چتر را برداریم، لباس گرم بپوشیم، جا باز کردن در بازار نفت سخت است

به گزارش چاپار بلاگ، چتر را برداریم، لباس گرم بپوشیم، جا باز کردن در این بازار (نفت) حتی اگر تحریمی نباشد سخت و سخت است. البته ما هم آدم های سرسختی هستیم. این را سعید خوشرو، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در جمع بندی سخنان محتاطانه حجت اله غنیمی فرد می گوید.

چتر را برداریم، لباس گرم بپوشیم، جا باز کردن در بازار نفت سخت است

به گزارش خبرنگار شانا، عصر دیروز (هشتم بهمن ماه) در کنگره نفت و نیرو و نشست تخصصی آینده بازارهای صادراتی نفت، فرآورده و پتروشیمی و نقش همکاری های بین المللی در دوران پساکرونا سناریوهای زیادی از بازار نفت و بازگشت بشکه های نفت ایران ارائه شد برخی خوشبینانه و برخی بدبینانه. برخی سیاه و برخی سفید. خواندن ترکیب این دیدگاه ها اما به خوانندگان می گوید که آیا باید مثل حجت اله غنیمی فرد بدبین بود یا مانند سیدمهدی حسینی خوشبین. سعید خوشرو، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران می گوید: بیشتر دوست دارم تحلیل آقای حسینی درست باشد زیرا راحت تر می توان بازار را پس گرفت اما اگر تحلیل دکتر غنیمی فرد هم درست باشد مجموعه سیاست گذاران برای آن روز هم آمادگی داشته باشند.

سقوط قیمت سوخت جت و بنزین و بی تفاوتی نفت کوره به کرونا

هوتن سالاری، معاون مدیر در امور بین الملل بازاریابی و عملیات فرآورده شرکت ملی نفت ایران، نخستین سخنران این نشست تخصصی موضوع ویروس همه گیری جهانی کووید-19 و تاثیر آن بر بازار جهانی فرآورده نفتی را آنالیز کرد و در ابتدا نگاهی به تقاضای نفت انداخت: تقاضای جهانی برای نفت خام در فاصله زمانی سال های 2010 تا 2020 سالانه به طور میانگین یک میلیون و 130 هزار بشکه افزایش یافت و پیش بینی می شد در سال 2020 هم یک میلیون و 80 هزار بشکه افزایش یابد، اما کرونا کل پیش بینی های جهان را تغییر داد.

وی با بیان اینکه در خاتمه سال 2020 نه تنها افزایش تقاضا در بخش نفت خام محقق نشد بلکه کاهش بی سابقه 10 میلیون بشکه در روز ثبت شد، نگاهی به رشد اقتصاد جهانی انداخت و گفت: رشد اقتصادی جهانی در سالی که گذشت 4.1 درصد کاهش داشته است اما در چین با وجود آنکه همه گیری از آن کشور شروع شد 2 درصد رشد داشته است.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در امور بازاریابی و عملیات فرآورده در ادامه وارد بحث فرآورده های نفتی شد و با اشاره به اینکه سوخت جت در میان فرآورده های نفتی در دوران شیوع کرونا بیشترین لطمه را دیده است و حتی اکنون نیز سفرهای هوایی انجام نمی گردد، توضیح داد: تقاضا برای این فرآورده در برخی از ماه ها 70 درصد کاهش داشته و پیش بینی ها حاکی از آن است تقاضا برای سوخت جت اواسط یا اواخر سال 2022 به شرایط پیشین برگردد.

سالاری دومین فرآورده متاثر از ویروس کرونا را بنزین عنوان نمود و با بیان اینکه تقاضا برای این سوخت کاهش 31 درصدی را تجربه نموده است، اما اکنون تقاضای آن احیا شده است، توضیح داد: انتظار نداریم تقاضا برای این سوخت در سال 2021 و 2022 به مقدار سال 2019 برگردد. در بخش عرضه نیز این فرآورده نفتی در سال 2020 با کاهش حدود روزانه 2 میلیون بشکه همراه شده است.

وی با بیان اینکه نفت کوره به دلیل مصرف نیروگاهی و حمل و نقل دریایی وضع بهتری نسبت به دیگر فرآورده های نفتی در دوران کرونا داشت، اضافه کرد: در اتفاقی بی سابقه قیمت نفت کوره در سال 2020 از قیمت سوخت جت و بنزین بالاتر رفت و اختلاف قیمتی نفت کوره (اختلاف قیمت هر بشکه فرآورده با اختلاف قیمت یک بشکه نفت خام) که در ماه های خاتمهی سال 2019 و پیش از اجرای مقررات سازمان جهانی دریانوردی موسوم به IMO2020 به شدت منفی شده بود در آوریل 2020 عدد بالای صفر را تجربه کرد و مثبت شد، نمی گویم بی سابقه بوده است اما چنین انتظار نمی رفت.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در امور بازاریابی و عملیات فرآورده با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تغییرات کم سابقه ای در قیمت ها ایجاد کرد، یادآوری کرد: قیمت نفت خام برنت در آوریل 2020 نسبت به فوریه بیش از 70 درصد کاهش یافت و به زیر 14 دلار رسید که از سال 1999 بی سابقه بوده است. قیمت نفت خام های سبک هم کاهش یافت. در آوریل شاهد گرانتر شدن قیمت نفت خام سنگین نسبت به نفت خام های سبک بودیم که بی سابقه بوده است.

سالاری با بیان اینکه از میانه سال 2020 انتشار خبرها درباره واکسن کووید-19 و کوشش دولت ها برای نجات اقتصادشان شرایط را بهتر کرد و سبب فزایش قیمت ها شد، توضیح داد: قیمت نفت خام از نوامبر 2020 تا روزهای خاتمهی ژانویه 2021 بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

وی سخنان خاتمهی خود را به کاهش بهره برداری از پالایشگاه ها که به دنبال کاهش عرضه رخ داد اختصاص داد و با بیان اینکه ظرفیت پالایشی اروپا در سال 2020 نسبت به 2019، 10 درصد، آسیا و اقیانوسیه پنج درصد و خاورمیانه 10 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: البته ساختار پالایشی در اروپا برای کاهش ظرفیت شکل گرفته است و ظرفیت پالایشی در این قاره در سال 2020 نسبت به سال 2010 حدود 1.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت، در ژاپن هم وضع پالایشی به سمت کاهش است.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در امور بازاریابی و عملیات فرآورده ادامه داد: ساختار ظرفیت پالایشی در آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه برخلاف اروپاست، ظرفیت پالایشی در دهه منتهی به 2020 در آسیا و اقیانوسیه 5.5 میلیون بشکه و در خاورمیانه 2 میلیون بشکه افزایش را نشان می دهد.

سالاری در جمعبندی سخنانش گفت: با توجه به جدی تر شدن پیمان تغییرات اقلیمی پاریس و بحث کاهش مصرف سوخت های فسیلی و افزایش سخت گیری محیط زیستی از جمله IMO2020 صنعت پالایش با چالش جدی روبه روست و این چالش ها برای کشور ما با توجه به ساختار پالایشی جدی تر خواهد بود.

سعید خوشرو، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و رئیس این نشست تخصصی در جمع بندی این سخنان اظهار کرد: تقاضا برای فرآورده هایی مانند بنزین و سوخت جت در سال 2020 به شدت کاهش یافت و روزهایی را پشت سر گذاشتیم که قیمت این سوخت ها بسیار ارزان و کم فایده شد، قیمت نفت خام سبک هم در ماه آوریل و ژوئن به دلیل اینکه مخازن برای ذخیره سازی بنزین پر شده بود برای نخستین بار از نفت خام سنگین ارزانتر شد.

وی گفت: افزایش تقاضای چین هم در این دوران، تقاضایی موثر نبوده و در واقع تقاضا برای ذخیره سازی به دلیل کاهش قیمت اتفاق افتاده است. قیمت آنقدر ارزان شده بود که قیمت اجاره کشتی 10 برابر قیمت سوخت بود. قیمت اجاره روزانه کشتی (VLCC ) که در حالت عادی 20 هزار دلار بود تا 200 هزار دلار بالا رفت. ترمز صنعت کشیده شد و این کاهش فراوری ناچار بود.

سناریوهای خوشبینانه و بدبینانه بازار نفت؛ شرایط عادی جدید یا رکود

افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع بین المللی انرژی وزارت نفت که با موضوع بازارهای جهانی نفت در پسا کرونا و ارتباط برخط به ارائه مطالب پرداخت با اشاره به اینکه کووید-19 در سال گذشته میلادی 80 درصد فعالیت های حمل و نقل هوایی و 30 درصد حمل و نقل زمینی و 17 تا 20 میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت خام را کاهش داده است، یادآوری کرد: اوپک پلاس (کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرنماینده نفت- اوپک) با توجه به شرایط به وجود آمده در اقدامی منحصر به فرد 9.6 میلیون بشکه در روز برای ایجاد تعادل در بازار نفت فراوری خود را از ماه ژوئن 2020 کاهش داد.

وی با استناد به تازه ترین گزارش سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) درباره رشد اقتصادی که آن را منفی 4.1 درصد در سال 2020 عنوان نموده بود، گفت: بر اساس پیش بینی همین سازمان رشد اقتصادی در سال 2021 به 4.4 درصد می رسد، صندوق بین المللی پول نیز که گزارش آن به تازگی منتشر شده این عدد را 5.5 درصد عنوان نموده است.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع بین المللی انرژی وزارت نفت با اشاره به تقاضا برای نفت خام توضیح داد: اوپک کاهش تقاضا برای نفت خام در سال 2020 را 9.75 میلیون بشکه در روز عنوان نمود این رقم برای سال 2021 مثبت است و اوپک آن را 5.9 میلیون بشکه در روز عنوان نموده است، به نظر می رسد سال 2021 وضع بهتری داشته باشیم.

جوان با طرح این پرسش که آیا بازگشت تقاضای نفت در پسا کرونا با سرعت در بازار انجام می گردد یا با تاخیر، ادامه داد: چهار سناریوی بازگشت به حالت عادی، رکود، شرایط عادی جدید و آسیب شدید در این زمینه مطرح است. سناریوی خوشبینانه شرایط عادی جدید و تسلط اوپک پلاس بر عرضه نفت جهان است و سناریوی بدبینانه رکود است که در آن بسیاری از پروژه ها متوقف می گردد. ما انتظار داریم این دو سناریو را در بازار داشته باشیم.

وی از شرکت های ملی نفت، شرکت های بین المللی نفت، پالایشگاه ها و خدمات میدان های نفتی به عنوان بازیگران سناریوهای یادشده نام برد و گفت: شرکت های ملی نفت عظیم که هزینه فراوری پایین و ذخایر هیدروکربوری بالایی دارند در دوران پسا کرونا به فعالیت خود سرعت می بخشند اما شرکت هایی که ساختار هزینه بالاتری دارند با مشکل روبه رو می شوند.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع بین المللی انرژی وزارت نفت با بیان اینکه شرکت های بین المللی نفت که دارای زنجیره ای از دارایی های پرهزینه هستند در دوران پساکرونا در رشد سازمانی دچار مسائل زیادی می شوند اما فرصت خوبی برای ادغام شرکت ها وجود خواهد داشت، توضیح داد: پالایشگاه ها به عنوان بازیگری دیگر در دوران پساکرونا با مسائل زیادی از جمله ارزیابی ناهمگن تقاضا روبه رو خواهند شد و برخی از واحدهای پالایشگاهی کوچک قادر به بازیابی و نگهداری خود نخواهند بود.

جوان ادامه داد: شرکت های خدماتی برای میدان های نفتی نیز در دوران پساکرونا به دلیل لغو یا به تعویق انداختن برخی از پروژه ها و کاهش شدید ظرفیت فراوری و تعدیل نیرو گسترده و ادامه دار با کاهش دارایی روبه رو می شوند.

وی در ادامه به سناریوهای قیمت نفت خام برنت در سال 2021 پرداخت و با بیان اینکه انتظار می رود میانگین قیمت نفت خام برنت در سال 2021، 48 تا 50 دلار برای هر بشکه در نوسان باشد، توضیح داد: قیمت نفت خام بر اساس تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول در سال جاری میلادی بالاتر از 50 دلار برای هر بشکه خواهد بود.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع بین المللی انرژی وزارت نفت با بیان اینکه رشد اقتصادی جهان در حالت عادی جدید همان 4.4 درصد اوپک است و در حالت رکود 2.77 درصد خواهد بود، اضافه کرد: هند و چین به عنوان بازیگران اصلی در بخش تقاضای نفت هستند که طبق گزارش جدید صندوق بین المللی پول در سال 2021 به ترتیب رشد اقتصادی 11 و 8 درصد را تجربه خواهند کرد.

جوان، تقاضای نفت را در شرایط عادی جدید 5.9 میلیون بشکه در روز و در حالت رکود 5.6 میلیون بشکه در روز گفت و یادآور شد: اوپک در سال 2021 و 2022 همچنان بر سر دوراهی افزایش یا کاهش فراوری و راهبرد قیمت یا سهم بازار قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جهان پس از کووید-19 با رکودی گسترده روبه رو می گردد و احتمالا در میان مدت صنایع نفت و گاز انتقال خود را به سمت منابع انرژی پاک تر و به دور از الگوهای سنتی سرعت می بخشند که موضوع بسیار مهمی است، توضیح داد: با رویکرد مثبت، کاهش پایدار تقاضای جهانی نفت، فراورینمایندگان عمده نفت را با انگیزه سیاسی و اقتصادی قوی به عرضه مناسب در بازار ترغیب می نمایند تا بتوانند تعادل را در بازار ایجاد نمایند.

سعید خوشرو، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و رئیس این نشست تخصصی پس از این ارائه اظهار کرد: امیدواریم نه از صندلی عرضه نماینده و فروشنده نفت خام بلکه به عنوان یک حس انسانی هر چه سریعتر شر این ویروس کرونا کم گردد و سلامت مردم برقرار گردد؛ حتی اگر منجر به افزایش تقاضای نفت نگردد.

به افزایش کنونی قیمت نفت دل نبندیم ممکن است آوریل دوباره تکرار گردد

حجت اله غنیمی فرد، مشاور اسبق دبیرکل اوپک به عنوان سومین سخنران این نشست تخصصی سخنانش را اینگونه شروع کرد: اختلاف عظیمترین فراورینماینده اوپک و غیراوپک در اوایل سال 2020 سبب شد قیمت نفت خام به شدت سقوط نمایند و 55 نوع نفت خام آمریکا از جمله WTI در آوریل 2020 به قیمت منفی برسد. پایین ترین قیمت هم برای یکی از انواع نفت خام آمریکا با رقم منفی 55 دلار و 5 سنت ثبت شد. این رخداد ممکن است تکرار گردد.

وی با بیان اینکه نباید به افزایش کنونی قیمت نفت خام دل بست و دل بستن به آن ممکن است نتیجه عکس داشته باشد به تقاضای نفت اشاره و توضیح داد: تقاضای نفت در سال 2021 برخلاف پیش بینی ها تا به امروز افزایش نیافته است. با شروع سال جدید میلادی و دور تازه همه گیری ویروس کرونا شاهد کاهش تقاضا در ماه ژانویه هستیم، تقاضا برای چین هم در ماه ژانویه کاهشی بوده و پیش بینی شده است این فرایند در ماه فوریه هم ادامه یابد.

مشاور پیشین دبیرکل اوپک با اشاره به اینکه اگر بر اساس پیش بینی های کنونی موج سوم و چهارم کرونا در کشورهای مختلف ادامه یابد نباید به پیش بینی سازمان ها و موسسه های بین المللی برای افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال 2021 دل ببندیم، ادامه داد: قیمت نفت در چنین شرایطی باید کاهش یابد در حالی که قیمت نفت افزایشی و قیمت نفت خام برنت هم اکنون بیش از 55 دلار است، اگر افزایش قیمت نفت نشان دهنده تقاضا در بازار است اطلاعات دیگر خلاف این موضوع را نشان می دهد.

غنیمی فرد با طرح این پرسش که چرا قیمت نفت با توجه به فرایند بازار و افت تقاضا در بخش حمل و نقل افزایشی است؟ توضیح داد: سیاست های پولی و اقتصادی کشورهای اصلی مصرف نماینده نفت در سال 2020 مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شد. توزیع پول نقد به مردم، توزیع پول برای مسافرت، دادن کوپن برای رفتن به رستوران و ... از جمله اقدام هاییبود تا نقدینگی را برای کسانی که کسب و کار خود را از دست دادند فراهم نمایند، به اقتصاد یاری نمایند و اجازه کاهش بیشتر تقاضای برای نفت را ندهند. مشوق های عظیمی هم در اروپا و آمریکا می بیینم. تصمیم جدیدی که رئیس جمهوری جدید آمریکا مبنی بر توزیع 1.9 تریلیارد دلار نقدینگی برای دو سال 2021 و 2022 گرفته همسو با این موضوع است و سبب می گردد قیمت نفت به صورت مقطعی بالا بماند.

وی با بیان اینکه اگر مسائل اقتصادی در جهان حل نگردد امکان تکرار رویداد آوریل 2020 در بازار نفت بازهم وجود دارد، اضافه کرد: رویدادها در اروپا و کشورهای مانند فرانسه، انگلیس، هلند، ایتالیا و ... نشان می دهد تقاضای نفت امسال نمی تواند آن طوری باشد که همه به آن دل بستند، بنابراین از سمت تقاضا باید خود را آماده کنیم.

مشاور پیشین دبیرکل اوپک در ادامه سخنان خود به موضوع عرضه نفت خام اشاره نمود و گفت: عرضه نفت خام به بازار در سال های اخیر و تا پیش از آمدن لیبی که آخرین رقم فراوری آن حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز عنوان شده حدود 5 میلیون بشکه در روز به اشکال مختلف از جمله ایجاد اغتشاش ها در داخل کشور و خارج کردن نفت ایران و ونزوئلا کم شده است.

غنیمی فرد ادامه داد: اگر فرض کنیم تحریم های ایران به طور کامل ازسوی آمریکا برطرف گردد (خیلی به این موضوع که آمریکا همه تحریم های نفتی را بردارد دل نمی بندم) و ایران و ونزئلا 3.5 میلیون بشکه از روزانه 5 میلیون بشکه ای که از بازار حذف شده را در سال 2021 وارد بازار نمایند (1.3 میلیون بشکه در روز از سوی لیبی وارد بازار شد) بازار با مازاد عرضه روبه رو می گردد که در مقابل این مازاد عرضه نمی توان به کشورهای اوپک و شریکان اوپک برای کاهش بیشتر امیدوار بود.

وی به نشست اخیر اوپک پلاس اشاره نمود و با بیان اینکه در این نشست تصمیمی که برای کاهش مقدار فراوری برای ماه های فوریه و مارس گرفته شد تاثیری بر مقدار عرضه در بازار نمی گذارد، گفت: این بدان معناست که از یکسو تقاضایی قابل اطمینان برای نفت خام در بازار نیست و ازسوی دیگر مقدار عرضه افزایشی است.

مدیر سال های دور امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: با در نظر دریافت این دو نکته، اگر سیاست های پولی و اقتصادی کشورهای مصرف نماینده اصلی نفت ادامه یابد ما می توانیم بگوییم قیمت نفت در محدوده کنونی و اندکی بیشتر و کمتر برای سال 2021 ادامه یابد اما اگر به هر دلیلی سیاست اقتصادی، پولی و بهره بانکی در کشورهای مصرف نماینده عظیم نفت تغییر کند قیمت نفت در محدوده کنونی باقی نمی ماند.

غنیمی فرد با طرح این پرسش که آیا من قیمت نفت را بالا می دانم؟ پاسخ منفی داد و با بیان اینکه من همه عوامل را با هم در نظر می گیرم، تاکید نمود: عرضه، تقاضا و ذخایر نفتی همه عوامل قیمت نفت نیست که با هماهنگی کشورهای اوپک و غیراوپک و یا غیرو مشکل آن حل گردد، سیاست پولی و اقتصادی می تواند در قیمت نفت بلافاصله تاثیر گذار باشد بنابراین اگر سیاست آمریکا برای کم ارزش شدن قیمت دلار برای حل مسائل داخلی عوض گردد و به دلار قوی تر روی بیاورد بی شک قیمت نفت پایین می آید.

وی در ادامه سخنان خود به آثار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار اختصاص داد و گفت: بازگشت ایران به بازار نفت پیش تر هم تجربه شده است و زمانی که در اوپک بودم از مقام های بلندپایه یکی از موسسه های معتبر بین المللی در نشست رسمی شنیدم که می گفت ما باور نمی کردیم فراوری و صادرات نفت ایران بتواند در مدت زمانی کوتاه افزایش یابد بنابراین بازگشت ایران به بازار نفت امکانپذیر است.

مشاور پیشین دبیرکل اوپک با تاکید بر اینکه مشکل ایران پس دریافت سهم از بازار نفت نیست، اظهار کرد: درست است که صادرات نفت به عهده وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و به طور معین امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است اما در این موقعیت ویژه که تقاضا بسیار شنماینده و عرضه افزایشی است و امکان تکرار نبود توافق بین دو فراورینماینده عظیم اوپک و غیراوپک و کاهش و منفی شدن قیمت نفت وجود دارد نباید تصور گردد که وظیفه صادرات نفت تنها به عهده وزارت نفت و مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران است و احتیاج نیست بخش های دیگر کشور یاری کند. باید دو سیاست پنهان و آشکار اجرا گردد.

غنیمی فرد شرح داد: سیاست پنهان این است که برخی مسائل به صورت دو جانبه یا چند جانبه با برخی از کشورها در زمینه اقتصاد و به ویژه تجارت خارجی حل گردد. در سیاست پنهان احتیاجی به رسانه ای شدن نیست و لازم است وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با هم همکاری نزدیک داشته باشد تا این دوره سخت را با هم شریک شوند.

وی با اشاره به اینکه همه می دانند تقاضای نفت که قرار بود در سال 2020 برای نخستین بار در تاریخ 170 ساله نفت جهان از 100 میلیون بشکه در روز فراتر برود کاهش یافته است، توضیح داد: این موضوع نشان داد که تقاضای نفت چقدر می تواند شنماینده باشد، برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که تقاضای 100 میلیون بشکه ای برای نفت تا سال 2045 هم عملی نیست. اینطور نیست که فکر کنیم می توانیم صادرت نفت خود را افزایش دهیم و کشورهای دیگر هم فراوری نفت خود را کم خواهند کرد و ما وارد یک دوران شکوفایی برای کسب بازار خواهیم بود.

مدیر سال های دور امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: عراق کشور دوست ایران یکی از کشورهایی است که زمانی که ما در بازار نفت نبودیم فراوری نفت خود را افزایش داد، این کشور به دلیل مشلات داخلی و داعش احتیاج به ارز دارد و اکنون در وضعی است که افزون بر اینکه خواهان تاخیر در تعدیل فراوری ازسوی اوپک و متحدانش است از سازمان های بین المللی درخواست قرض نموده و وضع اقتصادی نامناسبی دارد اما بخشی از بازار ما ازسوی عراق گرفته نشده است، در پرانتز بگویم زمانی که صدام به کویت حمله کرد و فراوری نفت این دو کشور از بازار خارج شد ایران جای صادرات این دو کشور را گرفت و وقتی آنها برگشتند برای بشکه ها این کشورها جا باز کرد.

وی از عربستان، روسیه و آمریکا به عنوان کشورهایی که سهم ایران را در بازار نفت دریافتد نام برد و با بیان اینکه ایران (شرکت ملی نفت ایران) و عربستان (آرامکو) هیچگاه به جنگ قیمتی یکدیگر نرفتند، توضیح داد: ایران باید از مسیری محبت آمیز و تجارتی سهم خود را از عربستان و روسیه پس گیرد، آن بخش از بازار نفت ایران هم که ازسوی آمریکا کسب شده تا زمانی که امکان فراوری شیل وجود داشته باشد قابل پس دریافت نیست. خبرهای حاکی از کاهش فراوری نفت شیل آمریکاست، برخی از ارقام نشان دهنده کاهش روزانه 2 میلیون بشکه ای در سال 2020 است که قطعی نیست، در سال جاری میلادی هم فراوری شیل افزایش آنچنانی نخواهد داشت.

مشاور پیشین دبیر کل اوپک با تاکید براینکه قیمت نفت با رقم کنونی بسیاری از میدان های نفتی شیل را اقتصادی می نماید و فراوری آن دوباره افزایش می یابد، یادآور شد: اگر فراوری شیل نفت بار دیگر افزایش یابد بخشی از بازار نفت ایران که می توان با مذاکره با عربستان، امارت، کویت و عراق پس گرفت ازسوی آمریکا گرفته می گردد.

غنیمی فرد با طرح این پرسش که آیا همه موارد فوق را از نگاه بدبینانه گفتم بازهم پاسخ منفی داد و توضیح داد: اگر در هوای سرد و بارانی با یک چتر بیرون برویم بهتر است تا اینکه با یک لباس نازک و بدون چتر بیرون برویم و بگویم ان شاء الله هوا گرم و آفتابی می گردد و بعد سرما بخوریم و خیس شویم. اگر روی نکات منفی تاکید می کنم به این معنا نیست که نکات مثبت در بازار نیست.

وی به رشد بالای انرژی های تجدیدپذیر اشاره نمود و با بیان اینکه طبق پیش بینی ها رشد نفت حتی اگر اقتصاد به وضع عادی برگردد تا سال 2045 کمتر از نیم درصد خواهد بود، اضافه کرد: برطبق قاعده همه نیم درصد را به ایران نمی دهند. ایران به عنوان دارنده ذخایر نفت و گاز می تواند از انرژی های دیگر همانند هیدروژن و یا آمونیا انرژی استفاده کند.

سعید خوشرو، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و رئیس این نشست تخصصی در جمع بندی این سخنان اظهار کرد: تقاضای نفت شاید اضافه گردد اما عرضه نفت یه طور حتم اضافه می گردد، پس به این سطح قیمت ها نباید دل بست، قیمت نفت تنها متاثر از عرضه، تقاضا و ذخایر نفت نیست و سیاست پولی و اقتصادی هم باید لحاظ گردد. چتر را برداریم، لباس گرم بپوشیم، جا باز کردن در این بازار حتی اگر تحریمی نباشد سخت و سخت است. البته ما هم آدم های سرسختی هستیم.

احیای اقتصاد جهان در پسا کرونا سخت است برای ایران سخت تر

رضا عبادزاده سمنانی، مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس هم در این نشست تخصصی با اشاره به عنوان این نشست اظهار کرد: واقعیت این است که نتوانستم خاتمه کرونا و شروع پساکرونا را تقسیم کنم، اما در ظاهر فرض بر این است اگر کشوری بیش از 50 درصد افراد خود را واکسینه کند دیگر رشد منفی نخواهد داشت و می توان گفت برای آن کشور خاص دوران پساکرونا شروع شده است.

وی با بیان اینکه احیای اقتصاد در دوران پساکرونا برای همه جهان سخت است و برای ایران به دلیل تحریم، افزایش نقدینگی و مسائل دیگر بسیار سخت تر خواهد بود، توضیح داد: از نگاه آدم های خوشبین مانند من دوران پساکرونا موازی با برداشته شدن تحریم است اما واقعیت این است حتی اگر تحریم برداشته گردد بازهم در کوتاه مدت ما شانس زیادی برای توسعه تجارت نخواهیم داشت و همچنان گرفتار مصائب خواهیم بود، ضمن اینکه پویایی بازار ما را به سمت هند و چین سوق می دهد.

مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس از چین به عنوان مقصد 80 درصد محصولات پتروشیمی ایران نام برد و با بیان اینکه چه برجام پیروز گردد و چه نگردد ما مجبور هستیم این راه را ادامه دهیم، اظهار کرد: بهتر است همکاری ایران و چین در دو سطح همکاری دولت ها و موافقت نامه های اجرایی و بخش خصوصی و تشویق فعالان به سرمایه گذاری بین دو کشور ادامه یابد، بهتر می دانید دولت چین هرگز در ایران سرمایه گذاری ننموده است، من نمی دانم آیا سیاست گذاران ما این موضوع را عارضه یابی کردند یا خیر؟!

رضا عبادزاده با تاکید بر اینکه در سال 2021 در بخش پالایشگاهی وضع مطلوبی نخواهیم داشت به ورود پالایشگاه جیزان عربستان در امسال میلادی عملیاتی می گردد اشاره نمود و گفت: ورود این پالایشگاه صادرات ایران را در بخش فرآورده نفتی متاثر خواهد نمود.

مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه شرکت های پتروشیمی در دوران کرونا به دلیل ظروف یکبار مصرف و محصولات بهداشتی کمتر متضرر شدند، اضافه کرد: البته آینده به سود ما نیست و تهدیدهای همانند بحث بازیافت پیش روی ماست.

وی در خاتمه با بیان اینکه دست بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی قرار است از آستین دولت ها بیرون بیاید بر ضرورت حمایت سیاسی و دیپلماسی سیاسی تاکید نمود و گفت: درخواستم این است عمق راهبرد اقتصادی کشور زیاد گردد، ما در آینده بازاری جز کشورهای همسایه و خاورمیانه نداریم، اگر صادرات هنر است که هست احتیاج به هنرمند و متخصص احتیاج دارد همواره فراوری نماینده خوب صادرنماینده خوب نیست.

سعید خوشرو، مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و رئیس این نشست تخصصی در جمع بندی این سخنان اظهار کرد: صنعت پتروشیمی برای پیروزت در تجارت و رقابت صرف نظر از مباحث محیط زیستی احتیاجمند حمایت سیاسی و استراتژیک است.

جا برای بشکه های ایران بازخواهد شد؛ خوشبینم

سید مهدی حسینی، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی به عنوان یکی از مهمانان حاضر در این نشست تخصصی تحلیل ها درباره اوپک را محافظه کارانه دانست و با بیان اینکه بخش منفی سخنان آقای غنیمی فرد بسیار زیاد بود، توضیح داد: من نسبت به آینده بازار نفت ناامید نیستم و معتقدم کنترل کووید-19 سبب تحولاتی می گردد.

وی با بیان اینکه نفت شیل به شدت از کاهش قیمت نفت و کووید-19 آسیب دیده و حدود 2.5 تا 3 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، اظهار کرد: من بسیار خوشبینم، زمستان آینده وضع بهتری در قیمت نفت خواهیم داشت، اوپک در 40 سال گذشته نشان داده هر وقت یکی از اعضایش از دور خارج شده، در برگشت جا برایش باز شده است.

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی، از عراق، عربستان و روسیه به عنوان کشورهایی که سهم ایران را در بازار دریافتد نام برد و گفت: معتقدم اگر عربستان در رقابت با روسیه نیفتد جا برای بشکه های ایران باز می گردد و من در این باره بسیار خوشبین هستم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 13183

به "چتر را برداریم، لباس گرم بپوشیم، جا باز کردن در بازار نفت سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چتر را برداریم، لباس گرم بپوشیم، جا باز کردن در بازار نفت سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید