خبرنگاران سهم زنان یمنی در مهار کرونا، مسابقه با زمان برای آماده سازی ماسک

به گزارش چاپار بلاگ، تهران - خبرنگاران - 20 زن با دوختن ماسک به عنوان بخشی از یک ماموریت اضطراری در صنعا که می تواند به نجات جان بسیاری از افراد پس از ورود ویروس کرونا به کشوری در حال دفاع که با بحران بهداشتی روبرو است، منجر گردد، زندگی را به قدیمی ترین کارخانه نساجی یمن بازگردانده اند.

خبرنگاران سهم زنان یمنی در مهار کرونا، مسابقه با زمان برای آماده سازی ماسک

سازمان بهداشت دنیای اعلام نموده در یمن که با بدترین بحران انسانی در دنیا ناشی از حمله های روزانه ائتلاف سعودی - آمریکایی روبرو است تا به امروز ابتلای به کرونا ثبت نشده است در حالی که این ویروس همچنان در کشورهای همسایه آن مانند عربستان ، امارات و سلطان نشین عمان گسترش می یابد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی آورده است:با این حال ، ترس زیادی وجود دارد که اگر کرونا به فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان برسد، دربحبوحه درگیری های مسلحانه مستمر از سال 2014 تا به امروز این کشور با یک فاجعه انسانی دیگر روبرو گردد.

دریمن بیش از سه میلیون آواره وجود دارد که صدها هزار نفر آنها در اردوگاه ها زندگی می نمایند.

در کارخانه نساجی واقع در نزدیکی شهر تاریخی صنعا ، زنان یمنی در یک مسابقه با زمان ، ماسک ها را می دوزند.

فاتن المسعودی یکی از این زنان است که گفت: ما آغاز به آماده سازی ماسک ها قبل از رسیدن کرونا به یمن نموده ایم ، باید اقدامات احتیاطی خود را در حد امکان انجام دهیم.

وی تاکید نمود که آماده هستم کار کنم ، البته رایگان ، برای سلامتی کشورم ، فرزندان و زنان ما.

در یمن ، مناطق تحت کنترل حوثی ها از مارس 2015 توسط ائتلاف نظامی سعودی تحت محاصره واقع شده است و فرودگاه صنعا از سال 2016 تا به امروز عملیاتی نشده است و فقط هواپیماهای حامل یاری های سازمان ملل و بعضی دیگر سازمان ها می توانند در آن فرود آیند.

در حالی که کشورهای همسایه یمن درصدد اقدامات جدی برای جلوگیری از شیوع کوید 19 از جمله بستن مغازه ها، مساجد و اماکن تفریحی هستند ، این کشور دست کم از پنج سال پیش در یک قرنطینه اجباری قرار گرفته است.

حملات نیروهای ائتلاف سعودی و آمریکا و محاصره ظالمانه یمن تا به امروز به یک فاجعه در بخش بهداشت و غذای مردم یمن منجر شده که از جمله پیامدهای آن نبود دارو و آب سالم ، شیوع انواع بیماری ها از جمله وبا منجر شده، قحطی و کشته و زخمی شدن مردم به ویژه بچه ها ، زنان و سالخوردگان است.

کارخانه نساجی در صنعا قدیمی ترین کارخانه در یمن است که در سال 1967 با یاری دولت چین تاسیس شد و انواع پارچه از جمله لباس نیروهای مسلح یمن و لباس پرستاران را فراوری می کرد ، تا اینکه در سال 2005 به دلیل اختلافات و نبود بودجه کار خود را متوقف کرد و این شرایط یمن را از آنچه که طلای سفید شناخته می شد، محروم کرد

کار در بعضی قسمت های بخش خیاطی این کارخانه در سال 2018 از سر گرفته شد ، اما زندگی واقعی روز دوشنبه گذشته وقتی زنان یمنی وارد آن شدند و آغاز به کار برای دوختن پارچه کردند ، به این بخش بازگشت.

در سالنی باریک ، زنان در دو ستون مساوی پشت ماشین های چرخ خیاطی نشسته وتکه های پارچه سفید را یکی یکی برمی دارند و آنها را زیر سوزن دستگاه خود که بر روی یک میز چوبی واقع شده است، می گذارند.

عبدالله شیبان رئیس هیات مدیره کارخانه گفت: فراوری ماسک ها در واقع یک ایده نیست ، بلکه یک احتیاج است و باعث می گردد فکر کنیم که چگونه می توانیم با امکانات خود محصولی را تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: ما توانایی های خود را برای انواع فراوریات خیاطی از جمله ماسک ها بکار گرفته ایم.

در زمان حاضر در این کارخانه روزانه صدها ماسک فراوری می گردد ، اما شیبان امیدوار است در روزهای آینده 80 دستگاه خیاطی به طورهمزمان ، صبح و عصر برای تهیه بین 8 تا 10 هزار ماسک به بهره برداری برسد و این نشان می دهد که یک تقاضای زیاد برای ماسک در یمن وجود دارد.

روز سه شنبه گذشته، نماینده سازمان بهداشت دنیای (WHO) در کنفرانسی مطبوعاتی در صنعا در خصوص آماده سازی مستمر چندین بیمارستان در یمن برای مقابله با ویروس کرونا، با وجود کمی امکانات صحبت کرد.

کوشش هایی هم در صنعا و دیگر مناطق یمن برای آماده سازی تجهیزات پزشکی و درمانی از جمله تهیه امکانات ضدعفونی فراوری محلی آغاز شده است.

حوثی ها اوایل ماه جاری میلادی مدارس را تعطیل کردند و حتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، حمل و نقل هوایی را به حالت تعلیق درآوردند.

سازمان امور پناهجویان در نروژ هشدار داده است که اگر ویروس به کشورهای در حال جنگ از جمله سوریه و یمن برسد شاهد قتل عام خواهیم بود.

مدیر بخش خیاطی کارخانه نساجی در صنعا گفت که اکنون زمان همبستگی است.

عبدالباسط الغربانی با بیان اینکه همه ما باید در کنار هم قرار بگیریم ، اضافه کرد: ما در جنگ ها ایستادگی نموده ایم و قادریم در برابر این ویروس همه گیر بایستیم و بر آن غلبه کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 3118

به "خبرنگاران سهم زنان یمنی در مهار کرونا، مسابقه با زمان برای آماده سازی ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم زنان یمنی در مهار کرونا، مسابقه با زمان برای آماده سازی ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید