کمپین ملک الشعراهای بریتانیا برای بازسازی کتابخانه های مدارس

به گزارش چاپار بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - تمامی ملک الشعراهای بچه ها بریتانیا، ازجمله کرسیدا کاول، کوئنتین بلیک، مالوری بلکمن و مایکل روزن، با یکدیگر متحد شده اند تا از دولت بخواهند سالانه 100 میلیون پوند به احیای کتابخانه های رو به زوال مدارس ابتدایی سرتاسر کشور اختصاص دهد، زیرا این ترس وجود دارد که در طول همه گیری سطح سواد به شدت کاهش یابد.

کمپین ملک الشعراهای بریتانیا برای بازسازی کتابخانه های مدارس

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

کاول، ملک الشعرای فعلی در نامه ای پراحساس به بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، خواهان تخصیص 100 میلیون پوند برای ساخت کتابخانه های جدید و ترمیم سالانه آنها شد. او نوشت: میلیون ها کودک در حال از دست دادن فرصت کشف جادوی خواندن هستند.

دهه ها تحقیق، کتاب خوانی بچه ها را با موفقیت آنها در آینده مرتبط دانسته است. در عین حال کتابخانه های عمومی و کتابخانه های مدارس طی دهه گذشته با کاهش شدید بازدیدنماینده روبرو بوده اند. به گزارش ساندی تایمز آمار منتشرنشده دولت نشان می دهد که بیش از 200 هزار دانش آموز قرار است پاییز سال جاری به مقطع متوسطه راه پیدا نمایند، در حالی که هنوز نمی توانند به درستی بخوانند. گفته می گردد جانسون ماه آینده از برنامه چهار ساله اضطراری برای سوادآموزی رونمایی خواهد نمود.

100 میلیون پوند بودجه به مدارس اجازه می دهد تا کتابخانه های کاملا جدیدی راه اندازی نموده، کتابدارهای حرفه ای استخدام و کتاب های جدید خریداری نمایند. در مقایسه، سال جاری برای ارتقای تربیت بدنی دانش آموزان بودجه 320 میلیون پوندی به مدارس ابتدایی تعلق گرفت.

در این نامه که توسط ملک الشعراهای پیشین ازجمله جولیا دونالدسون، ژاکلین ویلسون و مایکل مورپرگو و رؤسای چندین سازمان سوادآموزی و انتشاراتی نیز امضا شده آمده است: مطمئنا فرصت کتاب خواندن برای به دست آوردن لذت به اندازه آموزش فیزیکی مهم است. آیا این عادلانه است که برخی بچه ها از این مزیت بی اندازه در زندگی بهره مند شوند؛ اما فقر مطلق کتاب بسیاری از بچه ها دیگر را از فرصتی مشابه برای تغییر آینده محروم سازد؟

کاول نوشت: طی 20 سال فعالیتم به عنوان نویسنده و تصویرگر کتاب کودک از مدارس ابتدایی بسیاری در سرتاسر کشور بازدید نموده ام. مشاهده توزیع ناعادلانه این فرصت بنیادین مایه تاسف بسیار است. اغلب بچه های که بیشترین احتیاج را به کتاب دارند در مدارسی تحصیل می نمایند که حتا نمی تواند کتابخانه معقولی برای آنها فراهم آورد، چه رسد به یک کتابخانه خوب.

در حالی که کتابخانه یک احتیاج قانونی در زندان ها محسوب می گردد، اما برای مدارس این قانون وجود ندارد. طی دو دهه گذشته ملک الشعراهای بسیاری برای پیشرفت در این زمینه مبارزه نموده اند، ازجمله کریس ریدل که خواهان تحقیق پیرامون تعطیلی کتابخانه های مدارس در سال 2017 شد. در سال 2014 گروه پارلمانی کتابخانه ها به وزارت آموزش و پرورش توصیه کرد آمار دقیقی جمع آوری کند تا وسعت این مشکل قابل درک باشد، اما هرگز هیچ تحقیقی در این مورد صورت نگرفت. این به این معناست که معین شرایط کتابخانه های مدارس بسیار سخت است.

آنالیز های کمپین کتابخانه های خوب مدارس از بیش از 1700 مدرسه نشان می دهد که از هر هشت مورد یکی از مدارس اصلا کتابخانه ندارد. همچنین معین شد که 39٪ از کتابخانه های مدارس ابتدایی کمتر از 5000 کتاب دارند و به طور متوسط تنها یک ساعت در روز کارمندی در آن حضور دارد.

کاول گفت: علی رغم سال ها کوشش ملک الشعراها برای پیشرفت در این زمینه، این پیغام به دولت یا عموم مردم منتقل نمی گردد. نمی دانم چرا. تاثیر کووید-19 بر سوادآموزی یک چالش اساسی خواهد بود اما امیدوارم ذهن همه افراد را به کارهایی که باید انجام دهیم معطوف کند. حتا پیش از این همه گیری بچه ها ماه ها از جایی که باید حضور می داشتند عقب تر بودند. این یک مشکل اساسی است. و من به عنوان فردی عمل گرا، راه حلی عملی پیشنهاد می کنم. ما برای ورزش پول فراهم می کنیم، چرا برای سوادآموزی این کار را نمی کنیم؟

به عنوان بخشی از این کارزار، کاول پیشتاز کوشش برای نوسازی کتابخانه های شش مدرسه در بریتانیا شده است. بخش بزرگی از دانش آموزان این مدارس واجد شرایط دریافت وعده های غذایی رایگان در مدارس هستند. او گفت: هزار کتاب اهدایی از سوی ناشران، آموزش کارکنان برای کتابداری، تجهیزات جدید، تکنولوژی کتاب های صوتی و نقاشی های دیواری به منظور جذاب سازی فضا برای بچه ها مثل یک شیرینی فروشی بخشی از این برنامه است.

کتابخانه ها ماه ژوئن بازگشایی می شوند و تاثیر آنها بر دانش آموزان طی 12 ماه نظارت خواهد شد.

کاول گفت: کاش می توانستم این کار را برای تمامی مدارس بریتانیا انجام دهم. اما فکر می کنم این فرصت بسیار خوبی برای نشان دادن تحولی است که یک کتابخانه خوب در مدرسه می تواند در دانش آموزان ایجاد کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 14581

به "کمپین ملک الشعراهای بریتانیا برای بازسازی کتابخانه های مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپین ملک الشعراهای بریتانیا برای بازسازی کتابخانه های مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید