چرا پنجره هواپیماها بیضی شکل است

به گزارش چاپار بلاگ، آیا تابه حال این سوال برای شما نیز مطرح شده که چرا پنجره ی تمام هواپیما به شکل بیضی است؟

چرا پنجره هواپیماها بیضی شکل است

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که پنجره هواپیماها از اولین روز پیدایش به شکل بیضی نبوده است و هواپیماهای ابتدایی از وجود پنجره های مستطیل شکل نیز بهره مند بودند. با پیشرفت روز افزون صنایع هوانوردی، مهندسان بنا به دلایلی ترجیج دادند تا هواپیماها در ارتفاع بالاتری پرواز نمایند. یکی از این دلایل، کاهش تلاطم ایجاد شده در ارتفاع بالا و محلی از اتمسفر است که تراکم در آن بسیار پایین است. بعلاوه، اصطکاک ایجاد شده در ارتفاع بالا نیز بسیار محدود است که همین موضوع سوخت مصرف شده را کاهش می دهد. با توجه به رقیق بودن هوا در اتمسفر، مهندسان باید درون هوایپما را با فشار بیشتری کنترل نمایند تا سرنشینان با آسایش درون کابین بنشینند.

کابین هواپیما به علت داشتن فشار بیشتر در داخل نسبت به بیرون، باید به شکل استوانه باشد و همین موضوع باعث می گردد تا اختلاف فشار بین هوای بیرون و درون کابین ایجاد گردد. این اختلاف فشار با ارتفاع گرفتن هواپیما بیش از پیش زیاد می گردد و اینجا است که شکل پنجره های مورد استفاده در هواپیما اهمیت پیدا می نماید.

با توجه به بهره گیری از شکل استوانه در بدنه هواپیما، فشار وارد شده در تمام بدنه پخش می گردد، اما وجود پنجره در ساختار بدنه، این فرآیند را با اختلال روبه رو می نماید. همان طور که در ویدیو نیز مشاهده می کنید، استفاده از پنجره های مربع شکل، تغییرات زیادی در فشار وارد شده به بدنه ایجاد می نماید، اما این تغییرات در صورت استفاده از پنجره های بیضی شکل، بسیار کمتر است، از این رو مهندسان ترجیح می دهند تا از پنجره های بیضی شکل در هواپیماها استفاده نمایند. در صورت استفاده از پنجره های مربع شکل، در حالتی که فشار هوا رفته رفته افزایش پیدا می نماید، احتمال شکستن پنجره و سانحه نیز وجود دارد.

متاسفانه این واقعیت علمی پس از سقوط دو هواپیما به وسیله دانشمندان پس از آنالیز های فراوان کشف شد. پس از آن بود که سازندگان هواپیماها استفاده از پنجره های بیضی شکل را در دستور کار قرار دادند تا از این طریق در ارتفاع بالا فشار مضاعفی به بدنه وارد نگردد. استفاده از شکل بیضی برای ساخت درب ها و محل قرار گرفتن بار نیز صادق است.

در صورتی که در زمان نشستن در کنار پنجره دقت نموده باشید، به وجود سوراخی کوچک در تمام پنجره ها پی برده اید. بر اساس اطلاعات ارائه شده، این سوراخ کوچک نیز به منظور مدیریت فشار درون و بیرون هواپیما تعبیه شده است. هر پنجره در هواپیما از سه لایه تشکیل شده است. وجود این سوراخ باعث می گردد تا فشار داخلی با فشار لایه میانی رد و بدل شده و حالت اعتدال از نظر فشار در این ناحیه ایجاد گردد. در واقع لایه میانی به عنوان یک لایه احتیاط در نظر گرفته شده و فشار به لایه بیرونی پنجره وارد می گردد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جست و جوی پرواز خبرنگاران می توانید قیمت بلیط فروشنده های معتبر را مقایسه نموده و بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بخرید.

منبع: کجارو / زومیت
انتشار: 27 آذر 1403 بروزرسانی: 27 آذر 1403 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 36940

به "چرا پنجره هواپیماها بیضی شکل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پنجره هواپیماها بیضی شکل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید