جزیره سقطرا ، عجیب و غریب ترین و شگفت انگیز ترین جزیره دنیا (تور قطر)

به گزارش چاپار بلاگ، جایی در دریای عرب Arabian Sea، جزیره ای پر از شکل های عجیب و غریب وجود دارد که یکی از عجیب و غریب ترین و خارق العاده ترین مکان های روی زمین است. این جزیره کوچک است و مردمی در آن زندگی می کمنند که زنجیره ژنتیکی آنها تنها در این جزیره عجیب یافت شده است. جزیره سقطرا Socotra Island هم اکنون بخشی از کشور یمن است و بخاطر جنبه های عجیبش در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است؛ قرار گرفتن در این لیست، به حفظ صد ها گونه بومی این جزیره یاری می کند و به طور کلی از آن حفاظت می کند. در این نوشتار ویژگی های عجیب جزیره سقطرا شمرده شده اند، جنبه های جالبی که باعث شده اند این جزیره یک مکان خارق العاده و منحصر به فرد باشد؛ از عنکبوت های تارانتولای آبی رنگ تا سواحل ماسه سفید و درختانی با شکل های عجیب و شگفت انگیز؛ که جزیره سقطرا را حقیقتا به یکی از حیرت انگیز ترین و نادیده گرفته ترین مکان های روی سیاره زمین تبدیل نموده است. برای آشنایی بیشتر با این جزیره، با خبرنگاران و ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطراهمراه باشید:

جزیره سقطرا ، عجیب و غریب ترین و شگفت انگیز ترین جزیره دنیا (تور قطر)

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: درختان خون اژدها

این جزیره پر از انواع گیاهان است که در هیچ جای دیگر دنیا دیده نمی شوند و بسیاری از آنها ظاهری بسیار عجیب دارند. مشهورترین این گیاهان، درخت خون اژدها Dragons Blood Tree یا خون سیاوشان (به فارسی) می باشد. این درخت با برگ های سوزنی شکل عمودی خود که به سمت آسمان نشانه رفته اند، شاخ و برگ بسیار زیاد و تقارن فوق العاده دقیق، معمولا اولین چیزی است که نظر شما را در این جزیره اسرار آمیز به خود جلب می نماید. با این که همه گیاهان و جانوران موجود در این جزیره مانند درخت خون اژدها خوش ظاهر نیستند، اما وجود این درخت یک مثال خوب در خصوص چیز های عجیب و غریب است که در بازدید از این جزیره خواهید دید.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: انواع موجودات عجیب

تمامی 29 گونه بومی خزندگانی که در این جزیره وجود دارند، از جمله آفتاب پرست سقطرایی Chamaeleo monachus بومی خود این جزیره هستند. بعلاوه 6 گونه پرنده بومی و چندین عنکبوت و خرچنگ نیز در این جزیره زیست می نمایند که همگی متعلق به این جزیره هستند. تنها پستاندارانی که بومی این جزیره هستند، خفاش های آن می باشند. حتما تا به امروز متوجه نکته اصلی این بخش شده اید. چیز های بسیار زیادی در این جزیره می رویند و زندگی می نمایند که در هیچ جای دیگر دنیا نمی توانید آنها را پیدا کنید. این جزیره که در لیست میراث دنیای یونسکو جای گرفته است، مملو از جانوران عجیب و غریب می باشد.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: درختان پای فیل

درخت خیار یکی دیگر از گونه های بومی گیاهی در جزیره سقطرا است و بخاطر تنه اش که به پا های فیل شباهت دارد، کاملا قابل تشخیص می باشد. این درخت یکی از عجیب ترین گونه های گیاهی این جزیره است و در هر گوشه این جزیره که خشک باشد می تواند رشد کند. در برخی نواحی، چند درخت منزوی معدود وجود دارند؛ اما در برخی نقاط دیگر که بیابانی شکل هستند، جنگل هایی از آن یافت می شوند. این درخت یکی از اولین گونه های عجیب و غریبی بود که به بازدید نمایندگان ثابت کرد این جزیره به هیچ نقطه دیگری در دنیا شباهت ندارد.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: ماسه های سفید غیر عادی

سواحل متعدد جزیره سقطرا ماسه های سفید منحصر به فردی دارند که مانند سایر بخش های این جزیره، بسیار عجیب و غیر عادی به نظر می رسند. دمای هوای گرم و ماسه های زیبا معمولا باعث می شوند یک جزیره، مکانی زیبا و ایده آل برای یک تعطیلات ساحلی باشد. اما این نکته در خصوص این جزیره صدق نمی نماید و به محبوبیت آن هیچ یاریی ننموده است؛ اما بهر حال سواحل این جزیره نشان می دهند که این مکان چقدر زیبا و عجیب است.

ویژگی های عجیب و غریب سقطرا: درختان سیار

علاوه بر اشکال عجیب و منحصر به فرد زندگی در سرتاسر جزیره سقطرا ، چشم انداز ها عجیب و غریب متعددی نیز در آن به چشم می خورند. برای مثال، چشم انداز درختان سیار که حرکت می نمایند و در نواحی کوهستانی و میان صخره ها می رویند. این درختان ثابت می نمایند که این جزیره یک نقطه عالی برای کوه نوردی و صخره نوردی می باشد. البته چیز های جالب توجه دیگری نیز در بخش های کوهستانی و صخره ای این جزیره یافت می شوند. منزوی بودن جزیره باعث شده است تغییرات عجیب و بیش از مقدار ای در برخی گیاهان و جانوران اتفاق بیفتد که به وجود چشم انداز های عجیب و فرا زمینی منجر گردد.

ویژگی های عجیب سقطرا: انزوای بسیار زیاد

جزیره سقطرا یکی از چهار جزیره در یک مجمع الجزایر است؛ اما بزرگ ترین آنها به شمار می رود و تنها بخش از این مجمع الجزایر است که دارای سکنه می باشد. این جزیره تنها 130 در 50 کیلومتر وسعت دارد؛ اما فرازمینی ترین نقطه روی سیاره زمین است؛ در یمن واقع شده است، اما به سواحل سومالی نزدیک تر است. سواحل متعددی در کنار یک بیابان بزرگ در آن موجود هستند و یک ناحیه کوهستانی نیز در آن به چشم می خورد.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: مه اسرار آمیز

جزیره سقطرا دارای تنوع جغرافیایی قابل توجهی است. بارش باران در این منطقه معمولا متعادل است؛ اما در طول فصل بارانی و در اطراف کوه های ساحلی، باران بیشتری می بارد که باعث به وجود آمدن مه در امتداد سواحل آن می گردد. دمای هوا در جزیره سقطرا در سرتاسر سال تقریبا ثابت است و از تقریبا معتدل (21 درجه) تا گرم (35 درجه) نوسان دارد. فرقی نمی نماید در چه زمانی از سال به بازدید از این جزیره بروید؛ احتمال این که این مه های اسرار آمیز را در سواحل آن ببینید بسیار زیاد است.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: باغ بهشتی فرازمینی

بیش از سیصد گونه گیاهی هستند که تنها در جزیره سقطرا یافت می شوند. براساس یافته های نشنال جغرافی، بیش از 90 درصد خزندگان و نرم تنان این جزیره نیز بومی آن هستند. درخت مشهور خون اژدها Dragons Blood Tree یا خون سیاوشان، مشهور ترین گونه گیاهی این جزیره است و گفته می گردد در نقطه ای که دو برادر تا سر حد مرگ با هم جنگیده اند رشد نموده است. برخی از این درخت ها هزاران سال عمر نموده اند.

ویژگی های عجیب و غریب سقطرا: کوه هایی مملو از درختان فرازمینی

جزیره سقطرا بخاطر وجود گونه های کمیاب در سرتاسر آن، در لیست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته است. کوه ها و زمین های آن مملو از درختان فرازمینی هستند؛ اما کاشتن نهال همان درختان و رشد دادن آنها بسیار بسیار سخت است. بیشتر درختان خون اژدها در این جزیره، صد ها سال یا حتی هزاران سال عمر دارند. این یک مشکل احتمالی در آینده این جزیره خواهد بود؛ زیرا این درخت ها بیشتر و آسان تر از این که رشد نمایند، در حال مردن هستند.

ویژگی های عجیب سقطرا: خطوط ساحلی یمن

این جزیره بزرگ ترین جزیره از مجمع الجزایر این منطقه است و بین یمن در خاورمیانه و سومالی در آفریقای شرقی قرار گرفته است. کانالی که در امتداد این مجمع الجزایر کشیده شده است، یکی از پر رفت و آمد ترین مسیر های کشتی رانی در دنیا به شمار می رود. کشتی هایی که از کنار جزیره سقطرا عبور می نمایند، این جزیره ناپیدا که از سمت اقیانوس، مانند سایر جزیره ها به نظر می رسد نادیده می گیرند. این منطقه، از آنجایی که به دریای عرب Arabian Sea مشرف است، برای تماشای نهنگ ها ایده آل می باشد.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: نور ستارگان بر فراز سواحل

جزیره سقطرا استوایی است و آب و هوای بیابانی دارد؛ اما سواحل بسیار زیادی نیز در آن موجود هستند. جمعیت زیادی در این جزیره زندگی نمی نمایند؛ بنابراین بخش های بزرگی از آن منزوی و خالی از سکنه هستند. سواحل ماسه سفید متعددی وجود دارند که می توان در آنها به گشت و گذار پرداخت؛ این جزیره از سرزمین اصلی یمن دور است و تنها چند روستای کوچک در شمال آن قرار دارند؛ بنابراین یکی از برترین نقاط دنیا برای تماشای ستارگان به شمار می رود.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: پرنده ای به نام سار سقطرا

نزدیک به یک چهارم گونه های جزیره سقطرا بومی آن هستند؛ به این معنی که تنها در این جزیره کوچک یافت می شوند و در هیچ نقطه دیگری در دنیا نمی توانید آنها را پیدا کنید. به دلیل کم بودن جمعیت، بیشتر این گونه ها زندگی بسیار خوبی دارند. سار سقطرا Socotra Starling یک گونه سار است که از سار های معمولی بزرگ تر است و از میوه ها و حشرات تغذیه می نماید.

ویژگی های عجیب و غریب سقطرا : قایق سواری به جزیره

رسیدن به این جزیره با وجود ویژگی های فرازمینی اش، اصلا سخت نیست؛ زیرا از حدود بیست سال پیش دارای یک فرودگاه است. اما می توان از سرزمین اصلی یمن از طریق یک قایق به جزیره رفت؛ بعلاوه به دلیل کوهستانی و بیابانی بودن بسیاری از بخش های آن، برای رفت و آمد به نقاط مختلف جزیره، می بایست از قایق استفاده کرد. ماهی گیری نیز یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد جزیره سقطرا به شمار می رود؛ بنابراین به احتمال زیاد، قایق های موتوری بسیار زیادی در اطراف جزیره به چشم می خورند.

ویژگی های عجیب سقطرا: چشم انداز ها غار ها

در کوه های مرکز این جزیره، صدها غار کوچک وجود دارند که مملو از چکیده سنگ ها و چکنده سنگ ها هستند. چشم انداز های که از درون این غار های مرتفع می بینید، طبیعت عجیب و فرازمینی جزیره را به نمایش می گذارند. این غارها دارای گوشه و کنار جالبی هستند که به عجیب و غریب بودن آنها می افزایند. انواع گونه های بومی جزیره نیز در این غار ها زیست می نمایند.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: خزندگان عجیب و غریب

براساس گزارش رویترز، جزیره سقطرا با بیش از 700 گونه بومی، جواهری مملو از گوناگونی زیستی در دریای عرب Arabian Sea می باشد و جزایر معدودی در دنیا مانند آن هستند. جزیره سقطرا ، هاوایی Hawaii، کالدونیای نو New Caledonia، نیوزیلند New Zealand و جزایر گالاپاگوس Galápagos تنها نقاط روی سیاره زمین هستند که می توانید چنین انواع گونه های بومی عجیب و شگفت انگیز را در آنها پیدا کنید.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: جابجایی در جزیره

اکثریت مردمی که در این جزیره زندگی می نمایند، از افراد بومی همین جزیره هستند. این مردم از نظر ژنتیکی به مردم عرب جنوب آسیا شباهت دارند؛ اما تعداد بسیار کمی از مردم سومالی نیز در این جزیره ساکن هستند. چندین روستا در این جزیره وجود دارند و شهر هابیدو Habidu با 8500 نفر جمعیت، شهر اصلی آن به شمار می رود. بیشتر این روستاها در فاصله دور از هم قرار گرفته اند؛ بنابراین برای رفتن از یک روستا به روستای دیگر می بایست از خودرو های آفرود، خودرو های ماسه ای و قایق استفاده کرد.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: شنای دلفین ها در کنار غار ها

دریای اطراف جزیره سقطرا مملو از دلفین، نهنگ و ماهی است. در نزدیکی خطوط ساحلی کوهستانی و سواحل ماسه سفید آن، می توانید دلفین ها را ببینید که در دریای عرب Arabian Sea به بازی مشغول هستند. گردشگری بین المللی در این جزیره به اقتصاد آن یاری زیادی ننموده است؛ اما بهرحال مقصد خوبی برای تعطیلات یمنی ها به شمار می رود. بعلاوه یک برنامه توسعه سازمان ملل در جزیره در حال انجام می باشد که به محافظت از آن و معرفی آن یاری شایانی می نماید.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: ویرانه های سقطرا

جزیره سقطرا از 2000 سال پیش دارای سکنه بوده است و نقاط باستانی متعددی در آن موجود هستند. با این که آثار تاریخی متعدد یا چیز های ارزشمندی در آن کشف نشده اند، نقاط ارزشمندی برای بازدید موجود می باشند. چندین قلعه باستانی و متروک در سواحل جزیره وجود دارند که بازدید از آنها رایگان است و فعالیت جالبی می تواند باشد.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: مردم محلی

این جزیره جمعیت کمی دارد و اغلب آنها بومی خود جزیره هستند. این مردم اکثرا بین شهر های هابیدو Hadibu و کالانسیه Qalansiya زندگی می نمایند. بیشتر ساکنان بومی فقیر هستند و کشاورزی می نمایند. ماهی گیری در کنار چوپانی و پرورش خرما، اصلی ترین منبع عایدی مردم است. اما نکته جالب اینجاست که برخی خصوصیات ژنتیک وجود دارند که تنها در بومیان این جزیره دیده شده اند و در مردم هیچ جای دنیا وجود ندارند.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: بالا رفتن از دهانه آتشفشان

مرتفع ترین بخش جزیره، رشته کوه هاجیر ماسیف Hajhir Massif است که در شمال شهر هابیدو و سواحل جنوبی جزیره قرار گرفته است. مرتفع ترین نقطه این رشته کوه و کل جزیره، کوه ماشانیگ است که در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. بالا رفتن از کوه آتشفشان یکی از معمول ترین فعالیت های مردم محلی و برخی از گردشگرانی که به این منطقه سفر می نمایند به شمار می رود.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: سواحل زیبا

سواحل ماسه سفید جزیره به دریای عرب Arabian Sea مشرف هستند. این سواحل نه تنها به مقدار کافی گرم هستند؛ بلکه در نزدیکی آنها می توانید قایق های ماهی گیری را در اطراف شهر ها و روستاهای ساحلی ببینید. در روز های آفتابی، می توانید سایر جزایر مجمع الجزایر آن منطقه را ببینید. بعلاوه از صخره ها و کوه های نزدیک به ساحل می توانید چشم انداز ها بسیار زیبای سواحل آن را تماشا کنید.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: عنکبوت آبی رنگ

عنکبوت های آبی رنگ تارانتولا در این جزیره زیست می نمایند و بسیار خشن هستند. در خصوص آنها مطالعات کافی صورت نگرفته است؛ اما گفته می گردد سمی هستند. این عنکبوت که بومی همین جزیره است، گاهی به خارج از آن برده می گردد تا به عنوان یک حیوان خانگی به فروش برسد. عنکبوت آبی سقطرا زمانی به معروفیت و محبوبیت دست یافت که عنوان زیباترین عنکبوت تارانتولای دنیا را کسب نمود. با این که این عنکبوت کمی ترسناک به نظر می رسد، اما رنگ و طبیعت منحصر به فردش، آن را به یکی از منحصر به فرد ترین عنکبوت های تارانتولا در دنیا تبدیل نموده است.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: کوه های مریخی

رشته کوه هاجیر بیش از نیمی از جزیره را پوشانیده است. تنها یک دره بین شهر ساحلی هابیدو Habidu و این رشته کوه قرار گرفته است که مردم شهر معمولا در آن رفت و آمد می نمایند. این کوه های گرانیت دارای رنگ عجیبی هستند و مه غلیظی که معمولا در سواحل نزدیک آنها جمع می گردد، باعث می گردد این کوه ها مانند سایر بخش های جزیره عجیب و غریب و فرازمینی به نظر برسند.

ویژگی های عجیب جزیره سقطرا: بقایای جنگ سرد

این منطقه در طول جنگ دنیای دوم از طریق ارتش آلمان به اشغال در آمده بود و سپس تا میانه جنگ سرد به تصرف بریتانیایی ها در آمد. در آن موقع، اتحاد جماهیر شوروی این جزیره را به تصرف خود در آورد. امروزه، هنوز بقایای جنگ سرد مانند این تانک که در میانه صحرا قرار گرفته است دیده می شوند. جزیره به مدت طولانی در تاریخ به عنوان یک پایگاه نظامی فعالیت داشته است و هنوز هم در میانه جنگ و نزاع با امارات قرار گرفته است؛ بنابراین دارای موقعیتی بی ثبات است.

ویژگی های عجیب و غریب جزیره سقطرا: رشته کوه های وهم آور

این جزیره زیبا و عجیب و غریب حقیقتا به هیچ نقطه دیگری در دنیا شباهت ندارد. در این جزیره، با رشته کوه های وسیع و وهم آور، صحرا های خشن پر از مارمولک ها و عنکبوت های ترسناک و سواحل ماسه سفید زیبا، چیز های بسیار زیادی برای تماشا وجود دارند. این نقطه شگفت انگیز که در لیست میراث دنیای یونسکو جای گرفته است، کمتر از آنچه که باید شناخته شده است؛ اما قطعا شایستگی آن را دارد که یکی از قابل احترام ترین نقاط روی سیاره زمین باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 31626

به "جزیره سقطرا ، عجیب و غریب ترین و شگفت انگیز ترین جزیره دنیا (تور قطر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره سقطرا ، عجیب و غریب ترین و شگفت انگیز ترین جزیره دنیا (تور قطر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید