چرا نصف بیشتر کنکوری های مجاز، انتخاب رشته نمی نمایند؟
به گزارش چاپار بلاگ، معاون وزیر کار می گوید: 53 درصد از کسانی که برای انتخاب رشته در کنکور مجاز شده اند، انتخاب رشته نمی نمایند و به سمتی می فرایند که آگاهانه جهت زندگی شان را انتخاب نمایند، یعنی اینکه افراد در پی این نیستند رشته هایی را انتخاب نمایند که علاقه ای به آن ندارند و متناسب با احتیاج بازار کار نیستند، بلکه کوشش می نمایند با انتخاب آگاهانه و کسب مهارت به بازار کار راه یابند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند مدرک دیگر احتیاج امروز جامعه نیست و باید به سمتی حرکت کرد که نگاه جوانان از مدرک گرایی و پشت میزنشینی به مهارت آموزی و کار و فراوری تغییر کند و دانشگاه ها به کانون های کارآفرینی تبدیل شوند.
هم اکنون پدیده مدرک گرایی یکی از معضلات جامعه به شمار می رود که در عدم جذب دانش آموختگان به بازار کار اثرگذار بوده است.
به گفته کارشناسان، فقدان و ضعف مهارت آموزی در جامعه و گرایش افراد و خانواده ها به مدرک گرایی باعث شده که بیشتر جوانان با وجود هزینه ای که خانواده ها برای تحصیل آن ها می پردازند نتوانند شغل مناسب خود را پیدا نمایند و عمدتا با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می نمایند، اما معاون وزیر کار از رویکرد نو جوانان و انتخاب اگاهانه آن ها خبر می دهد.
غلامحسین حسینی نیا می گوید: در دو دهه اخیر جو کاذب مدرک گرایی در میان خانواده ها ایجاد شده که راستا را به انحراف برده است و ما برای پاسخگویی به این احتیاج کاذب دانشگاه ها را توسعه داده ایم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه بیشتر جوانان به سمت انتخاب آگاهانه پیش رفته اند، می گوید: خوشبختانه این آگاهی در خانواده ها و در بین جوانان در حال ایجاد شدن است که لزوماً نباید دانشگاه بفرایند از این رو به سمت انتخاب آگاهانه راستا زندگی شان می فرایند.
به گفته حسینی نیا 53 درصد از فارغ التحصیلان مدارس که در کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند، انتخاب رشته نمی نمایند و این موضوع نشان می دهد که جوانان در راستا زندگی خود به انتخاب آگاهانه روی آورده اند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکید دارد که مهارت های کارآفرینی و مهارت های نرم و سخت با رویکرد دانش بنیان را باید جایگزین رفتن به دانشگاه در راستا سنتی کرد.
با وجود آنکه بخش اعظمی از سرمایه ها و نیرو های کار کشور را جوانان تحصیلکرده تشکیل می دهند، اما بخش عمده ای از این نیرو های آماده به کار در راه یابی به بازار کار ناموفق هستند.
بر اساس گزارش ها، 45 درصد ورودی های فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که نشان می دهد علیرغم تحصیلات عالیه و مدارک دانشگاهی دنبال مهارت آموزی برای کسب عایدی هستند.
کارشناسان مدرک گرایی را از آفات بزرگ نظام آموزشی دانسته و بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارت آموزی در جهت جلوگیری از مدرک گرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی افراد جویای کار تاکید دارند.
منبع: فرارو