غذاهای محلی تبریز

به گزارش چاپار بلاگ، در این مقاله از قسمت جاذبه های ایران در مجله گردشگری خبرنگاران در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در تبریز آشنا کنیم. در این مقاله با غذاهای محلی تبریز آشنا خواهید شد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

غذاهای محلی تبریز

چشیدن طعم های گوناگون و غذاهای محبوب هر منطقه، علاوه بر آشنایی با قسمتی از فرهنگ و سبک زندگی مردم هر شهر، به عنوان یکی از مجذوب نماینده ترین و خوشمزه ترین تجربه های سفر محسوب می گردد.

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته است. تبریز مثل تمامی شهرهای دیگر ایران دارای غذاهای لذیذ محلی بسیاری ست که می توانید در سفر به این شهر آن ها را امتحان کنید. در این مقاله سعی شده معروف ترین غذاهای محلی تبریز را معرفی کنیم.

مقالات بیشتر بخوانید:

  • راهنمای سفر به تبریز و آشنایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی تبریز
  • درباره تبریز
  • سوغات تبریز
  • مراکز خرید تبریز

کوفته تبریزی

مشهورترین غذای تبریزی، کوفته این شهر است که طعم بسیار لذیذی دارد. در گذشته برای تهیه کوفته، گوشت را در هاون سنگی می کوبیدند و سپس سبزیجات و لپه را به آن اضافه می کردند. اما امروزه بیشتر از گوشت چرخ نموده برای تهیه این غذا استفاده می نمایند. در آخر هم گردو، آلو، پیاز سرخ شده، زرشک و بعضی ها هم تخم مرغ داخل آن می گذارند و در سسی که از رب گوجه فرنگی و آب و زعفران تهیه شده، می پزند. معمولا کوفته ها را با پیاز سرخ شده، زرشک و گردو تزئین نموده و نوش جان می نمایند.

خورش هویج

خورش هویج یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار میان تبریزی ها است، اما شاید هر کسی طعم آن را دوست نداشته باشد. برای تهیه این خورش، هویج ها را کبریتی خرد می نمایند و با کمی روغن سرخ نموده و به آن نمک می افزایند. سپس مرغ یا گوشت را با آب، پیاز تفت داده شده و رب گوجه فرنگی می پزند یا سرخ می نمایند و برای دادن عطر و طعمی بهتر، هم به گوشت و هم به هویج ها زعفران اضافه می نمایند. در نهایت آلو را به مرغ یا گوشت خود افزوده و می گذارند تا کامل بپزد. در خاتمه آب لیمو ترش را به هویج اضافه می نمایند تا طعم شیرین نداشته باشد.

کوکوی لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز یکی از قدیمی ترین کوکوهایی است که مردم تبریز اکثرا در مهمانی ها و مراسم افطاری ماه رمضان طبخ می نمایند. به عنوان یک تبریزی به شما پیشنهاد می کنم که یا خودتان این کوکوی خوشمزه را بپزید، یا مهمان یک خانواده تبریزی شوید تا طعم بی نظیر آن را بچشید. برای تهیه این کوکو به لوبیا سبز، گوشت چرخ نموده، سیب زمینی، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران احتیاج دارید. برای تزئین آن هم از زرشک استفاده می نمایند.

دویماج

دویماج غذایی است که تبریزی ها در قول صبحانه یا عصرانه میل می نمایند. البته شهرها و استان های دیگر هم از این غذا درست می نمایند، اما کمی با دویماج تبریزی فرق دارد. تبریزی ها این غذا را با نان خشک تبریزی، پنیر محلی، کره، سبزی خوردن یعنی تره، جعفری، ترخون، پونه (توصیه می کنم پونه آن را بیشتر بریزید) و گردو درست می نمایند. به عنوان یک نویسنده خوش خوراک به شما توصیه می کنم حتما و حتما طعم ناب این غذای خوشمزه و راحت را بچشید.

آش ماست

آش ماست یکی از خوشمزه ترین آش های تبریز است که از پیاز، عدس، برنج، سبزی آش، آب گوشت، سیب زمینی، ماست، نخود، لوبیا، کلم برگ و هویج تهیه خواهد شد. البته در صورتی که به همین آش کمی رشته بزنید، تبدیل به آش کشک خواهد شد که آن را به جای ماست، کشک می خورند.

آبگوشت دیزی سنگی

آبگوشت های تبریز از خوشمزه ترین آبگوشت های ایرانی است. در صورتی که به تبریز آمدید، حتما در رستوران های سنتی این غذا را امتحان کنید. برای تهیه آن از گوشت گوسفندی، دنبه، پیاز، لپه (اما امروزه اکثرا از نخود استفاده می نمایند)، سیب زمینی، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی استفاده می گردد.

دلمه برگ مو (یپراخ دلماسی)

دلمه برگ مو یکی از پیش غذاهای مجلسی و اصیل تبریزی است. برای تهیه این دلمه از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی (ساری یاغ)، پیاز سرخ نموده و سبزی دلمه (شوید، مرزه، تره) استفاده می گردد.

شوربای تره (سوزی شورباسی)

شوربا یکی از قدیمی ترین غذاهای تبریز است و امروزه کمتر در سفره های اهالی این شهر دیده می گردد. در گذشته اهل تبریز و حتی شهرهای دیگر شوربا را به شکل های گوناگون می پختند و شاید بتوان گفت دستور مشخصی برای درست کردن آن وجود ندارد و هر کسی بر اساس آنچه که در خانه داشت، این غذا را درست می کرد. یکی از مشهورترین شورباها شوربای تره است. برای درست کردن این شوربا به تره، سیب زمینی، گوجه فرنگی، روغن (ترجیحا روغن حیوانی یا به زبان ترکی ساری یاغ)، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی و ادویه احتیاج دارید.

آش میوه

اهالی تبریز آش های متنوعی درست می نمایند و شاید در هر محله ای، تعبیر آن ها از آش میوه کمی متفاوت باشد. اما اغلب مردم برای تهیه این غذا از نخود، لوبیا، آلو، آلوچه، زردآلو، آلبالو، زغال اخته، هویج، کلم برگ، پیاز، رشته آشی، رب، گوجه فرنگی و تره و جعفری استفاده می نمایند. سرکه را هم به عنوان چاشنی در آخر به آش اضافه می نمایند. کسانی که مانند من عاشق طعم ترش و ملس هستند، در صورتی که یک بار این آش را میل نمایند، عاشق آن می شوند.

آش گوجه فرنگی (آش آبغوره)

از دیگر آش های بسیار خوشمزه و خوش رنگ تبریزی آش گوجه فرنگی است. تنها فرق آش گوجه فرنگی و آش آبغوره در اندازه گوجه فرنگی به کار رفته در پخت آن است. برای تهیه این آش از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی، بلغور، برنج، پیاز داغ، گوجه فرنگی به میزان زیاد، تره و جعفری استفاده می نمایند. برای طعم دار کردن آن از غوره یا آبغوره استفاده می نمایند.

آش اوماج

تبریزی ها معمولا آش اوماج را زمستان ها می پزند که برای سرما خوردگی بسیار مفید است. برای تهیه آش اوماج از پیاز فراوان، عدس، رشته یا اوماج (برای تهیه اوماج آرد را خمیر نموده و سپس آن را رنده می نمایند)، ریحان، مرزه، تره، فلفل و زردچوبه استفاده می نمایند.

آش شیله عدس

شیله هم مانند شوربا از غذاهای قدیمی تبریز است که امروزه کمتر کسی می پزد. بلغور، برنج، پیاز، عدس، رب گوجه فرنگی و نوعی سبزی محلی به نام کالش مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه است.

آش کلم قمری (داش کلم آشی)

آش کلم قمری هم جزو آن دسته آش هایی است که مخصوص خود تبریز است و در هیچ شهر دیگری نمی توانید پیدا کنید. این آش از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج، تره، جعفری، سبزی دیگری به نام کروز، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و فلفل تهیه خواهد شد و برای تزئین نعناع خشک به آن اضافه می نمایند. اما بعضی از قدیمی های تبریز به آش کلم قمری کشک هم می ریزند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 28975

به "غذاهای محلی تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید