آشنایی سفرای خارجی با تاریخ ایران برای جذب سرمایه گذاری

به گزارش چاپار بلاگ، حدود 10 روز قبل در آخرین روز از همایش شهرداران جاده ابریشم در قزوین، صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در یک برنامه با هدف آشناسازی سفرای کشورهای مختلف مستقر در تهران، برنامه بازدیدی با عنوان آشناسازی ویژه سفرای خارجی با بناهای تاریخی ایران و احیاء آن ها پیش بینی کرد؛ بازدیدی از سه بنای تاریخی در شهر قزوین.

آشنایی سفرای خارجی با تاریخ ایران برای جذب سرمایه گذاری

به گزارش خبرنگاران، کاروانسرای سعدالسلطنه که نقطه قوت این موسسه زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، از نظر مرمت و پس از واگذاری به بخش خصوصی یعنی شهرداری قزوین، دولت خانه صفوی و عمارت چهل ستون این شهر؛ سه بنای تاریخی بودند که یازده سفیر از کشورهایی چون فلیپین، هند ، ژاپن، افغانستان، اندونزی، هلند و تایلند را مهمان کردند و آن ها با بخشی کوچک از جاذبه های فراوان ایران آشنا شدند.

اما هدف از این بازدید چه بود و چرا سفرا برای این سه بنای تاریخی به قزوین برده شدند؟ محمدرضا پوینده، مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران توضیح داد.

تمایل سفرا برای تنظیم روابط دوجانبه با صندوق احیاء

او با بیان این که یک بخش مهم از وظایف سفرای مقیم در کشورها تنظیم روابط اقتصادی میان دو کشور است، ادامه داد: از آنجا که برخی سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری، برای سرمایه گذاری در یک کشور، از سفارت کشور خود در کشور مقصد مشورت و کمک می گیرند، لذا این سفر برای صندوق احیاء اهمیت فوق العاده ای داشت.

وی همچنین نیاز به آشنایی سفرای مقیم تهران با بناهای تاریخی کشور را ضرورت دیگر برگزاری این تور دانست و بیان نمود: احساس نیاز برای برگزاری این تور کردیم تا سفرای برخی کشورها مانند هندوستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه فرهنگی ایران که کشورهای هدف هستند، از بناهای تاریخی قزوین بازدید کنند که خوشبختانه از این بازدید خروجی خوبی نیز گرفتیم و سفرا احساس رضایت داشتند.

پوینده با تاکید بر صحبت های سفرای شرکت کننده در این تور در جلسات دوجانبه که عنوان می کردند، حتما با صندوق روابط خود را تنظیم می کنند، افزود: براساس صحبت هایشان آن ها تمایل دارند که سرمایه گذاران شان در این زمینه سرمایه گذاری کنند. کشوری مانند هند نیز ابراز تمایل کرد که از تجربیات صندوق احیاء برای احیای آثار اماکن تاریخی کشورشان استفاده کند.

مدیرعامل صندوق احیاء اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه این سفر و به ویژه بازدید از اماکنی مانند سعدالسلطنه قزوین را فرصت آشنایی و یک تجربه دانست که از یک سو صندوق احیاء از سوی دیگر سفرای کشورهای مستقر در تهران می توانستند آن را به دست آوردند و گفت: بسکمک از کشورها تجربه صندوق احیاء را برای استفاده از بخش خصوصی در بهره برداری از بناهای تاریخی خود را نداشته و ندارند. به عنوان مثال کننده کشور عمان در دیدار دو جانبه ای که داشتیم، اصرار داشت از تجربه صندوق احیا در کشور خود استفاده کند.

محدودیت های حقوقی سرراه سرمایه گذاران خارجی

او در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت مشخص هیچ سرمایه گذاری از این کشورها ابراز تمایل برای همکاری با صندوق احیا را داشته یا خیر؟ توضیح داد: ما مذاکرات زیادی با هیات های مختلف مانند هیات ایتالیایی، چین، عمان و افغانستان داشتیم، اما تا امروز آن ها در حد مذاکره و بررسی پس از برجام هستند و به عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی منجر نشده است.

وی با اشاره به وجود یک سری محدودیت ها در حوزه جلب سرمایه گذار خارجی مانند محدودیت در فرآیند تضامین بانکی یا محدودیت قانونی صندوق که باید از طریق مزایده واگذاری ها را انجام دهد، گفت: این در حالیست که عموما سرمایه گذار خارجی درخواست دارد که خارج از مزایده چندین بنای تاریخی را در محورهای مواصلاتی به دست گیرد، بنابراین باید این محدودیت های قانونی را مرتفع کنیم تا از ظرفیت جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده کنیم.

نیاز به یک بانک اطلاعاتی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران داریم

او اما برقراری ارتباط مستقیم با سرمایه گذاران کشورهای مختلف را به جای دعوت از سفرای آن کشورها نیازمند ایجاد یک بانک اطلاعاتی از سرمایه گذاران آن کشورها دانست.

پوینده گفت: ما هنوز سرمایه گذارانی که علاقه مند باشند در حوزه بناهای تاریخی سرمایه گذاری کنند را شناسایی نکرده ایم و بانک اطلاعاتی در این زمینه نداریم.

او افزود: طبیعی است اگر بدانیم سرمایه گذاری در یک کشور و جود دارد و مایل است که در زمینه بنای تاریخی سرمایه گذاری کند را برای بازدید از بناهای تاریخی مختلف به ایران دعوت کنیم. اما برگزاری این تورآشناسازی یک روزه برای سفرا که چندین سال است در ایران مستقرند نیاز بود، که خوشبختانه ان ها نیز ابراز رضایت کردند .

همین یک بازدید برای آشنایی سفرا کافی بود

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بیان این که در حال حاضر برنامه ای برای بازدید این سفرا از بناهای تاریخی شهرهای دیگر در دستور کار نداریم، افزود: هدف ما معرفی صندوق احیا بود که بروشورها، کتابچه ها و اطلاعات لازم در اختیارشان قرار گرفت، بعید می دانیم در آینده نزدیک چنین برنامه ای داشته باشیم، چون کاملا با صندوق احیا اهداف وشیوه کار آن آشنایی پیدا کردند .

به گزارش خبرنگاران، البته بازدید از بوستان ملی باراجین در قزوین که یکی از بوستان های خوش آب و هوا و سرسبز قزوین است که در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است، نیز در خاتمه این بازدید انجام شد.

البته برای این سفر یک روزه 26 سفیر، کاردان و رایزن از کشورهای مختلف دنیا دعوت شده بودند که 11 سفیر توانستند خود را زمان سفر برسانند و به قول پوینده دیگر سفرا حتما در بازدیدهای د یگر می توانند با جاذبه های مختلف ایران در شهرهای مختلف آشنا و تمایل سرمایه گذاران خود برای سرمایه گذاری در این کشور کهن را بسنجند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1221

به "آشنایی سفرای خارجی با تاریخ ایران برای جذب سرمایه گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی سفرای خارجی با تاریخ ایران برای جذب سرمایه گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید