چرا نام مولانا از کتاب فارسی نهم حذف شد؟

به گزارش چاپار بلاگ، تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به توضیحاتی درباره علت حذف نام مولانا از یک شعر در کتاب فارسی پایه نهم پرداخت.

چرا نام مولانا از کتاب فارسی نهم حذف شد؟

علی محبی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه نام مولانا در یک شعر در کتاب فارسی سال نهم درج شده بود اظهار کرد: در اسفندماه سال 96 خبرنامه گروه آموزش زبان و ادبیات فرهنگستان زبان و ادب فارسی نقدی را در این باره مطرح می کند که براساس آن شعر مربوط به مولانا نیست.

وی با اشاره به اینکه با بررسی گروه تالیف مشخص شده است این بیت در دیوان مولانا وجود ندارد ادامه داد: این موضوع در چاپ 99-98 اصلاح می شود و به جای نام مولانا شاعری فرموده نوشته می شود زیرا سراینده مشخص نبوده است.

محبی اشاره کرد: دلیل این تغییر این است که از جایگاه مشاهیر صیانت کنیم لذا به دلیل اینکه این شعر در دیوان ایشان وجود نداشته است شعری با مضمون یار و همنشین از مولانا را برای چاپ بعدی در سال آینده جایگزین می کنیم. شعری که از مولانا جایگزین خواهد شد مار بد جانی ستاند از سلیم/یار بد آرد سوی نار مقیم است و در نسخه پی دی اف کتاب امسال نیز این موضوع اصلاح می شود.

معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به اینکه آیا برای جلوگیری از این اشتباهات گروهی از اساتید کتب درسی را پیش از انتشار بررسی مجدد نمی کنند مطرح نمود: در سنوات گذشته نیز در بحث تالیف کتب درسی اشتباهاتی رخ داده بود لذا شیوه نامه تغییر کتاب درسی را تدوین کردیم که این امر در 5 سطح و به صورت دقیق صورت می گیرد.

وی با عنوان اینکه در سال 92 به علت همسوسازی با سندتحول بنیادین تمام کتاب های درسی کتب نونگاشت شدند که به علت عجله غفلت هایی این چنینی اجرا شده است گفت: در جریان ارزشیابی های اجرا شده، کتب درسی مسیرهایی را طی می کند و ممکن است تغییراتی اعمال شود. ما چیزی تحت عنوان غلط نامه منتشر نمی کنیم اما در نسخه الکترونیکی بلافاصله موارد را اصلاح خواهیم کرد.

به گفته محبی اطلاع رسانی به معلمان و دانش آموزان درباره اصلاحیه کتاب های درسی در سایت صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 12387

به "چرا نام مولانا از کتاب فارسی نهم حذف شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نام مولانا از کتاب فارسی نهم حذف شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید