باشگاه پژوهشگران اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد

به گزارش چاپار بلاگ، مدیر پژوهش های راهبردی موسسه موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران از راه اندازی باشگاه پژوهشگران اجتماعی در این موسسه خبر داد.

باشگاه پژوهشگران اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، علی قجری مدیر پژوهش های راهبردی موسسه موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران از راه اندازی باشگاه پژوهشگران اجتماعی در این موسسه خبر داد.

قجری با اعلام این خبر گفت: فاز دوم پیاده سازی و اجرای سند برنامه تحولی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در راستای عینی سازی و اثربخشی تحقیقات اجتماعی در کشور، با افتتاح باشگاه پژوهشگران اجتماعی در مهرماه 1398 آغاز شده است.

وی درباره ماهیت فعالیت این باشگاه افزود: باشگاه پژوهشگران اجتماعی دانشگاه تهران فرصتی است تا بر مبنای رویکرد عدالت پژوهشی و اشتغال زایی تخصّصی، تمام دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته ها و گرایش های متنوع مطالعات اجتماعی از سراسر کشور و دانشگاه های گوناگون، با عضویت در آن امکان همکاری حرفه ای در طرح ها، برنامه ها و پروژه های پژوهشی و علمی در حوزه های اجتماعی را داشته باشند. عضویت در این باشگاه زمینه ساز ورود و جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایشات مختلف مطالعات اجتماعی به بازار کار تخصصی رشته خود خواهد بود.

مدیر پژوهش های راهبردی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی پیرامون اهداف و چشم اندازهای راه اندازی این مرکز پژوهشی و آموزشی در دانشگاه تهران گفت: با عنایت به ضرورت اتصال و پیوند توامان دو بُعد آموزش و پژوهش در علوم انسانی به طور عام و در علوم اجتماعی به طور ویژه، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران اقدام به راه اندازی این باشگاه کرد تا تمام دانشجویان مستعد و علاقه مند از سراسر کشور، بتوانند همزمان با گذراندن دوره آموزش عالی در دانشگاه محل تحصیل خود، امکان فعالیت در عرصه های تجربی و پژوهشی را داشته باشند و ضمن افزایش دانش اجتماعی تخصّصی خود، یک سابقه کاری حرفه ای و رسمی را نیز در معتبرترین موسسه تحقیقات اجتماعی در دانشگاه تهران تجربه کنند.

قجری با اشاره زمینه های شکل گیری این مرکز در دانشگاه تهران گفت: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی با سابقه ای شصت ساله، همواره به عنوان یک موسسه ممتاز و برجسته در حوزه مطالعات اجتماعی کشور به شمار آمده و با همّت و تلاش بسیاری از اساتید مبرز علوم اجتماعی کشور که در ادوار مختلف مدیریت این موسسه را برعهده داشته اند، افتخار انجام بسیاری از طرح ها و پروژه های مهم و اثرگذار ملّی به این موسسه تعلق گرفته است.

وی با تأکید بر این افزود: در دوره جدید مدیریتی موسسه، با یک نگاه آینده پژوهانه و ناظر به توسعه سرمایه انسانی و شبکه پژوهشگران موسسه، جای خالی زیرساختی که بتواند به صورت گسترده و نظام مند از تمامی ظرفیت های پژوهشگران اجتماعی در کشور استفاده کرده و به عبارتی فضایی عادلانه و برابر را برای دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و فارغ التحصیلان مطالعات اجتماعی به فرصت های پژوهشی و کاری تخصصی و مرتبط مهیا کند، به شدت محسوس بود. لذا طی ماه های گذشته، مطالعات گسترده و مشورت های زیادی با اساتید برجسته علوم اجتماعی صورت گرفت و در نهایت تأسیس و راه اندازی باشگاه پژوهشگران اجتماعی در موسسه تصویب و در دستور کار قرار گرفت.

قجری با اشاره به دغدغه مسأله عدالت پژوهشی در سطح واگذاری و اجرای پروژه های پژوهشی در کشور گفت: با ابتکار عمل موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، باشگاه پژوهشگران اجتماعی به عنوان نخستین مرکز تخصصی برای سازماندهی پژوهشگران متخصص در حوزه مطالعات اجتماعی در کشور به شمار خواهد آمد که مشخصا بر جذب، سازماندهی و توانمندسازی دانش آموختگان و پژوهشگران مطالعات اجتماعی تمرکز دارد. توسعه فعالیت های این باشگاه می تواند آسیب هایی را که بعضا در حوزه واگذاری و اجرای طرح ها و پروژه های پژوهشی به چشم می خورد و سبب شده در برخی موارد تنها اقلیتی بتوانند اکثریت طرح ها را جذب کرده و صرفا با شبکه ای محدود از دانشجویان خاص خود آن ها را پیش ببرند، مرتفع شود و زمینه دسترسی عادلانه تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان مطالعات اجتماعی به فرصت های کاری و پژوهشی فراهم شود.

مدیر پژوهش های راهبردی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی شرح داد: راه اندازی باشگاه پژوهشگران اجتماعی همچنین فرصتی را در اختیار تمام نهادها و سازمان های نیازمند به پژوهش و مطالعات اجتماعی قرار می دهد تا از این طریق به شبکه ای غنی از پژوهشگران خبره و نخبه دست یافته و از بهترین تخصص ها و افراد شایسته برای اجرای طرح های تحقیقاتی خود بهره گیری کنند.

وی افزود: افتتاح رسمی باشگاه پژوهشگران اجتماعی همزمان با آغاز سال تحصیلی 1398 اجرا شده و تمام دانشجویان و پژوهشگران می توانند با مراجعه به غرفه نمایشگاهی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی که از ششم تا دهم مهرماه 1398 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دایر است، در این باشگاه ثبت نام کرده و به عضویت آن درآیند. هم

چنین این امکان وجود دارد تا با مراجعه حضوری به دفاتر موسسه یا تماس از طریق درگاه های ارتباطی آن، نسبت به عضویت و همکاری با باشگاه پژوهشگران اجتماعی اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 491

به "باشگاه پژوهشگران اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باشگاه پژوهشگران اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید