کناره های پنجره که آب باران بیشتر در آنجا جریان داشته است. سپس قسمت های دیگر را تمیز کنید و در آخر با یک اسپری شیشه شوی سبک و دستمال مرطوب، تمام پنجره را تمیز کنید.

9. دیوارها: تمیز کردن دیوارها کاری نیست که هر روز انجام گردد، خود به خود هم تمیز نمی شوند پس باید تمیز کردن آن ها در دستورالعمل جامع خانه تکانی شما قرار داشته باشد. درجه آلودگی دیوارها مختلف است، مثلا دیوارهای آشپزخانه جرم بیشتری نسبت به دیوار اتاق کار دارند. پس برای تمیز کردن از آلوده ترین دیوارها آغاز کنید. ابتدا با یک پارچه میکروفایبر مرطوب تمام دیوار را تمیز کنید. اگر هنوز لکه ای روی آن باقی مانده بود از پاک نماینده های مختلف بهره ببرید. مراقب باشید در زمان استفاده از پاک نماینده رنگ، ظاهر دیوار تغییر نکند.

10. ابزار تمیزکاری: جاروبرقی، جاروی دستی، وسایل گردگیری و فرچه ها همه این حق را دارند که تمیز شوند. می توانید آن ها را قبل از آغاز خانه تکانی تمیز کنید یا بگذارید برای آخر کار. برای شست وشوی این وسایل می توانید از ماشین ظرفشویی بهره ببرید. البته یادتان باشد که موتور جاروبرقی را هرگز نشویید! اگر وسایل عظیمتر از آن هستند که در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند، آن ها را با آب گرم و صابون در سینک ظرفشویی یا حمام بشویید. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل شست وشو است آن را هم بشویید و پس از اینکه کاملا خشک شد، آن را در جاروبرقی قرار دهید. قطعات پلاستیکی جاروبرقی را هم با آب داغ و شوینده بشویید و تمام پرز و موهایی که به آن ها چسبیده است را جدا کنید.

11. ماشین لباسشویی: تمیز کردن و نگهداری از ماشین لباسشویی یاری می نماید که طول عمر بیشتری داشته باشد و بهتر کار کند. همچنین تمیز کردن آن از ایجاد بوی بد جلوگیری نموده و شما را از پرداخت هزینه های زیاد برای تعمیر و نگهداری نجات می دهد. تمام مجراهای آب، فیلترها و واشرها را تمیز کنید و پرزها را از آن ها جدا کنید. قسمت های بیرونی را هم با یک اسپری تمیزنماینده معمولی تمیز کنید.

12. قرنیزها: اگر در دیوارهای خانه شما از قرنیز و تخته های چوبی استفاده شده است آن ها را تمیز کنید. تخت، میز، کمد و کنسول در اتاق های مختلف به قرنیزها تکیه دارند و مطمئنا پشت آن ها غبار و پرز جمع شده است. وسایل را جابه جا کنید و انبوه غباری که جمع شده است را پاک کنید. حتی اگر دیوارهای خانه شما قرنیز هم ندارد پشت وسایل را تمیز کنید. از حجم گرد و غباری که خواهید دید شوکه می شوید.

13. میزهای پیشخوان: سالی یک بار میزهای پیشخوان را آب بندی کنید. حتی اگر میزها از سنگ ساخته شده باشند هم به این کار احتیاج دارند. روی پیشخوان کمی آب بریزید، اگر قطرات آب روی میز باقی ماند که نشان از سالم بودن محافظ پیشخوان دارد. اما اگر قطره های آب باقی نماندند باید کار آب بندی را آغاز کنید. برای این کار ضروری است ابتدا پیشخوان را کاملا تمیز کنید، سپس با یک اسپری درزگیر (اسپری مخصوص آب بندی سطوح) تمام سطح آن را پوشش دهید و اجازه دهید تا خشک گردد. این کار طول عمر میز پیشخوان را افزایش می دهد.

14. جایگاه های پاسیو و تراس: حالا که بهار نزدیک است زمان آماده کردن پاسیو یا تراس برای استراحت رسیده است. با یک محلول آب و شوینده و با یاری یک پارچه یا لیف، تمام جایگاه های داخل تراس یا پاسیو را تمیز کنید. تمام آلودگی ها را پاک کنید و لکه ها را از بین ببرید. سپس با یاری شلنگ آب تمام وسایل را آبکشی کنید. اگر تشکچه و کوسن روی جایگاه ها قرار داشته و آلوده شده است، آن ها را در ماشین لباسشویی بشویید.

15. کمدها: زمستان تمام شده و زمان آنالیز مجدد لباس ها رسیده است. لباس، کفش و لوازمی که دوست ندارید یا دیگر احتیاجی به آن ها ندارید را جدا کنید. اگر فرزندان شما رشد نموده اند و دیگر لباس های قدیمی برایشان کوچک شده است، آن ها را هم جدا کنید. لباس ها و وسایلی که احتیاج به تعمیر دارند هم از کمد بیرون بیاورید. حالا داخل کمد را تمیز کنید و مابقی وسایل را در کمد بچینید. برای اینکه بدانید چطور کمدتان را مرتب کنید می توانید مطلب چطور لباس ها را در کمد بچینیم که همواره منظم باشند؟ را بخوانید. پس از چیدن مجدد وسایل، هرچه را که دیگر به آن ها احتیاج ندارید در جعبه ای گذاشته و به یک مؤسسه خیریه بفرستید. در مطلب 7 دلیل منطقی برای خلاص شدن از وسایل اضافی به شما گفته ایم که چطور این کار را انجام دهید.

16. کتابخانه: قسمت بالایی کتاب ها را گردگیری کنید، سپس آن ها را از قفسه خارج کنید و با یاری یک دستمال تمام قسمت های آن را تمیز کنید. وسایل دکوری که در کتابخانه قرار گرفته است را هم تمیز کنید. حالا قفسه های کتاب را تمیز کنید و سپس همه چیز را دوباره در کتابخانه بچینید. اگر کتاب یا مجله ای دارید که زیاد به آن احتیاج ندارید، از جلوی دست بردارید و در قسمت های عقبی، یا کمد پایین قفسه قرار دهید.

17. زیر وسایل: بله، تمیز کردن زیر وسایل یکی از مهم ترین کارهای خانه تکانی است. وسایلی مثل ماشین ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال را جابه جا کنید و زیر آن ها را تمیز کنید. قطعا از چیزی که زیر آن ها می بینید راضی نخواهید شد. پس بهتر است هرچه سریع تر آنجا را تمیز کنید.

18. حمام، دوش و وان: تمیز کردن دوش، وان و فضای داخلی حمام یکی دیگر از کارهای بسیار مهم خانه تکانی است. با یاری یک پارچه نازک و محلول آب و شوینده، درهای شیشه ای و دیوارها را بشویید. یک کیسه را پر از سرکه سفید کنید و به دوش ببندید، به شکلی که سر دوش داخل سرکه قرار گیرد. وان را هم با سرکه تمیز کنید و لکه های روی آن را از بین ببرید. سپس وان، در و دیوارها را آبکشی کنید. کیسه سرکه را از سری دوش باز نموده، شیر آب را باز کنید تا تمام سوراخ های سری دوش تمیز گردد.

19. سطل های زباله: تمام سطل های زباله را از گوشه و کنار خانه جمع کنید. زباله ها را خالی کنید و سطل ها را بیرون برده، با آب فراوان بشویید. برای پاک کردن جرم هایی که در سطل ها ایجاد شده است از پارچه و محلول ضدعفونی نماینده بهره ببرید. اگر اسفنج جادویی دارید از آن هم می توانید یاری بگیرید. پس از شست وشو اجازه دهید سطل ها در زیر نور آفتاب خشک شوند.

20. اسباب بازی بچه ها: رسیدن بهار و خانه تکانی بهانه خوبی برای تمیز کردن اسباب بازی بچه ها است. خیلی از اسباب بازی ها کوچک هستند و می توانید به راحتی در یک کیسه پارچه ای قرار داده، در ماشین ظرفشویی یا لباسشویی بشویید. این روش برای شستن اسباب بازی هایی مثل لگو و عروسک های کوچک پلاستیکی مناسب است. پس از شست وشو اجازه دهید وسایل به آرامی و با دمای طبیعی خانه خشک شوند.

21. مبلمان چوبی: اگر مبلمان چوبی خود را به خوبی تمیز کنید و مراقب آن باشید، سال های سال عمر می نماید. مطمئن شوید که پاک نماینده های استفاده شده به چوب آسیب نمی رسانند و برای آن مناسب هستند. اگر چوب مبلمان رنگ نشده و طبیعی باشد این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می نماید. در مطلب رازهای مخفی تمیز کردن مبلمان چوبی؛ مناسب برای انواع چوب ها می توانید بهترین روش برای شست وشوی مبلمان را بخوانید. سال جاری می توانید قسمت های چوبی مبلمان را با یک اسپری محافظ چوب پوشش دهید تا دوباره نو و درخشان گردد.

22. زه کشی ها: بهترین زمان برای تمیز کردن و تعمیر زه کشی ها همین روزهای خانه تکانی است. فاضلاب آشپزخانه و حمام پر از آشغال های ریز و درشت است که می تواند مشکل ساز باشد. پس بهتر است آن ها را به خوبی تمیز کنید.

23. فرش ها: اولین مرحله برای تمیز کردن فرش ها در خانه تکانی، جارو زدن آن ها است. تمام قسمت های فرش را، حتی آن قسمت هایی که زیر پایه مبل است، با جاروبرقی تمیز کنید. سپس فرش را برگردانید و پشت آن را هم جارو بزنید. حالا با یاری شامپو فرش، لکه های روی آن را هم تمیز کنید. اگر لکه های قدیمی و قوی روی فرش یا موکت قرار گرفته است، آن ها را به قالیشویی بسپارید تا با مواد شوینده قوی و به یاری متخصص های این کار، تمام لکه ها را از بین ببرند.

24. وسایل الکترونیکی: حالا نوبت به وسایل الکترونیکی رسیده است. تلفن، لپ تاپ و هر وسیله الکترونیکی دیگری که در خانه است را تمیز کنید.

برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی از دستمال مرطوب ضدعفونی نماینده یا مخلوط آب و الکل بهره ببرید. فقط نباید فراموش کنید که مایعات نباید به داخل وسایل راه پیدا نمایند. برای جلوگیری از این موضوع، محلول را ابتدا روی دستمال اسپری کنید و سپس با دستمال مرطوب شده، وسیله را تمیز کنید.

25. گلدان ها: وجود گل و گیاه در خانه فضایی دنج و دوست داشتنی ایجاد می نماید اما نباید فراموش کنید که گردوغبار روی برگ گیاهان هم جمع می گردد. اگر می خواهید همه جرم ها را از خانه خارج کنید باید برگ گیاهان را هم تمیز کنید تا هم خانه تمیز گردد و هم گیاه شما به راحتی تنفس کند. با یاری یک پارچه میکروفایبر مرطوب به آرامی روی برگ ها بکشید تا غبار از آن ها پاک گردد. اگر از گل های مصنوعی استفاده می کنید آن ها را هم تمیز کنید.

26. یخچال و فریزر: اگر یخچال و فریزر را به صورت دوره ای تمیز می کنید خیلی خوب است، اما برای خانه تکانی باید با دقت بیشتری آن ها را تمیز کنید. برای این کار ابتدا جریان برق را قطع کنید و سپس تمام وسایل داخل آن را خارج کنید. تمام قفسه ها، کشوها و هر قسمتی که از بدنه یخچال جدا می گردد را بیرون آورده و بشویید. سپس فضای داخلی یخچال و فریزر را هم کاملا بشویید. اگر فریزر و جایخی برفک دارد آن ها را تمیز کنید. پس از اینکه داخل یخچال و فریزر خشک شد دوباره تمام قفسه ها و کشوها را به سر جای خود برگردانده و مواد غذایی را بچینید.

27. فر و اجاق گاز: فضای داخلی اجاق گاز و فر همواره پر از جرم های ناشی از آشپزی است. برای تمیز کردن فر احتیاجی به استفاده از مواد شوینده قوی نیست، فقط باید به صورت مداوم در طول سال تمیز گردد تا در زمان خانه تکانی دردسر ساز نگردد. پس بهتر است بعد از خانه تکانی، تمیز کردن آن ها را در برنامه تمیزکاری های ماهانه خود قرار دهید. می توانید در مطلب 7 روش سریع و ساده برای تمیز کردن سینی و طبقه های فر با بهترین روش برای تمیز کردن فر آشنا شوید.

28. انبار: تمیز کردن انبار یکی از مرحله های سخت و مهم در دستورالعمل جامع خانه تکانی است. حتی ممکن است در آن قسمت احتیاج به تعمیرات داشته باشید و همین موضوع، کار را سخت تر می نماید. برای تمیز کردن انباری ابتدا تمام وسایل را بیرون بیاورید، تمام قفسه ها را خالی کنید و همه چیز را کنار هم بچینید. سپس فضای داخلی انبار و قفسه ها را تمیز کنید. بعد از آن وسایل را گردگیری نموده و به داخل انبار برگردانید. البته ضروری است قبل از برگرداندن آن ها به داخل انبار آنالیز کنید که آیا واقعا به آن ها احتیاج دارید یا خیر. اگر جواب شما خیر است، بهتر است آن وسیله را به یک مؤسسه خیریه اهدا کنید.

29. لوازم برقی کوچک: زمانی که برای تمیز کردن لوازم برقی کوچک احتیاج دارید خیلی کم است. قهوه ساز را با یاری سرکه تمیز کنید. توستر و فر برقی را خیلی سریع تمیز و لکه گیری کنید. مایکروویو را با یاری اسفنج و محلول شوینده تمیز کنید. همزن و مخلوط کن را هم با یک دستمال نرم و اسپری تمیز نماینده تمیز کنید.

چطور یک روزه خانه تکانی کنیم؟

تمیز کردن هر سانتی متر از خانه کاری واقعا سخت و باورنکردنی است. اگر تصمیم دارید خانه تکانی کنید باید بر اساس یک دستورالعمل جامع خانه تکانی جدید پیش بروید تا بتوانید در یک روز همه جای خانه را تمیز کنید. اگر قرار باشد به روش قبلی عمل کنید در سرانجام روز فقط بخشی از خانه تمیز شده و شما حسابی خسته هستید، اما با با روش جدیدی که آموزش دادیم می توانید یک روزه، بدون خستگی، تمام خانه را تمیز کنید.

شاید بگویید نمی توانید همه کارها را در یک روز انجام دهید. پس باید چکار کرد؟ از خودتان بپرسید چه کارهایی در لیست خانه تکانی عظیمتر از بقیه هستند و انجام کدام کارها شما را به وحشت می اندازد؟ کدام قسمت های خانه زمان بیشتری از شما می گیرند و کنترلی روی آن ندارید؟ پاسخ به تمام این سؤال ها به شما یاری می نماید که برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

با یاری دستورالعمل جامع خانه تکانی و چک لیستی که برای شما تهیه نموده ایم می توانید به راحتی در یک روز تمام خانه را تمیز کنید اما اگر فکر می کنید کار سختی است یا خانه شما آن قدر عظیم است که به زمان بیشتری برای خانه تکانی احتیاج دارید، کارها را در چند روز انجام دهید. این یک تصمیم عاقلانه است چون قرار نیست تمیزکاری باعث خستگی و بیماری شما گردد.

در ادامه تاکتیک هایی را یاد می دهیم که با یاری آن ها می توانید تمام بخش های دستورالعمل جامع خانه تکانی را مو به مو انجام دهید، به شکلی که انجام هیچ کاری فراموش نگردد.

1. با کارهای تمیزکاری اصلی و مؤثر آغاز کنید

چک لیست کارها را بنویسید و سپس آن را مرور کنید. ابتدا به سراغ کارهایی بروید که بیشترین تأثیر را در تمیزی خانه دارند. مثلا با شستن ملافه ها و روبالشی ها آغاز کنید. با این کار در زمان کوتاهی تمام تخت خواب ها تمیز و مرتب می شوند و اعضای خانواده خیلی سریع تأثیر کار را می بینند. همواره داشتن ملافه های تمیز برای خواب احساس خوبی در افراد ایجاد می نماید.

درباره مابقی کارها هم همینطور تصمیم بگیرید. ابتدا درها و پنجره ها را تمیز کنید و بعد به سراغ تمیز کردن قسمت های دیگر بروید. با این روش پس از مدت کوتاهی خانه ظاهری تمیز و عالی به خود می گیرد. سپس می توانید به سراغ ریزه کاری ها بروید.

2. به سراغ کارهایی بروید که همواره پشت گوش انداخته اید

تمیزکاری هایی هستند که همواره از آن ها فراری هستیم و معمولا انجام آن ها را نادیده می گیریم. با این حال اگر می خواهید خانه تکانی کنید بهتر است اول به سراغ این کارها بروید. با انجام آن ها نه تنها تمیزکاری نموده اید، بلکه از مشغولیت ذهنی مربوط به تمیز کردن آن قسمت از خانه هم خلاص شده اید.

این کارهای ترسناک و به تعویق انداختن آن ها برای هر شخصی متفاوت است. ممکن است جرم گیری دوش باشد، تمیز کردن پنجره ها یا شستن اجاق گاز؛ به هر حال هر کسی از تمیز کردن یک قسمت از خانه فراری است. تصمیم خود را بگیرید و آغاز کنید، قول می دهیم بعد از تمیز شدن احساس بهتری داشته باشید.

3. انتخاب کنید می خواهید دقیقا چه کاری انجام دهید

اگر قرار است همراه با خانواده خانه تکانی کنید، از میان کارهایی که در چک لیست نوشته شده است تعدادی را انتخاب کنید و مسؤولیت آن را به عهده بگیرید. این به آن معنی نیست که بقیه کارها را فراموش کنید، اما با انتخاب چند کار به عنوان وظیفه اصلی می توانید با تمرکز بیشتری کار کنید. همچنین پس از انجام کارهایی که در لیست وظایف خود دارید احساس خوبی خواهید داشت. شاید این کار تمیز کردن کمدها و یخچال باشد، شاید هم شستن حمام و آشپزخانه، فرقی ندارد به هر حال آن ها وظیفه شما هستند و مهم است که به بهترین شکل انجام شوند.

4. کارها را بر اساس زمانشان انتخاب کنید

انجام برخی از کارهای خانه تکانی احتیاج به زمان زیادی دارند. مثلا تمیز کردن تخت خواب، شستن تشک ها و خشک شدن شان چند ساعتی زمان لازم دارد. پس در زمان انجام کارها زمان لازم برای آن ها را مد نظر قرار دهید. می توانید یک کار زمان بر را انجام دهید و در فاصله زمانی بین مرحله های انجام آن، چند کار کوچک را انجام دهید. مثلا در مدت زمانی که برای خشک شدن تشک ها احتیاج است می توانید کمد لباس ها و کتابخانه را تمیز کنید.

5. اول کارهای پردردسر را انجام دهید

اگر می خواهید لیست کارها را اولویت بندی کنید کارهای پردردسر یا پر از ریزه کاری را در بالای لیست قرار دهید. باز هم برمی گردیم به تمیز کردن شیشه ها، اولین کاری انتخاب می کنید باید تمیز کردن شیشه ها باشد. سپس به ترتیب به سراغ کارهای دیگر بروید. به این شکل بین کارها احساس سردرگمی نمی کنید و می دانید که با یک روش مناسب، تمام قسمت های خانه در حال تمیز شدن است.

چطور دستورالعمل جامع خانه تکانی را اجرا کنیم؟

اگر برای برنامه ریزی و اجرای دستورالعمل جامع خانه تکانی احتیاج به ایده دارید، برنامه ای را که برای خانه تکانی یک روزه نوشته ایم بخوانید. بعد از خواندن این برنامه می توانید خیلی راحت برای خانه اتان برنامه ریزی کنید.

دستورالعمل جامع خانه تکانی مخصوص صبح

  • ملافه ها و روبالشی ها را جدا کنید. روتختی ها و روکش لحاف ها را هم جدا کنید و همه را در ماشین لباسشویی بگذارید تا تمیز شوند. سپس بالش ها و پتوها را تمیز کنید.
  • تشک ها را تمیز کنید.
  • سطل زباله و سطل بازیافت را خالی کنید و به فضای بیرون ببرید. آن ها را بشویید و ضدعفونی کنید. سپس زیر آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.
  • سری دوش را در کیسه سرکه قرار دهید.
  • محلول جوش شیرین و سرکه را به تمام قسمت های فر و روی اجاق گاز بمالید و بگذارید بماند.
  • ملافه های شسته شده را پهن کنید و سری بعدی را در ماشین لباسشویی بریزید.
  • داخل فر و روی اجاق گاز را تمیز کنید.
  • کیسه سرکه را از سری دوش باز کنید و آب را باز کنید تا تمیز گردد. سپس تمام حمام و دستشویی را بشویید.

دستورالعمل جامع خانه تکانی مخصوص بعدازظهر

  • موکت ها، پارکت، سنگ کف و فرش ها را تمیز و لکه گیری کنید.
  • گرد و غبار را از روی وسایل پاک کنید. می توانید این کار را از کتابخانه آغاز کنید و سپس به سراغ بالای کابینت ها بروید. بعد از آن لامپ ها، وسایل روشنایی، مبلمان، درها، قاب عکس ها و مابقی وسایل را گردگیری کنید. نباید فراموش کنید لبه قرنیزها و پشت کنسول و کمدها را هم غبارروبی کنید.
  • مبلمان چوبی خود را تمیز کنید. ابتدا آن را غبار روبی کنید، سپس تمیز نموده و در آخر آن را لاک بزنید. قبل تر در قسمت چک لیست، راهنماهای مربوط به تمیز کردن مبلمان را در اختیارتان قرار داده ایم.
  • درهای کابینت را با یاری یک محلول شوینده پاک کنید، سپس در صورت احتیاج روغن مخصوص بزنید. برای تمیز کردن درهای کابینت از یک پارچه میکروفایبر بهره ببرید.
  • درها را تمیز کنید. قبلا قاب درها را گردگیری نموده اید و حالا با یاری یک پارچه مایکروفایبر مرطوب یا اسفنج جادویی می توانید آن را لکه گیری کنید. در آخر هم دستگیره و محدوده اطراف آن را حسابی تمیز کنید.
  • اگر هنوز کار شست وشو تمام نشده است، ملافه ها و پتوهای شسته شده را پهن کنید و پرده ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید تا تمیز شوند.
  • پنجره ها را تمیز کنید. اگر قابلیت جدا شدن دارند می توانید آن ها را پایین آورده و تمیز کنید. تمام شیارهای قاب پنجره را هم تمیز کنید.
  • حالا مابقی وسایل خانه را تمیز کنید. قبلا همه وسایل را گردگیری نموده اید حالا می توانید آن ها را با یاری یک پارچه مرطوب و اسپری تمیزنماینده برق اندازید.

دستورالعمل جامع خانه تکانی مخصوص شب

  • ملافه ها را عوض کنید.
  • اگر امکانش را داشتید ملافه های موقتی را که روی رختخواب کشیده بودید بشویید.
  • سطل های زباله را به جای خودشان برگردانید.
  • زیر مبل ها و فرش ها را جارو بکشید.
  • بخش های دیگر خانه را هم جارو بزنید.
  • تلفن و وسایل الکترونیکی را تمیز کنید.
  • جایگاه ها و میز غذاخوری را تمیز کنید.
  • لیست کارهایی که قرار بود انجام دهید را آنالیز کنید و کارهای صورت گرفته را تیک بزنید. اگر کاری باقی مانده است به فردا موکول کنید.
  • خانه تکانی تمام شد، از خانه تمیز خود لذت ببرید!

سخن آخر

خانه تکانی همواره ما را به یاد کارهای سخت و خستگی های عمیق می اندازد. اما اگر روش های قدیمی را کنار بگذاریم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم نه تنها خستگی به همراه ندارد، بلکه از انجام کارها راضی هم می شویم. می توانیم برای انجام کارها از دوستان یا اعضای خانواده هم یاری بگیریم تا در کنار هم از خانه تکانی لذت ببریم. بله، دستورالعمل جامع خانه تکانی سخت ترین تمیزکاری ها را لذت بخش می نماید.

منبع: apartmenttherapy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 14170

به "دستورالعمل جامع خانه تکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل جامع خانه تکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید