پیش فروش 220 میلیون بشکه نفت با تضمین های نامعقول دولت بعد را با خسارت های جبران ناپذیر روبرو می نماید

به گزارش چاپار بلاگ، کارشناس مالی اندیشکده امیرکبیر گفت: پیش فروش 220 میلیون بشکه نفت با تضمین های نامعقول دولت بعد را با خسارت های جبران ناپذیر روبرو می نماید.

پیش فروش 220 میلیون بشکه نفت با تضمین های نامعقول دولت بعد را با خسارت های جبران ناپذیر روبرو می نماید

محمد امین حقگو کارشناس مالی اندیشکده امیرکبیر در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران به یک بام و دو هوای طرح گشایش مالی دولت اشاره نمود و گفت: هنوز جزئیات این طرح معین نیست و خیلی نمی توان در مورد آن اظهارنظر خاصی کرد. انتقاد هایی به طرح وارد است که قابل تامل می باشد، اما عده ای صرفا به دلیل ایجاد بدهی با این طرح مخالفت می نمایند که باید گفت بدهی به خودی خود مسئله نیست و حتی می تواند در شرایط فعلی خوب هم باشد؛ اما اگر تضمین های نامعقولی وجود داشته باشد و یا نرخی که قرار است دولت آینده را بدهکار کند خیلی زیاد باشد، آن وقت می تواند مسئله آفرین باشد.

وی در مورد بدهکار شدن دولت بعدی با پیش فروش 220 میلیون بشکه نفت در قالب طرح گشایش مالی دولت، گفت: جزئیات این طرح معین نیست و خیلی نمی توان در مورد آن اظهارنظر خاصی کرد، ولی اگر بحث صرفا ایجاد بدهی باشد که ایجاد بدهی در شرایط فعلی و با توجه به چالش های اقتصاد ایران خیلی بد نیست و بهتر از گزینه های دیگر برای جبران کسری بودجه است. اما اگر تضمین های نامعقولی وجود داشته باشد و یا نرخی که قرار است دولت آینده را بدهکار کند خیلی زیاد باشد می تواند مسئله آفرین گردد و در آینده چه خود این دولت یا دولت بعد را با چالش های جدی و خسارت های جبران ناپذیری روبرو سازد.

وی اضافه نمود: عده ای مسئله را تقلیل می دهند و می گویند، چون دولت بعد بدهکار می گردد، پس این طرح خوب نیست. در حالی که اوراق در انواع مختلف خود یک شیوه مرسوم در اقتصاد است که کشور های مختلف از آن بهره می برند و با ابزار های گوناگون بدهی و البته با برنامه ریزی جهت راهنمایی آن، بدهی را به فرصت تبدیل می نمایند که اابته باید دید دولت فعلی از پس چنین کاری بر می آید یا خیر.

حقگو گفت: نقد های جدی تری به طرح وارد است که مهم ترین آن نااطمینانی نسبت به آینده است. یعنی معلوم نیست که در آینده شرایط قیمت دلار، تحریم ها، حساب های ارزی و مهم تر از همه قیمت نفت به چه سمت و سویی برود و اگر نرخ

دلار افزایش یابد که حتما این اتفاق می افتد و تحریم ها هم همچنان ادامه داشته باشد، این مسئله می تواند دولت را در آینده زمین گیر کند؛ لذا چالش موجود از این لحاظ حائز اهمیت است؛ البته این طرح ماهیتا ابعاد بسیار خوبی هم دارد. به نظر می رسد که اگر دولت تضمین های نامعقولی ندهد و مقدار فروش اوراق نفتی را نیز کاهش دهد تا به یک عدد منطقی برسد، با برنامه ریزی مناسب می تواند طرح را با موفقیت اجرا کند و در آینده هم مشکل خاصی پیش نیاید. همه چیز بستگی به جزئیات دقیق طرح دولت دارد؛ لذا از این جهت که بعضی تنها با تکیه بر بدهکار شدن دولت بعد به طرح انتقاد می نمایند و صرف بدهکاری را بد می پندارند، به نظر نمی رسد این ایراد مهمی باشد و خیلی قابل اتکا باشد. قابل ذکر است که در کشور های توسعه یافته نیز بازی با ابزار بدهی مرسوم و حتی موفقیت آمیز است.

کارشناس مالی اندیشکده امیرکبیر گفت: در هر صورت این نکته قابل کتمان نیست که در شرایط فعلی دولت دو راه بیشتر ندارد. یا باید کسری بودجه را با انواع اوراق پوشش دهد و یا از بانک مرکزی استقراض کند. اوراق دولتی که در حال اجرا است و این طرح جدید هم با توجه به نکاتی که بیان شد می تواند مکمل خوبی باشد. اما استقراض از بانک مرکزی موجب افزایش پایه پولی و تورم افسار گسیخته می گردد که با توجه به شرایط فعلی سیاست گذار نباید به این سمت برود.

حقگو اظهار کرد: به هر روی باید ببینیم دولت برای اجرای این طرح چه سازوکاری اندیشیده است. آیا می خواهد برای سه سال بعد تضمیمنی عجیب بدهد یا نه و یا در آینده بدهی سرسام آوری را ایجاد می نماید یا نه. همه چیز بستگی به مکانیز اجرایی طرح و توقع و اهداف دولت از طرح دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 8288

به "پیش فروش 220 میلیون بشکه نفت با تضمین های نامعقول دولت بعد را با خسارت های جبران ناپذیر روبرو می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش فروش 220 میلیون بشکه نفت با تضمین های نامعقول دولت بعد را با خسارت های جبران ناپذیر روبرو می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید