ایران نقطه اتصال کلیدی در راستا جاده ابریشم به اروپاست

به گزارش چاپار بلاگ، یک تاریخدان و تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: ایران یک نقطه اتصال کلیدی در جهت جاده ابریشم به اروپاست، زیرا این کشور به وسیله راه آهن و از خاک ترکمنستان و قزاقستان به چین مرتبط است.

ایران نقطه اتصال کلیدی در راستا جاده ابریشم به اروپاست

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک نیوز، در حالی که خاورمیانه به یکی از محورهای ژئوپلتیک فعالیت های پکن بدل شده، موقعیت ژئواستراتژیک ایران این کشور را به یک نقطه مهم و کلیدی در جهت جاده ابریشم جدید به اروپا تبدیل نموده است.

به دنبال امضای توافق هسته ای، پکن روابط اقتصادی و سیاسی خود را با تهران تقویت نموده و دلیل خوبی هم برای اتخاذ این رویکرد داشته است: ایران نه تنها یک تامین کننده مهم نفت و گاز به شمار می رود بلکه در موقعیت ژئواستراتژیک مهمی برای پروژه جاده ابریشم جدید قرار گرفته است.

سرکیس تساتوریان، تاریخدان و تحلیلگر مسائل بین المللی در این باره گفت: ایران یک نقطه اتصال کلیدی در جهت اتصال جاده ابریشم به اروپاست، زیرا این کشور به وسیله راه آهن و از خاک ترکمنستان و قزاقستان به چین مرتبط است.

این تحلیلگر روسی خاطر نشان ساخت که از زمان انعقاد توافق هسته ای، پکن خود را به عنوان یکی از منتفعان اصلی این توافق مطرح ساخته است. هرچند غرب همچنان به دلیل نگرانی از نقض تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا از معاملات اقتصادی با ایران خودداری می نماید، اما چین برای پیشی دریافت از رقبای غربی خود، از این فرصت استفاده نموده است.

چند دلیل وجود دارد که منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران برای چین از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته این محقق، بازارهای خاورمیانه برای ابتکار جاده ابریشم جدید جهت ایجاد شبکه ای از مراکز تولیدی و لجستیکی در آسیای میانه و اروپا لازم است.

انتظار می رود تقاضای چین برای واردات نفت تا سال 2035 از 6 میلیون به 13 میلیون بشکه در روز برسد و ایران که چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفتی و دومین ذخایر بزرگ گازی دنیا را در خود جای داده، می تواند یک تامین کننده انرژی قابل اعتماد باشد.

چین به موقعیت ژئواستراتژیک ایران که در مرز دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته علاقمند است. این موقعیت چین را قادر می سازد تا طرح یک کمربند یک جاده را محقق سازد.

66

منبع: تسنیم
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 2409

به "ایران نقطه اتصال کلیدی در راستا جاده ابریشم به اروپاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران نقطه اتصال کلیدی در راستا جاده ابریشم به اروپاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید