شرایط عجیب آمریکا در خاورمیانه!

به گزارش چاپار بلاگ، جوان آنلاین نوشت: آمریکا با وجود شکست های مداوم در خاورمیانه، قصد ترک کامل این منطقه را ندارد، بلکه به دنبال اجرای رویکردهای متفاوتی در خاورمیانه برای بقاست.

شرایط عجیب آمریکا در خاورمیانه!

آنالیز بودجه نظامی آمریکا طی سال های گذشته نشان می دهد که واشنگتن از سال 2000 تا به امروز، حدود 8 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه نموده که حدود 50 درصد از آن مربوط به حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق است.

بالابودن هزینه های هنگفت لشکرکشی های مداوم آمریکا در منطقه و جنگ های بی خاتمه احمقانه، صدای دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور را هم در آورده است، چندی پیش بود که ترامپ در سخنانی، حمله به عراق را بدترین تصمیم تاریخ آمریکا دانست که به بهانه ای واهی اجرا شده است.

اما سوال این است که مهمترین دلایل حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه چیست که در سال های گذشته هزینه های هنگفتی به دولت این کشور تحمیل نموده است؟ انرژی و نقش مهم خاورمیانه در امنیت جهانی و به ویژه آمریکا مهمترین عواملی هستند که آمریکا را ترغیب به ماندن در این منطقه می نمایند.

در این میان و حتی با وجود افزایش هزینه های نظامی و کشته شدن بیش از 6 هزار نظامی آمریکایی تنها در دو جنگ عراق و افغانستان، همچنان شاهد وعده های پوچ مقامات آمریکایی از جمله ترامپ برای خروج نظامیان این کشور از خاورمیانه هستیم، رییس جمهور آمریکا سال گذشته خواهان تصویب و اجرای توافق هایی برای خارج کردن همه نیروهای آمریکایی از عراق تا پیش از انتخابات 2020 بود، اما همچنان نظامیان ایالات متحده در این کشور حضور دارند.

اما فارغ از اهمیت منطقه خاورمیانه برای واشنگتن و وعده های پوچ مقامات آمریکایی برای خروج از منطقه، آنالیز حضور پررنگ نظامی ایالات متحده در منطقه نشان می دهد که این کشور با وجود خرج هزینه های هنگفت در خاورمیانه و زیرساخت های قوی نظامی، نه تنها به اهداف خود در خاورمیانه دست پیدا ننموده بلکه در اغلب موارد به شکست خود یا کارآمدی سیاست هایش در منطقه اذعان نموده است.

کشورهایی که آمریکا در آنجا حضور نظامی دارد، دل خوشی از این شرایط ندارند، در عراق مجلس و دولتی ها خواهان ترک نظامیان ایالات متحده هستند، مصوبه 15 دی سال گذشته مجلس عراق و امضای 169 نماینده پای برگه لزوم اخراج نظامیان خارجی، شکست بزرگی برای واشنگتن است که بزرگترین سفارتخانه اش، در عراق قرار گرفته است.

آمریکا در افغانستان هم نتوانست اهدافش را محقق کند و انتها مجبور به امضای توافقنامه صلح با طالبان پس از 18 سال جنگ و 18 ماه مذاکره شد، تحلیگران سیاسی اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با طالبان و سپس امضای این توافقنامه توسط واشنگتن را مهمترین نشانه شکست آمریکا در افغانستان می دانند.

شرایط آمریکا در سوریه هم مناسب نیست، اظهارات چندی پیش جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال عزل اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت نیست، به خوبی حاکی از بی نتیجه ماندن کوشش های آمریکا برای سرنگونی دولت سوریه است.

ناگفته نماند که آمریکا با وجود شکست های مداوم در خاورمیانه، قصد ترک کامل این منطقه را ندارد، بلکه به دنبال اجرای روینمودهای متفاوتی در خاورمیانه برای بقاست؛ البته تحلیل اوضاع منطقه حاکی از آن است که آمریکا در سال های آینده سرنوشتی همچون انگلستان در خاورمیانه پیدا می نماید و خواه ناخواه مجبور به ترک این منطقه خواهد بود.

64311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 9623

به "شرایط عجیب آمریکا در خاورمیانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط عجیب آمریکا در خاورمیانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید