11 روش درمان خانگی و دارویی میلیا (جوش های سفید زیر پوستی)

به گزارش چاپار بلاگ، میلیا چیست و روش های درمان آن کدامند؟

میلیا برآمدگی های زرد یا سفیدی است که به صورت خوشه ای معمولا در صورت ظاهر می گردد. بعضاً در نوزادان تازه به جهان آمده این مشکل دیده می گردد اما در کل در هر سن و سالی دیده شده است. میلیا غده های سفتی است که روی پوست صورت ظاهر می شوند.

11 روش درمان خانگی و دارویی میلیا (جوش های سفید زیر پوستی)

میلیا برآمدگی های متورم و سفت و کوچکی هستند که زیر پوست تشکیل می شوند. مقدار این برآمدگی ها 1 تا 2 میلی متر است. این برآمدگی ها زمانی ایجاد می شوند که توده های پروتئین یا کراتین در زیر پوست یک جا جمع شوند. برطرف تمامی مسائل چشم را می توانید در مقاله درمان مسائل چشم مطالعه کنید.

در اغلب اوقات میلیا در نواحی صورت اتفاق می افتد. در محل اطراف چشم دیده می گردد. ولی در کل در هر جایی از بدن ممکن است تشکیل گردد. با مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید با درمان آن آشنا شوید.

درمان خانگی میلیا

در بیشتر موارد میلیا پس از چند ماه ناپدید می گردد. برخی درمان های ساده هستند، که در منزل قابل استفاده اند و برای برطرف میلیا بسیار مناسب است. این روش ها برای برطرف سریع میلیا به اثبات رسیده و در بیشتر مواقع کاملا بی خطر هستند.

درمان خشکی چشم

برای مثال:

  1. محل برآمدگی ها را تمیز نگه دارید. از یک صابون ملایم برای شستشو بهره ببرید. صابون های مناسب برای پوست های حساس برای این کار بسیار خوبند.
  2. از حمام و دوش آب خیلی گرم بهره ببرید.
  3. پوست نواحی برآمدگی ها را بخراشید تا پوسته پوسته گردد. از زیاد انجام دادن این کار بپرهیزید زیرا خراشیدن زیاد پوست باعث تحریک آن می گردد. محصولات زیادی برای پوسته پوسته کردن نواحی میلیا وجود دارد.
  4. سعی کنید با استفاده از کلاه و کرم های ضد آفتاب شدت تابش روی پوست را کم کنید. این کار بخصوص می تواند به درمان یاری کند. ضد آفتاب های درجه 50 برای این کار مناسب هستند که می توانید از داروخانه ها بخرید.
  5. از کرم های رتینوئید موضعی بهره ببرید. این دارو به صورت پماد یا ژل از محصولات مشتق شده از ویتامین A است. این دارو برای درمان آکنه طراحی شده است. مدارک کمی مبنی بر تاثیر این دارو برای میلیا وجود دارد.
  6. برخی تحقیقات عصاره گل سرخ را پیشنهاد می نمایند. سینامون ماده موثر موجود در عصاره گل سرخ به همراه عسل موادی آنتی باکتریال هستند که قادرند برخی مسائل پوستی را برطرف نمایند. اما در هر صورت تحقیق معتبری درباره تاثیر این دو روش وجود ندارد.
  7. سعی نکنید برآمدگی ها را فشار دهید یا جابجا کنید. این کار ممکن است به زخم شدن پوست شما بینجامد.

درمان های دارویی میلیا

معمولا احتیاج به درمان های پزشکی نیست و این درمان ها ریسک های خاص خودشان را نیز دارند.

درمان جوش صورت با 5 ماسک خانگی

اگر میلیا باعث نگرانی گردد برخی درمان های طبی برای استفاده و برطرف برآمدگی های میلیا وجود دارد که شامل موارد ذیل است:

  1. یکی از روش ها این است که پزشک از یک سوزن باریک برای تخلیه برآمدگی استفاده می نماید.

    هرگز سعی نکنید این کار را در خانه انجام دهید در غیر این صورت ممکن است دچار عفونت و التهابات پوستی شوید.

  2. تراشیدن:

    در این روش ابتدا دکتر نواحی میلیا را بیحس نموده و برآمدگی های میلیا را خارج می نماید پس از آن نواحی مورد نظر را بخیه می زند.

  3. سرما درمانی:

    در این روش برآمدگی های میلیا فریز می شوند. معمولا این کار با نیتروژن مایع انجام می گردد. این روش باعث داغ شدن و تورم پوست می گردد که طی چند روز از بین می رود.

  4. مینوسیکلین:

    این داروی خوراکی اقسام خاصی از میلیا را درمان می نماید.

همه این درمان های طبی که نام برده شد غیر از روش مینوسیکلین، ریسک زخم شدن موضع را با خود دارند. البته مینوسیکلین هم می تواند ریسک های دیگر به همراه داشته باشد. میلیا به صورت عادی باعث ایجاد زخم نمی گردد. بنابراین سعی کنید قبل از هرگونه درمان طبی به ریسک های این کار هم توجه کافی داشته باشید.

درمان جوش زیر پوستی

جلوگیری از میلیا

نمی توان 100 درصد از میلیا پیشگیری کرد. بعنوان مثال حتی ممکن است نوزاد موقع تولد دچار میلیا باشد. وقتی عارضه میلیا به علت سایر مسائل پوستی یا آسیب های پوستی بوجود آمده باشد، روش های سریعی وجود دارند که مانع از ایجاد برآمدگی های میلیا در پوست می شوند.

روش های جلوگیری از میلیا عبارتند از:

  • سعی کنید تا جایی که می توانید در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید.
  • از کرم های غلیظ یا محصولات چرب برای پوست خود استفاده نکنید.
  • 2 تا 3 بار در هفته پوست صورت خود را کمی با ناخن بخراشید.

برخی از دارو های شیمیایی ممکن است باعث بروز میلیا شوند. برای جلوگیری از این مشکل می توان از رتینوئید موضعی استفاده کرد. در صورت استفاده همزمان با برخی دارو های شیمیایی، رتینوید های موضعی ممکن است باعث لکه های تیره و یا حساسیت های شدید پوستی گردد.

روشن شدن پوست جنین و نوزاد

انواع و دلایل بروز میلیا

میلیای نئوناتال

میلیا معمولا 50 درصد از نوزادان تازه به جهان آمده را مبتلا می نماید. اما به طور معمول در طی چند هفته خود به خود ناپدید می شوند. میلیای نئوناتال معمولا روی بینی ظاهر می شوند اما ممکن است روی پوست سر، صورت و حتی داخل دهان هم بروز نمایند.

این برآمدگی ها ممکن است با بیماری دیگری بنام آکنه نئوناتال اشتباه گرفته گردد. غده های ناشی از آکنه نئوناتال در مقدار و ابعاد متفاوت اند و معمولا اطراف آنها سرخ می گردد. اما در میلیا عموماً همه برآمدگی ها یک مقدار هستند و باعث قرمزی پوست نمی شوند.

میلیا همانطور که گفته شد ممکن است در هنگام تولد همراه با نوزاد باشد اما آکنه نئوناتال معمولا زودتر از دو هفته پس از تولد رخ نمی دهد.

میلیای ابتدایی

میلیای ابتدایی معمولا در پوست اطراف پلک و چشم ها و پیشانی بروز می نماید. میلیای ابتدایی هم در بچه ها و هم در بزرگسالان می تواند اتفاق بیفتد. گرچه معمولا پس از چند هفته این برآمدگی ها ناپدید می شوند، اما ممکن است از بین رفتن آنها تا ماه ها طول بکشد.

میلیای اولیه معمولا در نواحی ذیل از بدن انسان بروز پیدا می نمایند:

  • پلک ها
  • لپ صورت
  • پیشانی
  • آلت تناسلی
  • این بیماری ممکن است در بچه ها کم سن در نواحی بینی نیز اتفاق بیفتد.

میلیا انپلاک

در این شرایط برآمدگی ها در یک منطقه جمع می شوند و در قسمت های مسطح دیده شوند. این نواحی معمولا کاملا واضح بوده و از قسمت های سالم قابل تمایز هستند. این نوع میلیا می تواند هم بچه ها و هم بزرگسالان را مبتلا سازد (خصوصا زنان میان سال). این نوع میلیا معمولا روی پلک ها، پشت گوش ها و یا لب ها دیده می گردد.

این نوع میلیا بسیار نادر است و به صورت چندین برآمدگی در یک محل در طی چند هفته یا چند ماه ظاهر می گردد. این برآمدگی ها معمولا تنها نشانه های این بیماری هستند. ممکن است در نواحی برآمدگی ها خارش پوست وجود داشته باشد.

چند نوع دیگر از میلیا وجود دارند که ممکن است در نواحی صورت و بالای بازو رخ دهند.

درمان جوش سر سیاه

میلیای تروماتیک

نام دیگر این شرایط میلیای ثانویه است که بر اثر آسیب تماشا پوست بوجود می آید. این آسیب ها ممکن است شامل موارد ذیل باشند:

  • سوختگی
  • داغ شدن پوست بر اثر مسائل دیگر و یا واکنش های آلرژیک
  • کرم های برداشت نماینده پوست مانند لیزر و درمابراسیون
  • روبرو شدید و طولانی مدت با نور آفتاب

میلیای مرتبط با درمان های طبی

برخی از داروهای موضعی مانند کرم های استروئید ممکن است باعث ظاهر شدن میلیا روی پوست شوند.

خطرات میلیا

بیماری پوستی میلیا خطرات آنچنانی برای سلامتی ندارد. در زمانی که میلیا به علت سایر شرایط یا آسیب های پوستی باشد بایستی شرایط ایجاد نماینده این بیماری را با درمان های مخصوص به خود از بین برد. تشخیص صحیح میلیا بسیار مهم است. ممکن است پزشک معالج این مشکل را با بیماری های دیگری اشتباه بگیرد. اگر میلیا باعث ناراحتی شما شده است حتمن با پزشک معالج مشورت کنید.

معمولا میلیا عوارض طولانی مدت ایجاد نمی نماید. دورنمای این بیماری بسیار خوب است و در بیشتر موارد بدون درمان خاصی خود به خود از بین می رود. زوائد میلیا معمولا در نوزادان سریع تر از بچه ها و بزرگسالان از بین می رود. اگر میلیا در عرض چند هفته از بین نرفت احتمالا باید با مشاوره دکتر معالج، درمان طبی آن را انجام دهید.

منابع: inlifehealthcare/medicalnewstoday

منبع: اُکالا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 21476

به "11 روش درمان خانگی و دارویی میلیا (جوش های سفید زیر پوستی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش درمان خانگی و دارویی میلیا (جوش های سفید زیر پوستی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید