آشنایی با کتیرا و فواید آن

به گزارش چاپار بلاگ، همه ما در خصوص خواص کتیرا برای مو و پوست شنیده ایم؛ ولی خوردن این ماده شگفت انگیز هم فواید زیادی برای سلامتی دارد. با ما همراه باشید تا با خواص بهداشتی و درمانی کتیرا آشنا شویم.

آشنایی با کتیرا و فواید آن
همه ما در خصوص خواص کتیرا برای مو و پوست شنیده ایم؛ ولی خوردن این ماده شگفت انگیز هم فواید زیادی برای سلامتی دارد. آنچه به نام کتیرا بسیار هوادار دارد در واقع شیره گیاهی به همین نام یعنی کتیرا است. گیاه کتیرا بوته ای شکل، تیغ دار و کوتاه قد است و بیشترین حجم آن در منطقه ها پر شیب و کوهستانی مانند آسیای مرکزی پیدا شده که نشان می دهد بومی این منطقه ها است. ایران یکی از منطقه ها مشهور برای فراوری صمغ کتیرا است و در واقع به عنوان بزرگ ترین فراوری نماینده آن شناخته می گردد. صمغ کتیرا چسبنده، بدون بو و بدون مزه و محلول در آب است که آن را از شیره گیاه تهیه و خشک می نمایند. خواص کتیرا زیاد است و تنها به مصارف خانگی محدود نمی گردد و شرکت های بسیاری هم به علت خواص ویژه و مؤثر آن اقدام به فراوری محصولات مختلفی از صمغ کتیرا نموده اند.

کتیرا چیست؟شیره و صمغ کتیرا از ریشه و ساقه های گیاه گرفته می گردد و با ایجاد خراش و حفره آن را استخراج می نمایند. خراشی که روی سطح ساقه و ریشه ایجاد می گردد، باید عمق 5 سانتی متری داشته باشد. صمغ این گیاه به شکل نوارهای پیچ خورده و فلس مانند خارج می گردد. شیره یا صمغی که از ریشه و ساقه کتیرا خارج می گردد را جمع آوری و به شکل ورقه یا قطعات کوچک سنگریزه ای شکل خشک می نمایند.

این شیره آب جذب می نماید تا به شکل ژل در بیاید یا با هم زدن حالت خمیری پیدا کند. اصلی ترین ماده موجود در کتیرا تراگانتین است که کلوئید محلول در آب است و از نظر شیمیایی با ماده دیگری به نام باسورین در ارتباط است که محلولیت کمتری دارد ولی برای اینکه به شکل ژل در بیاید، در آب حل می گردد.

در ادامه با خواص باورنکردنی کتیرا در درمان بیماری ها آشنا می شویم.

درمان گرمازدگییکی از مزیت های کتیرا این است که باعث خنک شدن بدن در گرمای تابستان و گرم شدن بدن در سرمای زمستان می گردد. کتیرا برای گرمازدگی به عنوان یک خنک نماینده حرفه ای عمل می نماید و دمای بدن را کاهش می دهد. بعلاوه این ماده آبریزش بینی بچه ها در فصل گرم تابستان را نیز کنترل می نماید. در فصل تابستان یک نوشیدنی حاوی کتیرا می تواند شما را از گرمازدگی نجات دهد. کمی آب به صمغ خشک آن اضافه کنید و بعد از نرم شدن آن، یک نوشیدنی با کتیرا تهیه کنید.

خواص کتیرا برای مو و پوستکتیرا برای پوست و افزایش زیبایی بسیار مؤثر است. از خواص کتیرا برای پوست باید گفت که این ماده حاوی خواص ضد پیری است و ایجاد چین و چروک پوست را به تأخیر می اندازد. کتیرا برای مو هم مفید است و باعث حالت دهندگی بهتر آن می گردد که در این صورت می توان ژل کتیرا را استفاده کرد. محصولاتی مانند شامپو کتیرا نیز تأثیرات مثبتی بر زیبایی مو دارند.1

یاری به هضم غذا کتیرا به هضم بهتر غذا یاری می نماید و در کنترل اسهال مفید است. کتیرا می تواند اندازه زیادی آب جذب و از خروج آب بدن جلوگیری کند.

تقویت مغز استخوان های بدن خواص کتیرا در طب سنتی چینی در تقویت مغز استخوان های بدن خلاصه می گردد. مصرف کتیرا بدن انسان را از عوامل بیماری زا محافظت می نماید.

درمان قوی برای یبوستکتیرا به علت خواص ملین بودن، یک درمان قوی برای یبوست به شمار می رود.

درمان بیماری قندیاری به درمان بیماری قند و نفریت از دیگر خواص کتیرا در طب سنتی است.

کاهش خونریزی شدید در زمان قاعدگی مادرانی که بعد از زایمان دچار ضعف و ناتوانی شده اند، می توانند با استفاده از خواص کتیرا قدرت بدنی خود را کسب نمایند و بتوانند با چالش های مادر شدن کنار بیایند. این ماده به کاهش خونریزی شدید در زمان قاعدگی نیز یاری می نماید. در طول دوره شیردهی با تجویز پزشک مصرف کنید.

درمان سرماخوردگی از کتیرا در فراورده های دارویی سرماخوردگی، به عنوان عامل نرم نماینده و ضد سرفه استفاده می گردد.

درمان عفونت لثه و دندانکتیرا به علت داشتن خاصیت چسبندگی در محصولات چسب دندان استفاده می گردد. باز کردن محل عفونت در لثه، جذب و درمان عفونت دندان از خواص کتیرا است.

درمان لاغری و افزایش قوای بدن مصرف کتیرا به همراه بادام شیرین، نشاسته و شکر برای درمان لاغری و افزایش قوای بدن مفید است.

مهار رشد تومور پژوهش ها در خصوص خواص گون و کتیرا نشان می دهد که این گیاه دارویی می تواند سلول های ایمنی را از حالت استراحت به اوج فعالیت سوق دهد. کتیرا توانایی مهار رشد تومور را دارد.2

از سکته قلبی جلوگیری می نمایدکتیرا خواص خنک نماینده شگفت انگیزی دارد و از این رو اغلب در تهیه نوشیدنی هایی که به خنک کردن بدن در فصل تابستان یاری می نمایند، استفاده می گردد. این ماده به عنوان یک عامل خنک نماینده عمل می نماید و دمای بدن را کاهش می دهد. به همین علت، به جلوگیری از بروز گرمازدگی یاری می نماید. کتیرا در کنترل خونریزی بینی که در فصل تابستان، به طور مکرر در بچه ها رخ می دهد بسیار مفید است.

موارد استفاده از کتیراکتیرا به عنوان خمیر برای درمان سوختگی استفاده می گردد. این ماده گیاهی در نوشیدنی ها، پنیرهای فرآوری شده، سس سالاد، سس مواد غذایی و پودینگ های مختلف استفاده می گردد که هم خوشمزه هستند و هم خاصیت خنک نماینده شگفت انگیزی دارند. نوشیدنی حاوی کتیرا نوعی آرامش در بدن ما ایجاد می نماید. این ماده به عنوان یک قوام دهنده در سس ها، شیرینی ها، بستنی و غیره بعلاوه به عنوان ماده ضخیم نماینده در تهیه رنگ ها برای چاپ کالیکو، رنگ های نساجی، پارچه، ساخت چسب، آب رنگ و فراوری جوهر مورد استفاده قرار می گیرد. کتیرا به علت خاصیت داشتن چسبندگی به خشکی مانند سایر انواع صمغ، در ساخت پاستل مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یک چسب، در فراوری کاغذ استفاده می گردد، در صنعت لوازم آرایشی و در عین حال به عنوان یک محیط کشت در آزمایشگاه ها و غیره به کار می رود.

عوارض جانبی و آلرژی به کتیرااستفاده از کتیرا می تواند گاهی خطرناک باشد. بعضی از انواع این گیاه حاوی گلیکوزیدهای مضر هستند. اما راهی برای این مشکل وجود دارد. همه گونه هایی که خوراکی هستند بیضی شکل یا گوشتی و گرد هستند. گونه هایی از کتیرا که در خاک رشد می نمایند نیز ممکن است در سطح مضری حاوی سلنیوم باشند. بنابراین تکنیک های مناسب مراقبت و کشت کتیرا در کاهش خطرات احتمالی مرتبط با کتیرا مفید است.3

پی نوشت:

1.www.digikala.com

2.www.saednews.com

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 20183

به "آشنایی با کتیرا و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کتیرا و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید