مسائل مدیریتی فوتبال ایران از نگاه مربی شاغل در ایتالیا

به گزارش چاپار بلاگ، به گزارش خبرنگاران، علی عابدی مربی فوتسال و فوتبال شاغل در کشور ایتالیا درباره فرایند انتخاب مدیران در ایتالیا و مقایسه آن با ایران گفت: در ایتالیا شرکت های خارجی اسپانسر باشگاه می شوند و مدیر را که عمدتاً فوتبالی و ورزشی است انتخاب می نمایند. در داخل باشگاه افراد قبلی هستند که اجازه ورود یک نفر دیگر را می دهند. مثل باشگاه آث میلان که برلوسکونی رئیسش بود و تصمیم گرفتند با آوردن اسپانسر، سهام باشگاه را به چینی ها بفروشند و از مسائل مالی در بیایند.

مسائل مدیریتی فوتبال ایران از نگاه مربی شاغل در ایتالیا

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

عابدی که با برنامه تهران ورزشی مصاحبه می کرد در مورد دخالت افراد سیاسی در باشگاه های ایتالیا تاکید نمود: افراد سیاسی به هیچ وجه دخالتی ندارند اما مدیران ایتالیایی احتیاج دارند که با افراد سیاسی ارتباط داشته باشند آن هم فقط در جهت کسب درآمد. اصلاً این طور نیست که یک فرد سیاسی را رئیس باشگاه نمایند. عمده مدیران ورزشی هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا باشگاه های ایتالیا هم مثل ایران پرونده هایی در فیفا دارند؟ اظهار کرد: شاید از 10 و 100 هزار مورد، یک پرونده داشته باشند؛ آن هم وقتی که باشگاه ورشکسته شده باشد وگرنه هیچ موقع چنین اتفاقاتی در ایتالیا نمی افتد. اینجا فوتبال کاملاً حرفه ای است. علاوه بر مدیر باشگاه، مدیران تیم عظیمسالان، مدیر آموزشگاه، مدیر هماهنگ نماینده این دو بخش و همچنین یک مدیر ناظر در باشگاه کار می نمایند و اینها زنجیره مدیریتی را تشکیل می دهند.

علی عابدی

این مربی ایرانی شاغل در ایتالیا با اشاره به کوشش باشگاه استقلال برای استخدام دوباره آندره استراماچونی گفت: وقتی آقای سعادتمند برای مذاکره با استراماچونی به استقلال آمد، من هم بخشی از کارها را انجام می دادم و آن زمان متوجه شدم فعالیت های مدیریتی در ایران به چه شکل است. سعادتمند دوست داشت این اتفاق رخ بدهد ولی این نقش ها باید در فوتبال ایران تعریف گردد. شما اگر یک مدیر حتی فوتبالی را معین می کنید او به تنهایی نمی تواند باشگاه را اداره کند و باید مدیران دیگر را هم معین کرد. نباید از یک نفر انتظار کار داشت. از آن بدتر مدیری که سابقه مدیریت فوتبالی هم نداشته باشد.

عابدی یادآور شد: از لحاظ مدیریتی و ساختار باشگاهداری فقط فکر می کنم یک یا دو باشگاه در ایران حرفه ای هستند. از لحاظ امکانات هم در سطح ایتالیا نیستند. ما خیلی راه برای حرفه ای شدن و یادگیری رفتار بین المللی در پیش داریم.

وی با اشاره به لطمه خوردن اعتبار فوتبال ایران در پی شکایت های بین المللی زیاد مربیان و بازیکنان خارجی یادآور شد: من دوستان خارجی زیادی دارم و می بی نم که با این پرونده ها، اعتبار فوتبالی ما را از بین می برند. مطمئن باشید همین که اسم فوتبال ایران می آید، مربی و بازیکنی که پیشنهاد دارد فکر می نماید و سریع پاسخ مثبت به پیشنهاد ایرانی نمی دهند. حتی خیلی ها پشیمان می شوند به ایران بیایند چون می گویند پولمان را نمی دهند.

این مربی فوتسال ایرانی در ادامه از رسانه ها و طرفداران هم گلایه کرد و گفت: طرفداران همواره دارند مدیران و بازیکنان را مقصر نشان می دهند ولی مقصر اصلی ما طرفداران و رسانه ها هستیم. آنها باید از نظر اطلاعات به روز رسانی شوند که در خارج از کشور چه اتفاقی رخ می دهد. مثلاً در استقلال یا تیم های عظیم می بی نم که طرفداران در انتخاب مربی یا انتخاب مدیر خیلی دخالت می نمایند که اصلاً وظیفه آنها نیست. طرفدار باید حمایت کند و بعد از آنکه مدیر و مربی نتیجه نگرفت می تواند اعتراض کند. قدرت طرفداران را در ایران خیلی زیاد و قدرت یک مربی را بسیار بالاتر از یک مدیر می بی نم. مدیر نفر اصلی است. آدم یکسری چیزها را می بیند که در فوتبال ایتالیا وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 9744

به "مسائل مدیریتی فوتبال ایران از نگاه مربی شاغل در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل مدیریتی فوتبال ایران از نگاه مربی شاغل در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید