اعلیحضرت ترامپ!

به گزارش چاپار بلاگ، خبرنگاران- شیوع مرگبار بیماری کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را بدجور در تنگای سیاسی و مالی قرار داده است. او گاهی اوقات در اتخاذ تصمیمات مهم، دچار تردید می گردد. زمانی هم که تصمیم گیری می نماید، با سیلی از نقدها از جانب رسانه ها و سیاستمداران رقیب روبرو می گردد. چهره های نزدیک به ترامپ می گویند این شرایط بی سابقه تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت. جدیدترین، چالش ترامپ بازگشایی فعالیت های عمومی و مالی در ایالات آمریکاست. چالشی که لقب پادشاه را برای وی به ارمغان آورده است.

اعلیحضرت ترامپ!

به گزارش خبرنگاران، تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا از 580 هزار نفر عبور کرد که از این تعداد بیش از 23 هزار نفر جان شان را از دست داده اند. آمریکا حالا بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا را در دنیا دارد. امری که فشار سیاسی و مالی بر کاخ سفید را به شدت افزایش داده است. اقتصاد آمریکا تقریبا تعطیل است. دولت ترامپ تدابیر محدودنماینده زیادی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا اتخاذ نموده با این حال، همچنان به اهمال کاری در مقابله با کرونا متهم است.

ریشه این اتهام در اقدامات اولیه ترامپ در مقابل ویروس کووید-19 نهفته است. او در ابتدا، با بیان اینکه کرونا یک حقه از جانب دمکرات ها است، سعی کرد از اساس تهدید این بیماری را دست کم نشان دهد. سپس، با تعطیل کردن زودهنگام فعالیت های عمومی مخالفت کرد. همچنین، دولت وی در زمینه فراهم سازی امکان آزمایش کرونا برای مردم کاستی هایی داشت.

کرونای سیاست؛ یک پدیده بی نظیر در آمریکا

با وجود این کاستی ها، ترامپ و هوادارانش معتقدند که کاخ سفید در مقابله با کرونا عملکرد خوب و قابل قبولی دارد. ترامپ اخیرا در یک نشست خبری پرتنش گفته که وقتی در آمریکا حتی یک مورد مرگ کرونا وجود نداشت، پرواز ها از چین را در اوایل امسال میلادی ممنوع نموده، ولی همان زمان، جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات آینده، او را بیگانه ستیز و نژادپرست توصیف نموده است.

به طور کلی محافل رسانه ای نزدیک به دولت ترامپ، در دفاع از ترامپ دو خط فکری دارند. خط اول، ناظر به دفاع عملکرد کاخ سفید در مقابله با کروناست؛ و خط دوم، معطوف به مقصر دانستن چین در مدیریت بحران کرونا در روز های آغازین است. به اعتقاد هواداران ترامپ، چین در ابتدا به دنیا نگفت که این ویروس بین انسان ها منتقل می گردد. همچنین، چین سریعا برای متوقف کردن پرواز های خارجی خود اقدام نکرد. ولید فارس، مشاور سیاست خارجی پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016، طی یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت عربی، همین دیدگاه را مطرح نموده است. وی حتی چین را به منتشر کردن تعمدی کرونا متهم کرد و نوشت که چین به میلیون ها نفر از اهالی ووهان اجازه داد به خارج سفر نمایند که البته این سفر ها به پکن یا شانگ های یا مناطق دیگر در داخل چین نبود. این بدین معناست که رهبری چین، منافع نظام شان را حفظ کردند و اهمیتی به تبعات کرونا برای سایر کشور ها ندادند.

فارس همچنین، دمکرات ها را به کارشکنی در کوشش های ترامپ برای مقابله با کرونا متهم کرد و این را یک پدیده بی نظیر و جدید در آمریکا دانست. وی نوشت: آنچه امروز اتفاق می افتد، یک پدیده بی نظیر و جدید در آمریکا به شمار می رود. چرا که امور بر این منوال بود که روسای جمهور، چه دمکرات چه جمهوریخواه، در زمان بحران های عظیم، از حمایت دو حزب برخوردار می شوند. این را در جنگ دنیای دوم و بحران موشکی کوبا دیدیم. اما در سال های اخیر، مشخصا بعد از جنگ عراق و درگیری ها در سوریه، دمکرات ها رویکرد جدیدی را در پیش گرفته اند که بر سرنگون کردن رئیس جمهور راسخ است نه انتقاد از وی به منظور اصلاح یک موضع سیاسی خاص.

اختلافات ترامپ با فائوچی علنی شده است.

پادشاه ترامپ

اما دمکرات ها و رسانه های نزدیک به آنها، استلال های جمهوریخواهان را قبول ندارند و از نحوه مدیریت بحران کرونا توسط کاخ سفید انتقاد می نمایند. آن ها پرسش های انتقادآمیزی مطرح می نمایند از جمله اینکه: چرا وقتی چین مشغول مهار کرونا بود و فرصتی در اختیار آمریکا قرار داد تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهد، ترامپ اقدامی نکرد؟ چرا ترامپ به حرف های متخصصان دولتش، از جمله آنتونی فائوچی، رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر آمریکا، گوش نکرد و حتی فائوچی را تلویحا به اخراج کردن تهدید کرد؟ لازم به ذکر است که فائوچی در انتقادی تلویحی از ترامپ، گفته اگر آمریکا زودتر اقدام می کرد، می توانست جان شهروندان بیشتری را نجات دهد.

همچنین دمکرات ها، ترامپ را متهم می نمایند که با هدف بهبود وجهه خود، کنفرانس های خبری خود را کش می دهد و توجه ها را روی خودش متمرکز می نماید.

علاوه بر این، دمکرات ها ترامپ را متهم می نمایند که حدود و اختیارات سِمت ریاست جمهوری آمریکا را نمی داند. ماجرا از این قرار است که به گفته روزنامه واشنگتن پست، ترامپ و دستیارانش، برای بازگشایی اقتصاد آمریکا برنامه ریزی می نمایند. ترامپ گفته بزودی درباره بازگشایی اقتصاد تصمیم گیری خواهد نمود. اما همزمان بعضی رسانه ها گزارش کردند که فرمانداران بعضی ایالت ها قصد دارند درباره بازگشایی ایالت های شان تصمیم گیری نمایند. ترامپ در توئیتی، این فرمانداران را فاقد صلاحت تصمیم گیری در این مورد دانست و نوشت: بعضی در رسانه های جعلی، با هدف ایجاد اختلاف و هرج و مرج، می گویند که فرمانداران تصمیم می گیرند که ایالت ها را بازگشایی نمایند، نه رئیس جمهور آمریکا و دولت فدرال. همه خوب بدانند که این صحیح نیست. به دلایل بسیار موجه، این تصمیم فقط بر عهده رئیس جمهور است.

بیشتر بخوانید:

جنگ سیاسی ترامپ با کرونا

ترامپ این ادعا را در کنفرانس خبری اخیر خود تکرار کرد و گفت: او برای بازگشایی ایالت ها، اختیار مطلق دارد. ترامپ در این کنفرانس پرتنش گفت: وقتی کسی رئیس جمهور ایالات متحده است، اختیار او مطلق است..

اما اندکی بعد، آندرو کومو، فرماندار دمکرات ایالت نیویورک، که این روز ها یکی از خبرسازترین چهره های سیاسی آمریکاست، در انتقاد از ترامپ به سی ان ان گفت: ما پادشاه نداریم. ما یک رئیس جمهور منتخب داریم. قانون اساسی به وضوح می گوید که اختیاراتی که به طور خاص برای دولت فدرال در نظر گرفته نشده، برای ایالت ها محفوظ هستند. حد و حدود میان دولت فدرال و ایالت، بخش کلیدی قانون اساسی است.

کومو اضافه کرد: بنیانگذاران آمریکا دنبال پادشاه نبودند. در غیر این صورت، ما پادشاه جورج واشنگتن داشتیم.

دمکرات ها به موازات انتقاد از ترامپ، میان خود یکپارچگی ایجاد می نمایند. امری که در حمایت اخیر برنی سندرز از جون بایدن تجلی یافت. روز دوشنبه، سندرز از بایدن به عنوان نامزد حزب دمکرات حمایت کرد. حمایتی که به گفته کارشناسان می تواند به ایجاد یکپارچگی در حزب دمکرات یاری کند. همچنین، حمایت سندرز از بایدن می تواند جوانان ترقی خواه حامی سناتور ورمونت را به حمایت از معاون رئیس جمهور سابق آمریکا سوق دهد. در همین حال امروز باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در ویدئویی، به صورت رسمی از جو بایدن حمایت کرد. او سخنان خود عملکرد جو بایدن را در دوران شیوع اپیدمی آنفولونزا و همچنین رکود مالی سال دو هزار هشت را ستود.

منبع: فرارو
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 4327

به "اعلیحضرت ترامپ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلیحضرت ترامپ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید