طرز تهیه ترشی لوبیا سبز و آموزش مرحله به مرحله آن

به گزارش چاپار بلاگ، ترشی لوبیا سبز یکی از لذیذ ترین ترشی های ایرانی است، که هواداران زیادی دارد. در کشور ما اهمیت مخلفات کنار غذا، از خود غذا کمتر نیست. انواع ترشی های رنگارنگ ایرانی با دستور تهیه مختلف، سفره ایرانی را رنگین تر می نماید.

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز و آموزش مرحله به مرحله آن

یکی از ترشی های خوشمزه، ترشی لوبیا سبز است که با دستور های مختلف تهیه می گردد. آماده کردن این ترشی وقت زیادی از شما نمی گیرد. در تهیه آن، می توانید لوبیا ها را درسته یا خرد شده مورد استفاده قرار دهید.

در این مقاله ابتدا طرز تهیه ترشی لوبیا سبز درسته، مرحله به مرحله شرح داده می گردد. سپس طرز تهیه ترشی لوبیا سبز خرد شده را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم. در آخر مقاله نیز نگاهی گذرا به فواید و مضرات کلی ترشی ها می اندازیم. اگر به طرز تهیه مرحله به مرحله ترشی های خانگی خصوصا طرز تهیه ترشی لوبیا سبز خانگی علاقه مندید، با ما تا آخر این مقاله همراه شوید.

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز درسته

مواد لازم:

لوبیا سبز300 گرم

فلفل قرمز خرد شده 2 عدد

دانه فلفل سیاه یک قاشق چایخوری

سبزی معطر (شوید، ترخون، نعنا، ریحون) 100 گرم

سرکه یک پیمانه

آب یک پیمانه

سیر خرد شده دو حبه

نمک 2+ 5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز مرحله به مرحله

  • مرحله اول: ابتدا لوبیا سبز ها را شسته و سر و ته آن ها را با چاقو ببرید. (بهتر است لوبیا ها را به یک اندازه ببرید. به صورتی که وقتی آن ها را در شیشه به طور عمودی می چینید از سر شیشه یک سانتیمتر پایین تر باشند).
  • مرحله دوم: در یک قابلمه حدود سه لیتر آب و دو قاشق غذاخوری سرصاف، نمک بریزید و آن را روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید. سپس لوبیاها را در قابلمه آب جوش ریخته و به مدت دو دقیقه بجوشانید.
  • مرحله سوم: لوبیا سبز های جوشیده را پس از آبکش کردن، بلافاصله داخل ظرف آب یخ بریزید. (به این عمل بلانچ می گویند). این کار باعث خوش رنگ ماندن و حفظ خواص لوبیاها می گردد. بعد از خنک شدن، لوبیاها را داخل آبکش بریزید و بگذارید تا خشک شوند.
  • مرحله چهارم: سبزی های معطر را در کیسه پارچه ای بگذارید و درب کیسه را محکم ببندید. آب و سرکه و 5 قاشق غذاخوری نمک و کیسه سبزی ها را در یک قابلمه روی شعله گاز قرار دهید. مواد فوق را به مدت ده دقیقه بجوشانید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله، لوبیا ها را که از قبل آماده نموده اید، به طور عمودی در شیشه بچینید. سیر ها را نیز خرد نموده و در کنار لوبیاها اضافه کنید.کیسه سبزی ها را از مخلوط آب و سرکه جوشیده بیرون بکشید و آن را قبل از سرد شدن روی لوبیاهایی که در شیشه چیده اید بریزید.
  • مرحله ششم: شیشه های ترشی را با درب باز کناری بگذارید تا به دمای اتاق برسند. سپس درب آن ها را ببندید و به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کنید تا آماده مصرف شوند. بعد از دو هفته ترشی شما آماده خوردن می گردد.

وقتی فصل پاییز از راه می رسد، ناخودآگاه به فکر ترشی های رنگی می افتید. چراکه فصل پاییز، زمان مناسبی برای تهیه انواع ترشی است. ترشی هایی که در این فصل از سال تهیه و در طول سال مصرف می شوند.

با توجه به اینکه بهترین گل کلم و هویج را در فصل پاییز می توانید تهیه کنید، خالی از لطف نیست اگر ترشی لوبیا سبز خرد شده همراه پوره گوجه فرنگی و سبزیجات فوق را تهیه کنید.

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز خرد شده با پوره گوجه فرنگی

مواد لازم

لوبیا سبز 250 گرم

گوجه فرنگی یک کیلو گرم

گل کلم یک عدد کوچک به اندازه 200 گرم

هویج یک عدد

فلفل دلمه ای یک عدد

فلفل سبز تند سه عدد

سرکه سفید دو لیوان

آب یک لیوان

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

سیاه دانه و تخم گشنیز و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز مرحله به مرحله

  • مرحله اول: اولین قدم در طرز تهیه ترشی لوبیا سبز خرد شده، لوبیا سبز ها را شسته و داخل یک آبکش بریزید تا کاملا خشک شوند. سپس سر و ته آن را گرفته و به اندازه های دو سانتی خرد کنید.
  • مرحله دوم: نوبت جوشاندن لوبیا ها است. در یک قابلمه سه قاشق غذاخوری نمک به همراه آب و کمی سرکه ریخته و روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید. اکنون لوبیاها را به آب جوش اضافه کنید تا به مدت 4 الی 5 دقیقه بجوشند. سپس آن ها را آبکش نموده و داخل آب سرد بریزید و دوباره آبکش کنید.
  • مرحله سوم: گوجه فرنگی ها را در غذاساز پوره نموده به همراه رب گوجه در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. بعد از حدود 15 دقیقه جوشیدن از روی شعله بردارید و به کناری گذاشته تا به دمای محیط برسد.
  • مرحله چهارم: سبزی های معطر را شسته و در آبکش گذاشته تا آب آن ها برود. سپس خرد کنید.
  • مرحله پنجم: گل کلم ، فلفل دلمه ای و هویج را خرد کنید و روی یک پارچه تمیز پهن کنید. سبزی های خرد شده را نیز روی پارچه بریزید تا خشک شوند.
  • مرحله ششم: سیر ها را ریز خرد کنید. همه مواد را به اضافه آب و سرکه به پوره گوجه فرنگی اضافه نموده و هم بزنید. تخم گشنیز، سیاه دانه و فلفل سیاه را نیز در این مرحله به ترشی خود اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: ترشی آماده را داخل ظرفی که از قبل آمده نموده اید بریزید و درب آن را محکم ببندید.

در اینجا لازم می دانم که به چند نکته کلیدی در خصوص ترشی لوبیا سبز خرد شده اشاره کنم:

1ـ ظرف ترشی را حتما قبل از استفاد خوب بشویید و خشک کنید. هر گونه چربی یا خیس بودن ظرف، باعث کپک زدن ترشی می گردد.

2ـ مقدار سرکه بسته به سلیقه شما می تواند کم تر یا بیشتر باشد. در برخی از مناطق از سرکه در این ترشی استفاده نمی نمایند. شما می توانید از طرز تهیه ترشی لوبیا سبز بدون سرکه برای کسانی که ناراحتی معده دارند، بهره ببرید.

3ـ از آنجایی که طبع بیشتر مواد به کار رفته در طرز تهیه ترشی لوبیا سبز سرد است، می توانید مقدار کمی زیره به آن اضافه کنید.

سخن پایانی

سنت دیرینه ترشی انداختن در بین زنان ایرانی از دیرباز وجود داشته است. زنان ایرانی با رسیدن فصل پاییز اقدام به خرید مواد اولیه ترشی نموده و برای روز های سرد سال انواع ترشی و شور های متنوع تهیه می نمایند.

خوردن ترشی در کنار غذا، مزایا و معایبی به همراه دارد. در تهیه ترشی ها، از میوه ها و سبزیجات مفیدی استفاده می گردد که این مواد از خواص زیادی برخوردارند. سرکه نیز به کم شدن قند خون یاری می نماید. همچنین از جذب کربوهیدرات بعد از خوردن غذا، پیشگیری می نماید.

برخی از افراد خانواده دچار مسائلی همچون التهاب روده و معده هستند. استفاده از ترشی برای این افراد می تواند مضر باشد. به همین منظور شما می توانید با توجه به ذائقه و مسائل جسمی افراد خانواده، از دستور های مختلفی برای تهیه انواع ترشی خانگی بهره ببرید. ما در گروه آشپزی خبرنگاران، دستور های مختلفی از ترشی ها و خوراکی های متنوع برای افراد با سلایق و رژیم های غذایی خاص، آموزش می دهیم.

منتظر آموزش های بعدی ما در گروه آشپزی خبرنگاران باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 11731

به "طرز تهیه ترشی لوبیا سبز و آموزش مرحله به مرحله آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی لوبیا سبز و آموزش مرحله به مرحله آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید