توسعه و همگرایی؛ پیام حضور ایران در نشست سران اوراسیا

به گزارش چاپار بلاگ، به اعتقاد کارشناس سیاسی روس، حضور رئیس جمهور ایران در نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایروان پیام مثبتی برای توسعه این اتحادیه و همگرایی در فضای اوراسیا به همراه دارد.

توسعه و همگرایی؛ پیام حضور ایران در نشست سران اوراسیا

سرگئی کوژمیاکین در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه قرار داد، به بررسی اهمیت حضور ایران در نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایروان و چشم انداز همکاری های تهران با این سازمان پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: نشست امروز شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر ایروان پایتخت ارمنستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهمیت این نشست فقط محدود به آن نیست که سران کشورهای عضو درباره توسعه بعدی این سازمان بین المللی دارای چشم اندازهای مثبت و افق های امیدوارکننده، بحث و گفت و گو خواهند کرد.

بلکه حضور سران برخی از کشورها و به خصوص رئیس جمهور ایران که عضو این سازمان نبوده ولی به موضوع برقراری روابط نزدیک با آن علاقه مند می باشند، توجه جامعه بین المللی نسبت به این نشست را مضاعف کرده است.

در کنار حسن روحانی امروز در نشست ایروان حضور یافتن رئیس جمهور مولداوی و نخست وزیر سنگاپور حاکی از آن است که این اتحادیه طی حدود 5 سال موجودیت خود با وجود برخی اشتباهات و کوتاهی ها، توانسته است روند از هم گسیختگی روابط و تعاملات اقتصادی را که پس از فروپاشی شوروی در گستره بزرگ اوراسیا، متوقف کند.

توجه کشورهای مختلف نسبت به این اتحادیه اقتصادی اوراسیا تائید این بحث خواهد بود.

حضور حسن روحانی در نشست ایروان پیام بسیار مثبتی برای توسعه این اتحادیه و همگرایی موثر در فضای اوراسیا به همراه دارد.

ضمناً تهران همیشه از پروژه های همگرایی منطقه ای حمایت کرده که نمونه آن را نه تنها در مورد اتحادیه اقتصادی اوراسیا بلکه سازمان همکاری های شانگهای نیز شاهد بودیم.

در رابطه با همکاری های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدامات امیدوارکننده ای اجرا شده در ماه می سال 2018 این اتحادیه و ایران موافقت نامه موقت در مورد منطقه آزاد تجاری را به امضا رساند که این سند در ماه ژوئن سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شد و در ماه اوت مبادله یادداشت در رابطه با اتمام مراحل قانونی لازم الاجرا شدن آن انجام شد که بر این اساس این موافقت نامه از 27 اکتبر سال جاری به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

در گام بعدی شاهد امضای موافقت نامه اصلی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهیم بود.

اما چارچوب فعلی نیز با وجود برخی از محدودیت ها باز هم فرصت خوبی برای انجام تعاملات و همکاری های تجاری و اقتصادی تهران با این سازمان است.

مزایای سند فعلی کاهش موانع گمرکی و اقتصادیاتی در تجارت متقابل بوده و به افزایش مبادله کالا در زمینه های مختلف کمک خواهد کرد.

همچنین نکته مهم این است که همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا حرکت در جاده 2 طرفه را می ماند.

نزدیکی ایران و این اتحادیه نه تنها برای اعضا بلکه همه طرف های این همکاری سودمند خواهد بود.

بازار بیش از 80 میلیون نفری جمهوری اسلامی و پتانسیل بالای آن در بخش های صنایع و کشاورزی کمک بزرگی به این اتحادیه می باشد.

علاوه بر این موقعیت جغرافیای ایران و وجود مسیرهای ریلی و جاده ای معاصر فرصت های بسیار مناسبی را در زمینه ترانزیت کالا در اختیار کشورهای عضو قرار خواهد داد.

همچنین چشم انداز ایجاد دهلیزهای حمل و نقلی جدید نیز حائز اهمیت بالایی است البته برخی از آنها (به عنوان مثال راه آهن بین ایران و قزاقستان) عملیاتی شده و برخی هم (مانند دهلیز بین المللی شمال - جنوب یا راه آهن ایران و ارمنستان) در دست پیگیری قرار دارند.

بدون تردید همکاری و حضور ایران در این سازمان امکان فعال سازی این پروژه ها را فراهم و دسترسی به اقیانوس هند، بازارهای خاورمیانه و آسیای جنوبی را برای اتحادیه امکان پذیر خواهد کرد.

امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که سال گذشته صورت گرفت، در این زمینه نقش بسزایی خواهد داشت.

البته در شرایطی که آمریکا فشارها و تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی را تشدید می کند، تقویت روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به نفع ایران بوده و انگیزه ای جدید برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد.

تعامل هرچه بیشتر تهران با این سازمان تا حدود زیادی باعث شکست برنامه های واشنگتن برای محاصره اقتصادی ایران خواهد شد.

امید است که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خود را محدود به بیانیه های رسمی نکرده بلکه از فرصت های موجود برای افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با تهران بهره برداری مناسب انجام دهند.

انتهای پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 453

به "توسعه و همگرایی؛ پیام حضور ایران در نشست سران اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه و همگرایی؛ پیام حضور ایران در نشست سران اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید