آغاز خوب مجارستان در توسعه روابط با ایران

به گزارش چاپار بلاگ، به گزارش خبرنگاران، یحیی آل اسحاق در ملاقات با مسئولان ارشد وزرارت امور خارجه مجارستان با اشاره به رابطه دیرینه و سابقه تاریخی دو کشور بر لزوم توجه جدی به شرایط تازه و فضای نوینی که در دو کشور ایران و مجارستان شکل گرفته تاکید نمود و شناخت بهتر از ظرفیت های مالی - اجتماعی را لازمه توسعه روابط دو جانبه خواند.

آغاز خوب مجارستان در توسعه روابط با ایران

با ما سفر کنید و با تور ارزان مجارستان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست را ببینید.

وی اضافه نمود: ما چند ماه قبل هیاتی تجاری از طرف اتاق تهران به مجارستان اعزام کردیم که نتایج مثبتی در برداشت و امروز صنعتگران و بازرگانان ما آماده همکاری بیشتر با بخش خصوصی مجارستان هستند.

رئیس اتاق تهران با بیان این که اتاق تهران آماده پذیرش هیات های تجاری از کشور مجارستان است از معاون وزیر امور خارجه مجارستان خواست تا پیغام او را به گوش فعالان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی این کشور برساند.

وی مهم ترین مساله ای که باید در توسعه روابط جدی گرفته گردد را شناخت دو کشور و فعالان اقتصادی از ظرفیت ها و استعدادها و زمینه های سرمایه گذاری و کار مشترک خواند که این کار جز با رفت و آمد فراوان و برگزاری نشست ها و همایش های مشترک حاصل نمی گردد.

رئیس اتاق تهران دومین مساله را روابط بین بانکی دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد با تعامل دو کشور این مساله تسهیل شده و سرعت نقل و انتقال برای فعالان اقتصادی هر دو کشور افزایش یابد.

آل اسحاق همچنین مذاکرات درباره نیازهای دو کشور به کالاهای معین، میزان و نوع و استانداردهای موردنظر را از دیگر ملزومات توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری ایران و مجارستان خواند.

وی با اشاره به فقدان هیچ واکنش منفی و یا سابقه اختلاف عمیق بین دو ملت و دو کشور در تاریخ به حضور صنایع و متخصصان مجاری در دو سه دهه گذشته اشاره داشت و گفت: من به خاطر دارم که در سال های گذشته یک کارخانه لاستیک سازی مجاری در ایران فعال بود و یا کفش های لاستیکی در بازار ایران به فروش می رسید که فراوری مجارستان بود.

رئیس اتاق تهران اضافه نمود: اتاق تهران یک اتاق عملیاتی است و ما علاقمند به پیش روی عملی در حوزه روابط اقتصادی داریم. آل اسحاق همچنین حضور مجارستان در اتحادیه اروپا را عاملی قلمداد کرد که می تواند باعث توسعه روابط ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا گردد.

معاون وزیر امورخارجه مجارستان نیز در این ملاقات با ابراز قدردانی از اتاق تهران به این نکته اشاره نمود که مجارستانی ها هویتی چندگانه دارند. شابولک تاکاکس گفت: ما هویتی مجارستانی داریم؛ مجارستانی های مغرور. همچنین ما کشوری در اروپای مرکزی هستیم و این باعث شده که سرنوشت مشترکی با دیگر کشورهای این منطقه چون چک و لهستان داشته باشیم. ما با چک، اسلواکی و لهستان قرارداد اقتصادی داریم و در مجموع اقتصادی قوی را تشکیل می دهیم که پانزدهمین اقتصاد دنیا می گردد.

وی هویت اروپایی به عنوان یک عضو از اتحادیه اروپا که تابع قوانین و مقررات آن است را هویت بعدی مجارها خواند و گفت: در نهایت ما هویتی آسیایی نیز داریم. اجداد و نیاکان ما از آسیا به اروپا آمده اند و در این میان با ایرانی ها نیز ارتباطات زیادی داشته اند. ما با ایرانی ها پیوند آبا و اجدادی داریم و به همین دلیل در طول تاریخ تا به امروز با هیچ کشور آسیایی و ایران دچار اختلاف نبوده ایم.

معاون وزیر امورخارجه مجارستان با اشاره به دوران سلطه کمونیسم در این کشور و راه افتادن بنگاه ها و کارخانجات بزرگ با یاری و حمایت دولت اضافه نمود: احتمالا صنایع و محصولاتی که شما در سال های دور به خاطر دارید از آن موقع است. اما در نهایت با واژگونی نظام کمونیستی آن کارخانجات نیز متاسفانه از میان رفت و ما البته ساختار نوینی را حاکم ساختیم با بتوانیم اقتصادی رقابتی و پرتکاپو داشته باشیم.

وی اظهار داشت که 70 درصد از مبادلات تجاری کشورش با اتحادیه اروپاست اما از سه سال قبل سیاست نگاه به شرق در دستور کار فعالان اقتصادی و دیپلماسی این کشور قرار گرفته و از آن موقع تا به امروز سطح روابط مجارستان با کشورهای خاور دور چون چین، ژاپن و کره جنوبی افزایش قابل توجهی پیدا نموده است.

معاون وزیر امورخارجه مجارستان ملاقات خود از ایران را نیز در راستای همین سیاست توصیف کرد و گفت: قبل از حضور من هم هیاتی دیگر از مسئولان بانکی مجارستان به ایران آمده اند و هنوز در حال مذاکره با مسئولان بانک مرکزی ایران هستند و من امیدوارم بتوانند راهکارهای خوبی برای تسهیل روابط بانکی به منظور تامین اقتصادی پروژه ها و هم چنین برخورداری دانشجویان ایرانی حاضر در مجارستان پیدا نمایند.

وی همچنین صنایع مجارستان را فعال توصیف کرد و از حضور کارخانجات بزرگ قطعه سازی مربوط به خودروسازهای بزرگ اروپا چون مرسدس بنز و شرکت های ژاپنی و کره ای نام برد. او در انتها سخنانش ابراز امیدواری کرد بتواند به نزدیک تر شدن بخش های خصوصی دو کشور یاری کند و زمینه ارتباط بیشتر آنها را فراهم آورد.

آل اسحاق نیز کشور مجارستان را کشوری مستعد خواند که از نیروی انسانی توانمند بهره می برد و صنعت قابل توجهی دارد. او گفت: ما قصد داریم تعامل اقتصادی گسترده ای با کشورهای منطقه و سایر کشورهای دنیا داشته باشیم و توجهی هم به محدودیت ها نداریم چون اساس این محدودیت ها در توافقات اخیر لرزیده و این محدودیت ها موقتی است. حضور شما در ایران در زمان مناسبی رخ داده و می تواند حرکت خوبی برای جهش روابط اقتصادی دو طرف باشد.

هیاتی متشکل از شابولک تاکاکس معاون وزیر امورخارجه مجارستان و دو تن از مسئولان ارشد این وزراتخانه به همراه گیولا پتو سفیر این کشور در تهران ظهر امروز شنبه در یک ضیافت ناهار مهمان اتاق رئیس اتاق تهران بودند تا در خصوص توسعه مبادلات تجاری و ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور به بحث و گفت وگو بپردازند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 2140

به "آغاز خوب مجارستان در توسعه روابط با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز خوب مجارستان در توسعه روابط با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید