4 طرز تهیه مربای بهار نارنج در 6 مرحله ساده و بدون تلخی

به گزارش چاپار بلاگ، مربای بهار نارنج را با شکوفه های بهارنارنج تازه و خشک می توانید درست کنید. این به خاطر عطر قوی و طعم لذیذ و خاصیت آرام بخشی که دارد، بسیار محبوب است. برای درست کردن مربای بهار نارنج بدون طعم تلخی باید فوت و فن های مربا بهار نارنج را بلد باشید. در این مقاله از در به طرز تهیه مربای بهار نارنج تازه به روش بدون آهک، مربای بهار نارنج با آب آهک و مربای بهار نارنج خشک می پردازیم و فوت و فن های خوشمزه شدن و گرفتن تلخی بهار نارنج را به شما خواهیم گفت.

4 طرز تهیه مربای بهار نارنج در 6 مرحله ساده و بدون تلخی

مواد لازم برای تهیه مربای بهار نارنج ساده

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
شکوفه بهار نارنج تازه4 لیوان فرانسوی دسته دار
شکر3 لیوان فرانسوی دسته دار
آب4 لیوان فرانسوی دسته دار
آبلیمو2 تا 3 قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده کردن شکوفه های بهار نارنج: 24 ساعت

مدت زمان آماده سازی مواد: 2 ساعت

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت مربای بهار نارنج ساده: 1 ساعت

مقدار کالری در 100 گرم مربای بهار نارنج: حدود 230 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مربای بهار نارنج با پیمانه

مربای بهارنارنج معمولا در شهرهای شمالی مثل گیلان و مازندارن و استان فارس به خاطر وفور درخت های نارنج، در فصل بهار تهیه می گردد. این مربا عطر بسیار خوبی دارد و سرشار از خواص درمانی برای سلامت بدن است. شما می توانید مرحله به مرحله طرز تهیه مربای بهار نارنج شیرازی یا گیلانی را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: بهار نارنج ها را آماده کنید

ابتدا بهار نارنج ها را پاک کنید. برای این کار، کاسبرگ و پرچم های شکوفه نارنج را جدا کنید. کاسبرگ ها را دور بریزید یا برای مصارف دیگر کنار بگذارید. شکوفه ها را بشویید و در یک ظرف بزرگ بریزید و روی آنها آب سرد اضافه کنید. برای اینکه شکوفه ها روی آب نمانند، یک سبد که داخل آن یک جسم سنگین گذاشته اید، روی درب قابلمه بگذارید تا همه شکوفه ها در آب فرو بروند.

مرحله دوم: بهار نارنج های تازه را استراحت دهید

قابلمه را در یک جای خنک قرار دهید و به مدت یک شبانه روز تا 30 ساعت، آن را استراحت دهید. در این مدت 4 تا 5 بار، آب داخل قابلمه را عوض کنید تا تلخی بهار نارنج گرفته گردد. برای راحتی کار، آبکش را روی درب قابلمه بگیرید و قابلمه را کج کنید تا آب آن خارج گردد. دوباره روی بهارنارنج ها را آب سرد بگیرید.

مرحله سوم: شکوفه های بهار نارنج را بجوشانید

بعد از اینکه تلخی بهار نارنج ها تا حدی گرفته شد، قابلمه را آب کنید و روی حرارت بگذارید. شعله را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه بجوشد. اجازه دهید به مدت 3 تا 4 دقیقه بهارنارنج ها با آب جوش، قل بخورند. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و آنها را در آبکش بریزید.

حالا روی بهارنارنج ها را آب سرد بگیرید. دوباره بهار نارنج ها را در قابلمه بریزید و به آنها آب سرد اضافه کنید. بهار نارنج را 3 تا 4 دقیقه بجوشانید و آبکش کنید. این کار را 3 تا 4 بار تکرار کنید.

مرحله چهارم: شربت مربا را درست کنید

بعد از 4 بار جوشاندن و آبکش کردن بهار نارنج، شکوفه ها را بچشید، اگر باز هم تلخی داشت، یک یا 2 بار دیگر آنها را بجوشانید. وقتی تلخی شکوفه ها گرفته شد، بهارنارنج ها را کنار بگذارید و شکر و آب (به مقدار ای که در مواد لازم گفته شد) را در قابلمه بریزید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید دانه های شکر با حرارت آب ذوب شوند. احتیاجی به هم زدن مواد نیست.

شکر را می توانید به روش های خرید و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله پنجم: بهار نارنج را به شربت اضافه کنید

وقتی شکر کاملا در آب ذوب شد، بهار نارنج ها را به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید بهار نارنج با شکر بجوشد و نرم گردد. حدود 1 ساعت بهار نارنج ها را بجوشانید و هر از گاهی آنها را هم بزنید. وقتی شربت مربا غلیظ شد، و غلظت آن به مقدار عسل رسید، آبلیمو را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر بجوشانید تا آبلیمو به خورد مربا برود.

در صورت دلخواه می توانید آبلیموی تازه را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های بخرید.

مرحله ششم: مربای بهار نارنج را در شیشه بریزید

بعد از آماده شدن مربای بهار نارنج، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مربا دمای خود را از دست بدهد و همدما با محیط گردد. سپس مرباها را در ظروف شیشه ای کاملا خشک، استریل و بدون آلودگی با درب سالم بریزید. برای نگهداری از مربا، آن را در یخچال بگذارید.

ضمناً شما می توانید انواع را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

طرز تهیه مربای بهار نارنج به روش های دیگر

روش تهیه مربای بهار نارنج با عسل

برای تهیه مربای بهار نارنج عسلی، کافی است به جای شکر از عسل بهره ببرید. در این روش، مقدار استفاده از عسل، بستگی به شیرینی عسل دارد. باید بهار نارنج را مانند روش بالا، شیرین کنید یا به اصطلاح تلخی آن را بگیرید، سپس در آب جوش بجوشانید تا نرم گردد. عسل را هم اضافه کنید تا حدی که شیرینی آن، مطابق سلیقه تان گردد.

در 2 دقیقه آخر هم آبلیمو یا به دلخواه، زعفران دم نموده و گلاب را اضافه کنید. سپس شعله را خاموش کنید و مربا را بعد از سرد شدن، در شیشه بریزید

برای خرید با کیفیت می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه مربای بهار نارنج با آهک

یکی از روش های کم دردسرتر برای درست کردن مربای بهارنارنج شیرازی، استفاده از آب آهک است. در این روش، تلخی بهار نارنج با آهک گرفته می گردد و بهار نارنج ها، ظاهر بهتری خواهند داشت. برای این کار، 1 لیتر آب را با 1 کیلوگرم آهک تصفیه شده حل کنید و آن را به مدت 2 تا 3 ساعت کنار بگذارید تا آهک کاملا ته نشین گردد. بعد از این که آب روی آهک های ته نشین شده کاملا شفاف شد، آب را در ظرف دیگری بریزید.

شکوفه های بهار نارنج را به روش قبل پاک کنید و تمیز بشویید، سپس آن ها را به آب آهک اضافه کنید. 10 تا 12 ساعت بعد، بهار نارنج ها را چند بار خوب آبکش کنید و بقیه مراحل طرز تهیه مربای بهار نارنج را مانند روش بالا ادامه دهید.

روش تهیه مربای بهار نارنج خشک

اگر بهار نارنج خشک دارید و می خواهید با آن ها مربا درست کنید، بهار نارنج ها را در آب سرد بریزید و به مدت 1 ساعت خیس کنید. سپس مراحل بالا را برای گرفتن تلخی شکوفه های بهار نارنج و تهیه مربا به ترتیب دنبال کنید.

نکات مهم در طرز تهیه بهار نارنج بدون تلخی و شکرک

  • استفاده از گلاب، هل سبز ، زعفران یا چوب دارچین در طرز تهیه مربای بهار نارنج الزامی نیست، چون خود شکوفه های بهار نارنج به مقدار کافی خوشبو و معطر هستند ولی در صورت دلخواه می توانید به مقدار ای که باب طبعتان است، از چاشنی های دیگر هم بهره ببرید.
  • اگر به صورت وزنی می خواهید مربای بهار نارنج درست کنید باید بدانید مثلا برای 400 گرم بهار نارنج شما به 1800 گرم شکر و برای 200 گرم بهارنارنج به 900 گرم شکر احتیاج دارید.
  • اضافه کردن موادی مثل گلاب، زعفران و یا عصاره هل را به دقایق پایانی پخت مربای بهار نارنج موکول کنید. این کار باعث ماندگاری بیشتر عطر و طعم این چاشنی های معطر خواهد شد
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربای بهار نارنج، حتما درب شیشه مربا را کاملا محکم ببندید و یک شب تا صبح شیشه مربا را وارونه بگذارید تا هوای اضافی آن خارج گردد.
  • به محض باز کردن درب شیشه مربا و استفاده، شیشه مربا را داخل یخچال بگذارید.
  • سعی کنید از شیشه با مقدار کوچک تر بهره ببرید تا مربا زودتر تمام گردد.
  • این مربا اگر به صورت خانگی و با رعایت اصول بهداشتی تهیه گردد، به مدت 1 سال در یخچال قابلیت نگهداری دارد. ولی در صورتی که متوجه رشد کپک ها روی سطح مربا شدید، از مصرف آن خودداری کنید و مربا را دور بریزید.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن مربای بهار نارنج خانگی

چرا مربای بهار نارنج خشک می گردد؟

علت خشک و سفت شدن مربای بهار نارنج به یک یا چند مورد زیر مربوط می گردد:

1- شکر زیادی مصرف نموده اید.

2- مقدار آبلیمو زیاد بوده و رطوبت مربا را گرفته است.

3- مدت زمان پخت مربا زیاد بوده است.

4- حرارت شعله گاز موقع پخت مربا بالا بوده است.

چرا مربا بهار نارنج، جمع می گردد؟

علت جمع شدن برگ های بهار نارنج این است که در هنگام جوشاندن و آبکش کردن بهار نارنج ها، آنها را با آب سرد، نشسته اید. بعد از هر بار جوشاندن مرباها و آبکش کردن، باید روی آنها آب سرد بگیرید تا برگ ها لوله یا جمع نشوند.

چرا مربا بهار نارنج کدر می گردد؟

علت تیره و کدر شدن مربای بهار نارنج، جوشاندن زیاد آن است. اگر به روش طبیعی (روش اول) مربا را درست کنید، رنگ آن کدر می گردد. برای جلوگیری از کدر شدن مربای بهار نارنج، 2 راه دارید:

1- بعد از 2 بار جوشاندن مربای بهار نارنج، به بهار نارنج ها در بار سوم و چهارم، به مقدار نصف استکان آب نارنج اضافه کنید و بعد آنها را بجوشانید.

2- با روش طرز تهیه مربای بهار نارنج با آب آهک، مربای خود را درست کنید.

چرا مربای بهار نارنج شکرک می زند؟

1- مربای بهار نارنج، بعد از سرد شدن، غلیظ تر می گردد، پس نباید در زمان برداشتن از روی حرارت، شربت آن خیلی غلیظ و سفت باشد.

2- اضافه کردن آبلیمو یا به مقدار نوک قاشق چای خوری جوهر لیمو در آخر پخت مربا را نباید فراموش کنید. این کار از شکرک زدن مربای بهار نارنج جلوگیری می نماید.

اگر مربای بهار نارنج شکرک زد، چه کنیم؟

برای از بین بردن شکرک مربا، مربا را در قابلمه بریزید و به مقدار نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و مربا را بجوشانید. غلظت مناسب برای مربای بهار نارنج در حدی باید باشد که اگر مربا را در قاشق ریختید و قاشق را کج گرفتید، حالت کشدار و غلیظ داشته باشد ولی زیادی هم سفت نباشد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 خرداد 1403 بروزرسانی: 12 خرداد 1403 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 36703

به "4 طرز تهیه مربای بهار نارنج در 6 مرحله ساده و بدون تلخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 طرز تهیه مربای بهار نارنج در 6 مرحله ساده و بدون تلخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید