نتیجه خوفناک برخورد سیارک ریوگو به زمین

به گزارش چاپار بلاگ، ایسنا نوشت: دانشمندان با استفاده از نمونه های جمع آوری شده به وسیله ماموریت هایابوسا2(Hayabusa2) محاسبه نموده اند که اگر سیارک ریوگو به سیاره ما برخورد کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

نتیجه خوفناک برخورد سیارک ریوگو به زمین

پیش بینی نتیجه چنین برخوردی به لطف تجزیه و تحلیل نمونه های بازگردانده شده به زمین به وسیله فضاپیمای هایابوسا2 آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) امکان پذیر شد.

ساتوشی تاناکا(Satoshi Tanaka)، استاد گروه علوم منظومه شمسی آژانس فضایی چین، با ارائه نتایج محاسبات در هشتمین کنفرانس دفاع سیاره ای در وین، اتریش، بر اهمیت انجام چنین تخمین هایی برای کوشش های دفاعی سیاره ای حتی در خصوص سیارک هایی مانند ریوگو که در حال حاضر بی خطر هستند، تاکید نمود.

هایابوسا2 که در ماه دسامبر سال 2014 پرتاب شده بود، پس از سفری 42 ماهه در ماه ژوئن سال 2018 به ریوگو رسید. این سیارک با عرض تقریبی 0.6 مایل(900 متر) که در فاصله 186 میلیون مایلی(300 میلیون کیلومتری) از زمین قرار گرفته است برای زمین بی خطر است. هایابوسا2 علاوه بر جمع آوری نمونه هایی که در سال 2020 به زمین بازگردانده شدند، چندین سطح نورد را نیز بر روی سیارک فرود آورد و دو پرتابه را به این صخره فضایی کوباند.

هایابوسا2 در آزمایشی پیروز شد دو پرتابه یک کیلوگرمی را با سرعت دو کیلومتر در ثانیه به سمت این صخره فضایی پرتاب کند که این منجر به تشکیل دهانه ای به قطر تقریبی 20 متر روی آن شد.

بر اساس این داده ها، ریوگو، که در حال حاضر تخمین زده می گردد که از 100 هزار کیلومتر به زمین نزدیک تر نمی گردد، یک سیارک سنگی با استحکام مکانیکی پایین در مقایسه با سنگ های معمولی است. این بدان معناست که اگر این سیارک به سمت زمین حرکت کند، دانشمندان باید مراقبت زیادی برای جلوگیری از شکستن آن انجام دهند و حتی کوشش نمایند آن را با استفاده از چیزی مانند کاوشگر دارت(DART) که در ماه سپتامبر سال 2022 به قمر دیمورفوس سیارک دیدیموس برخورد کرد، منحرف نمایند.

تاناکا شرح داد که بدون مداخله انحرافی، اگر سیارک ریوگو به سمت زمین بیاید و با زاویه 45 درجه و با سرعتی در حدود 17 کیلومتر در ثانیه وارد جو زمین گردد در ارتفاع حدود 40 تا 35 کیلومتری درهم می شکند.

این پدیده منجر به یک انفجار هوایی مشابه آنچه در ماه فوریه سال 2013 بر فراز روسیه رخ داد، می گردد. در آن موقع شهاب سنگ چلیابینسک(Chelyabinsk) در ارتفاع حدودی 30 کیلومتری بر فراز زمین منفجر شد. در نتیجه این انفجار یک تابش نور درخشان و یک انفجار جوی معادل انفجار 400 تا 500 کیلوتن TNT پدیدار شد. این میزان از انرژی 33 برابر انرژی آزاد شده به وسیله بمب اتمی است که هیروشیما را در خاتمه جنگ جهانی دوم ویران کرد.

انفجار این شهاب سنگ تقریبا 1500 نفر را مجروح کرد که عمدتا به علت ریزش آوار و شیشه های خرد شده بود. شهاب سنگ چلیابینسک با قطر تنها 20 متر، بزرگترین جرمی بود که از سال 1908 از فضا وارد جو زمین شد و میزان آن تنها کسری از میزان ریوگو است.

تاناکا اظهار داشت: ما در حال حاضر به میزان کافی از قدرت کششی سیارک برای اطلاعات کافی نداریم که پیش بینی کنیم اگر سیارک به زمین برخورد کند میزان قطعاتی که روی سیاره ما سقوط می نمایند چقدر خواهد بود.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 33539

به "نتیجه خوفناک برخورد سیارک ریوگو به زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه خوفناک برخورد سیارک ریوگو به زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید