چرخ پاسخ می دهد: چرا باید نگران فرونشست زمین های ایران باشیم؟

به گزارش چاپار بلاگ، سی وچهارمین قسمت فصل هشتم چرخ به آنالیز آسیب های پدیده فرونشست زمین اختصاص دارد. این برنامه ساعت 19 امروز، یکشنبه 9 آبان 1400 از شبکه چهار پخش می گردد.

چرخ پاسخ می دهد: چرا باید نگران فرونشست زمین های ایران باشیم؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این قسمت از چرخ، پویا پاک نژاد، مجری-کارشناس بخش تازه ها با محمود حاج زمان، روزنامه نگار علم درباره تازه ترین خبر های جهانی علم و کشف سیاره ای از کهکشانی دیگر تبادل نظر خواهد نمود.

در بخش دیگری از چرخ، دکتر سیدداریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با مجتبی بصیری، پژوهشگر مخاطرات و بحران درباره این پرسش تبادل نظر می نمایند که چرا باید نگران پدیده فرونشست زمین باشیم؟. علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در روز های اخیر بیان کرد ایران رتبه چهارم فرونشست زمین در جهان را دارد و اگر همین حالا اقدامات لازم صورت نگیرد، ایران سرزمینی غیرقابل زیست می گردد. اگر شرایط در کشور از نظر تعداد چاه ها، برداشت آب از سفره های زیرزمینی و مدیریت نکردن کشت همین گونه پیش برود، بعلاوه اندازه ریزش های آسمانی هم در همین شرایط باشد، کمتر از 10 سال برای جبران فرونشست زمین فرصت داریم. در تمام 610 دشت در کشور فرونشست اتفاق می افتد و عوارض بسیار خطرناک زیست محیطی دارد.

در بخش دیگری از این قسمت چرخ گزارش حافظ آهی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و گفت وگوی او با دکتر فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روی آنتن خواهد رفت.

فصل هشتم مجله تصویری چرخ مهم ترین رویداد های علم و فناوری و مسائل روزمره زندگی را با نگاهی تخصصی و به زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان آنالیز و واکاوی می نماید.

چرخ چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به صورت زنده و به مدت 50 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می گردد. مجری چرخ محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه نمایندگی چرخ را بر عهده دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 20418

به "چرخ پاسخ می دهد: چرا باید نگران فرونشست زمین های ایران باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخ پاسخ می دهد: چرا باید نگران فرونشست زمین های ایران باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید