مزایا و معایب درب های چوبی

به گزارش چاپار بلاگ، بیشتر صاحب خانه ها با این چالش که کدام متریال را برای درب یا پنجره خانه خود انتخاب نمایند مواجهه می شوند. اینکه کدام متریال عمر طولانی تری داشته و سال ها بدون ایراد باقی می ماند همیشه بزرگ ترین دغدغه در ساخت خانه جدید و یا بازسازی خانه های قدیمی است. در هر صورت از بین تمام متریال های موجود، چوب ماده ای است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است و علاوه بر زیبایی و جذابیت فوق العاده ای که به فضا می بخشد دوام و طول عمری بالا دارد. هر چند استفاده از UPVC و آلومینیوم به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل مختلف این روزها بسیار رایج شده اما چوب همچنان صندلی خود را حفظ نموده و به متریالی ایده آل در صنعت ساخت درب و پنجره تبدیل شده است. اگر به خانه های اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه وجود درب و پنجره UPVC خواهید شد اما زیبایی چوب بسیار متفاوت بوده و قابل مقایسه با آلومینیوم و یو پی وی سی نمی باشد.

مزایا و معایب درب های چوبی

چوب مورد احتیاج برای ساخت درب و پنجره از درختان جنگلی بدست می آید. این متریال به دلیل وجود بافت های زیبا از نظر زیبایی منحصر بفرد است و نوعی عایق صوتی محسوب می گردد. علاوه بر آن در برابر الکتریسیته نیز مقاومت خود را حفظ نموده و ماده ای نارسانا می باشد. از بین تمام متریال های قابل استفاده در ساخت درب، چوب همیشه صندلی خود را حفظ نموده و مورد پسند سازندگان و صاحب خانه ها قرار می گیرد. در نوشته های پیشین ما به معرفی انواع درب ورودی و حیاط ساختمان اشاره کردیم. هم اکنون در این نوشته قصد داریم معایب و مزایای درب چوبی را آنالیز کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای درب چوبی

زیبایی و جذابیت

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده افراد به سمت انتخاب درب های چوبی روی آورند، ظاهر زیبا و حس صمیمیت و گرمایی است که این درب ها به فضا منتقل می کنند. متریال های طبیعی نظیر چوب تکه ای از طبیعت محسوب می شوند و حضور آن ها در ساختمان حسی دوست داشتنی ایجاد می نماید. هر چند چوب های مصنوعی مانند MDF ظاهری همانند چوب طبیعی دارند اما چوب طبیعی ماهیتی متفاوت داشته و بسیار زیباتر است. یکی از ویژگی های شاخص چوب قابلیت رنگ پذیری آن است، از این رو با توجه به سلیقه می توان آن را با رنگ دلخواه پوشش داد و آن را با فضای مورد نظر تطبیق داد.

عایق گرما

بعضی از متریال ها در اثر تغییرات دمایی تغییر حجم و سایز می دهند. چوب در اثر حرارت میسوزد اما عایق خوبی برای انتقال گرما می باشد. درب های چوبی گرما را از خود عبور نمی دهند، در نتیجه در فصل زمستان از هدررفت گرمای داخل ساختمان جلوگیری می کنند. این درب ها در فصل تابستان خانه را خنک و در فصل زمستان خانه را گرم نگه می دارند.

عایق صوت

چوب در مقایسه با سایر متریال ها مقاومت بالاتری در برابر انتقال سر و صدا دارد، از این رو درب های چوبی نوعی عایق صوتی هستند که آرامش را برای ساکنین ساختمان های مختلف فراهم می کنند. خانه هایی که درب داخلی آن ها از جنس چوب طبیعی با ضخامت بالا می باشد از انتقال سر و صدای داخل ساختمان به بیرون از آن و برعکس جلوگیری می کنند.

قابلیت سفارش

درب و پنجره های چوبی را می توان بر اساس ابعاد مورد نظر به صورت سفارشی ساخت. چوب ماده ای است که با استفاده از ابزارهای گوناگون به راحتی می توان بر روی آن نقش و نگارهای محتلف ایجاد نمود و آن را به هر شکلی درآورد. انعطاف پذیری این ماده این امکان را برای سازندگان فراهم می نماید که طبق سفارش مشتری درب مورد نظر را ساخته و ارائه دهند.

قابلیت تعمیر

چوب از جمله متریال هایی است که دوامی چندین ساله دارد اما به مرور زمان ممکن است کیفیت اولیه خود را از دست داده و احتیاج به رنگ آمیزی یا پولیش کاری پیدا کند. برای جلوگیری از فرسوده شدن درب های چوبی هر چند وقت یکبار باید آن ها را آنالیز نمود و در صورت وجود عیب و ایراد نسبت به برطرف آن ها اقدام کرد.

معایب درب چوبی

رشد حشرات موذی

چوب طبیعی مکان مناسبی برای تجمع حشرات است، در واقع می توان گفت دشمن چوب حشرات و موریانه ها هستند. بنابراین تا جای ممکن باید از ورود آن ها به درب های چوبی جلوگیری کرد. پولیش کاری و برطرف عیوب و حفره های ایجاد شده در درب تا حد زیادی از ایجاد چنین مسئله ای جلوگیری خواهد نمود.

عدم مقاومت در برابر رطوبت

نم و رطوبت به مرور زمان موجب پوسیده شدن درب های چوبی می گردد. به همین دلیل باید از رسیدن آب به آن ها جلوگیری نمود.

قیمت بالا

قیمت درب چوبی در مقایسه با سایر درب ها بالاتر است زیرا پروسه ساخت آن ها کمی سخت تر می باشد. چوب های بادوام و مقاوم به نسبت چوب های نازک و سست گران تر هستند، از این رو در انتخاب چوب دقت کنید. درب های چوبی که ضخامت و دوام بالاتری دارند در برابر ضربه، پوسیدگی و … مقاوم تر هستند و سال ها قابل استفاده می باشند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1829

به "مزایا و معایب درب های چوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب درب های چوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید