احتمال آلودگی آب های شرق مازندران به نیترات

به گزارش چاپار بلاگ، نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: سه مشکل اساسی آب در منطقه شرق مازندران شامل کمبود میزان آب، شور شدن آب و آلودگی به نیترات است.

احتمال آلودگی آب های شرق مازندران به نیترات

به گزارش ایسنا، علی محمد شاعری در نشست خبری اظهار کرد: در چشم انداز توسعه شرق مازندران طبق هدف گذاری های اجرا شده باید مشکل کم آبی را در آب شرب و کشاورزی حل کنیم.

وی با بیان اینکه بندر امیرآباد به عنوان بزرگ ترین بندر شمال کشور در این زمینه پیشران خواهد بود، ادامه داد: می توان گفت بندر امیرآباد منطقه آزاد تجاری می شود و اولین هدف، حذف تعرفه های گمرکی است. البته در طی 3 سال گذشته ظرفیت این بندر به 2.5 برابر افزایش یافته است و همه محورهای متصل به بندر امیرآباد تا هفته دولت سال آینده چهار خطه می شوند.

شاعری عنوان کرد: در بخش آب و فاضلاب هدف گذاری این بوده که سد گلورد به اتمام برسد و آبگیری شود و شبکه زیر سد را تکمیل کنیم که اینگونه 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی به زیر شبکه آب سد گلورد می فرایند و مشکل بی آبی در 5 شهر و 90 روستا که در راستا شبکه آب سد هستند حل می شود.

وی افزود: برای اجرای این اهداف باید در ابتدا سد افتتاح می شد که با جذب اعتبار 100 میلیارد تومان در یک سال گذشته سد گلورد را به بهره برداری و آبگیری رساندیم و البته در مجموع هزینه احداث این سد بالغ بر 220 میلیارد تومان بوده که 16 سال به طول انجامید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: مجوز احداث زیرساخت های لازم برای تأمین آب 5 شهر و 80 روستا از محل سد گلورد را از وزارت نیرو اخذ کردیم اما در سال جاری برخی اختلافات محلی در شرق مازندران موجب شد که این پروژه آغاز نشود که این مسئله یکی از چالش های منطقه است.

وی یادآور شد: میزان برخورداری کل کشور از شبکه فاضلاب شهری 48 درصد و استان مازندران 12.5 درصد و شرق مازندران صفر بود که در طی دو سال گذشته با پیگیری های اجرا شده در زمینه فاضلاب شهری هدف گذاری کردیم تا 5 شهر شرق مازندران مجهز به شبکه جمع آوری و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شوند. در ابتدای سال جاری فاز اول این پروژه با اعتبار 5 میلیارد تومان آغاز شد و فاز دوم با 17 میلیارد تومان اعتبار تا چند روز آینده آغاز می شود.

شاعری خاطرنشان کرد: ضریب خود اتکایی ایران در بخش کشاورزی حدود 28 درصد بود که در حال حاضر به 80 درصد رسیده است و به جز 3 محصول ذرت، کنجاله و روغن، تقریباً در تولید بقیه مواد غذایی خودکفا هستیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود 20 میلیون تن مرکبات، سیب و سایر میوه ها را در داخل کشور تولید می کنیم و در گندم کاملاً خودکفا شدیم و می توانیم به عنوان یک کشور صادرکننده گندم مطرح شویم و همچنین در سال جاری در شکر خودکفا شدیم و اگر این خودکفایی اتفاق نمی افتاد سال جاری با شرایط مسائل ارزی با مسائل عدیده ای رو به رو می شدیم و باید بیش از 4.5 میلیارد دلار صرف واردات گندم و شکر می کردیم.

کننده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه در سال جاری در ایران دو میلیون و 200 هزار تن برنج تولید کردیم که تقریباً به 80 درصد خودکفایی رسیدیم، شرح داد: اگر مردم ایران الگوی مصرف برنج را رعایت کنند و سبد غذایی را اصلاح کرده و سهم مصرف غلات را تعدیل کنیم در واقع در تولید برنج نیز خودکفا هستیم.

کننده شرق مازندران در مجلس گفت: ایران در تولید فولاد در رتبه چهاردهم جهان قرار گرفته است و حتی به علت عرضه ارزان قیمت فولاد ایران برخی از کشورهای اروپایی بر علیه ایران شکایت می کنند.

شاعری با بیان اینکه اتفاق خوبی که اخیراً اجرا شده الحاق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اوراسیا است، شرح داد: از آنجایی که همه 6 کشور اوراسیا منطقه آزاد تجاری هستند؛ دولت ایران سال جاری یک موافقت نامه با این کشورها منعقد کرد که باید به تصویب مجلس برسد و البته هفته گذشته مجلس یک فوریت آن را تصویب کرد و تا دو یا سه ماه آینده دو فوریت آن تصویب و سپس اجرایی می شود.

وی ادامه داد: 6 کشور اوکراین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ویتنام و ارمنستان بر اساس توافقنامه اوراسیا به صورت کامل منطقه آزاد تجاری هستند که اگر ایران به توافقنامه اوراسیا ملحق شود تمام مراودات اقتصادی ایران با این کشورها بدون هزینه های گمرکی و از طریق 4 بندر دریای خزر یعنی بندر امیرآباد، بندر نوشهر، بندر فریدونکنار و بندر انزلی صورت می گیرد.

منبع: انتخاب
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 1215

به "احتمال آلودگی آب های شرق مازندران به نیترات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال آلودگی آب های شرق مازندران به نیترات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید