انتها شامپو فرا رسیده است؟!

به گزارش چاپار بلاگ، نسل تازه ای از شامپو های بدون شامپو قصد دارند مو های شما را بدون مواد شیمیایی تمیز نمایند، اما آیا واقعا هیچ یک از این مواد واقعا کارآمد هستند؟

انتها شامپو فرا رسیده است؟!

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، همه ما می دانیم که صنعت زیبایی در ترغیب ما به خرید چیز هایی که به آن احتیاج نداریم خوب است. اما وقتی صحبت از شامپو می گردد این فقط برای تمیزی اولیه است. آیا درست به نظر می رسد؟

خب، شاید خیر. نسل جدیدی از شامپو های بدون شامپو به حمام سرازیر می شوند که ناشی از این ایده هستند که شامپو های سنتی برای مو مضر می باشد.

بیشتر شامپو ها حاوی ترکیباتی به نام سورفکتانت (مواد فعال سطحی) هستند که کثیفی های چرب را از روی مو و پوست سر پاک می نمایند و به راحتی آبکشی می شوند. در این میان عوامل کف نماینده به نام سولفات ها سدیم لوریل سولفات یا SLS بدنام ترین آن هاست که رطوبت طبیعی مو های شما را از بین می برد.

در این میان محصولاتی به بازار عرضه شده اند که فاقد سولفات و مواد شوینده هستند محصولاتی که ظاهرا برای پوست سر خشن محسوب می شوند. در این محصولات تازه از روغن های گیاهی و الکل های چرب مشتق شده طبیعی استفاده می گردد و باید به خوبی روی پوست سر ماساژ داده شوند چند دقیقه باقی بمانند و سپس با دقت آبکشی شوند. سازندگان این محصولات مدعی هستند که فرمول آن نیز زیست تخریب پذیر است و فاقد مواد شیمیایی آسیب رسان به محیط زیست می باشد.

ایده پشت کردن به شامپو ایده جدیدی نیست. یک جامعه آنلاین بزرگ وجود دارد که به روش بدون پو اختصاص داده شده است و تشویق می نماید که شامپو را به طور کلی حذف نموده و محصولات بدون شامپو را استفاده نمایید یا آن را با مواد آشپزخانه مانند سرکه، جوش شیرین یا تخم مرغ خام جایگزین کنید.

آن چه شامپو های بدون شامپو را از شستشوی با شامپو متمایز می سازد وعده دادن فراوری نمایندگان آن برای نرم، تمیز و براق ماندن انواع مو و هم چنین تنظیم فراوری چربی است. یکی از چیز های عجیب در خصوص این محصولات آن است که کف نمی نمایند، زیرا فاقد مواد شوینده محلول در آب هستند. بافت های خامه ای نیز کار کردن یکنواخت محصولات روی پوست سر یا مو را سخت می سازد. هم چنین، این محصولات مقرون به صرفه قیمت نیستند از 23 پوند برای 200 میلی لیتر تا 44 پوند برای 236 میلی متر متغیر هستند.

با این وجود، علیرغم آن که فراوری نمایندگان شامپو های بدون شامپو مصرف این محصولات را معادل پوست سر سالم تر می دانند تریکولوژیست (متخصصان ساختار، عملکرد و اختلالات مربوط به مو و پوست سر) ها کم تر متقاعد شده اند. سارا الخزرجی مدیر آموزش موسسه تریکولوژیست ها می گوید: من می گویم احتمال بیشتری وجود دارد که در اثر کم شستن دچار مسائل پوست سر شوید تا بیش از حد شستن. در واقع، مصرف بیش از حد این روغن های طبیعی می تواند منجر به مسائلی مانند شوره سر و درماتیت سبورئیک (یا اگزمای سبورئیک یک نوع التهاب پوستی است با نشانه هایی، چون پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست) گردد. بنابراین، برای حفظ یک زیست بوم متعادل روی پوست سر احتیاج به حذف دارند.

تریکولوژیست ها اغلب با بیمارانی روبرو می شوند که از شامپو کم استفاده می نمایند به این امید که موهای شان یاد بگیرند خود را تمیز نمایند نظریه ای که بین افراد مخالف استفاده از شامپو رایج است. الخزرجی می گوید: این استدلال مهمل گویی محض است. مثل این است که فرش خود را جاروبرقی نکشید. هیچ چیز خود تمیز کردنی ای در آن وجود ندارد.

الخزرجی توصیه می نماید مو ها را هر روز یا دو روز یکبار با شامپو بشوئیم. نابل کینگزلی مشاور تریکولوژیست با نظر الخزرجی موافق است و می گوید: مو های شما را نمی توان برای انجام کاری آموزش داد، زیرا مرده است.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 27460

به "انتها شامپو فرا رسیده است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها شامپو فرا رسیده است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید