پارک ملی دره جیوژای، اولین پارک ملی چین

به گزارش چاپار بلاگ، پارک ملی دره جیوژای چین | Jiuzhai Valley National Park

یکی از جاذبه های طبیعت گردی در مرکز کشور چین، پارک ملی دره جیوژای نام دارد. مکانی که طبیعتی وحشی و دست نخورده دارد. تا سال 2017 بازدید از این پارک به دلیل زلزله ای که در برخی از نواحی آن آمد، برای گردشگران ممنوع شد. با این وجود، مسئولین کشوری چین برای بازدید گردشگران، در سال 2018 دوباره با محدودیت های خاصی ورودی این پارک جنگلی بسیار عظیم را باز نمودند. اکنون تنها 2000 نفر روزانه از میان تورها، گردشگران و مردم بومی چین می توانند وارد پارک شوند. با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا شما را با اولین پارک ملی چین یعنی پارک ملی دره جیوژای با 9 قبیله تبتی اش آشنا نماید.

پارک ملی دره جیوژای، اولین پارک ملی چین

موقعیت و نحوه دسترسی دره جیوژای

نخستین پارک ملی چین در ارتفاع های بین 999 متر تا 4764 متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. اگر بخواهیم دقیق تر از موقعیت این دره بگوییم، این منطقه و دره در کناره کوه های هیمالیا و در استان سیچوان شمالی واقع شده است. دسترسی به پارک ملی دره جیوژای چین برای طبیعت گردی و بازدید از حیات وحش آن، بسیار آسان است. به راحتی با پرواز مشتقیم از شهرهای پکن، شانگهای، شیان (Xian)، چنگدو (Chengdu)، چونگ کینگ (hongqing) و هانگزو (Hangzhou) می توانید خود را به این مکان برسانید.

همچنین با اتوبوس و وسایل نقلیه زمینی هم می توانید خود را به این مکان برسانید. قطاری برای این مقصد در چین وجود ندارد.

چرا باید به دیدن این پارک رفت؟

حیات وحش بی نظیر آن

پیش از اینکه پارک ملی دره جیوژای طبیعتی دست نخورده باشد، مکانی است برای زندگی قبایلی که تا همین قرن پیش کسی از وجود آن ها اطلاعی نداشت. در این دره ها، حدود 220 گونه پرنده به همراه گیاهان و دیگر گونه های حیوانات در معرض خطر از جمله پانداهای غول پیکر، میمون طلایی سیچوان، سیچوان تاکین (که نوعی گوزن کوهی بومی تبت است) و بسیاری از گل هایی مانند ارکیده زندگی می نمایند.

9 روستای تبتی

علت نامگذاری این دره به جیوژای، معنی کلمه Jiuzhaigou در چینی است. این کلمه در زبان چینی به معنی دره 9 روستا بوده و به درستی معروف ترین جاذبه این دره را تنها با نامش به شما معرفی می نماید. پارک ملی دره جیوژای چین در میان دامنه های کوهستان مین شان (the Min Shan mountain) واقع شده و در ناحیه شیچوان جنوبی به جنوب غربی چین می رسد.

از میراث جهانی یونسکو

این منطقه طبیعت گردی تقریبا با قرارگیری در منطقه مرکزی چین، به خاطر داشتن دریاچه ها و چشمه های آبی و سبز رنگش، آبشارهای بی نظیرش، اشکال زمین شناسی سنگی و کریستالی اش و البته حیات وحش بی نظیری که دارد، مشهور است.

در سال 1992 ین منطقه توانست در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد. امروزه این پارک به سازمان های حفاظتی و معاهده جهانی مانند the Man and Biosphere Conservation Network پیوسته و مجوزهای مهمی هم درباره حفاظت دریافت کرده است.

اطلاعاتی جالب از اولین پارک ملی چین

یکی از دانستنی های جذاب راجع به این پارک ملی طبیعی این است که دولت چین تا سال 1972 هنوز بسیاری از روستاهای بومی درون آن را کشف نکرده بود. در واقع تا این سال، بسیاری از روستاهایی که درون این منطقه وجود داشتند، هیچ گونه اطلاعی در دست نبود و مردم آن ها هنوز به شیوه های داد و ستد قدیمی و بدون وابستگی به دیگر جوامع زندگی می کردند.

بر طبق آماری که دولت چین ارائه داده، در این دره، بیش از 1000 نفر از 110 خانواده و قبیله زندگی می نمایند. از جاذبه های درون پارک ملی دره جیوژای وجود 9 روستای تبتی است. بنابراین فرهنگ، آداب و رسوم و مذهب این قبایل تبتی در این ناحیه همچنان دیده می گردد. فرهنگی که هنوز دنیای مدرن امروزی آن را خدشه دار نکرده و کاملا بکر باقی مانده است. فرهنگی که از قرن 6 میلادی تا به امروز ادامه داشته است.

در پارک ملی دره جیوژای چین کجا اقامت کنید

خوشبختانه صنعت گردشگری در اطراف این جاذبه طبیعی و مطرح چین بسیار پیشرفت کرده است. چه اقامتگاه های بومی و محلی و چه هتل های چند ستاره، اقامت شما را در شب های تور طبیعت گردی چین فراهم می آورند. درست در بیرون از پارک، هتل های 3، 4 و 5 ستاره و بین المللی مانند هتل های معروف شرایتون (the Sheraton)، اینترکنتیننتال (InterContinental) و دیگر هتل ها قرار گفته اند.

برای رزرو هتل در این نواحی به راحتی به سایت های رزرو هتلی مانند خبرنگاران یا حتی booking.com مراجعه کنید.

به خاطر فرهنگ و جذابیت های قبیله های تبتی که این منطقه دارد، سعی شده تا طراحی درون هتل ها و البته اتاق ها به سبک تبتی انجام گردد که البته با وسایل مدرن زندگی امروزی مجهز شده اند.

یادآور می شویم که به دلیل آب و هوای خنکی که پارک ملی دره جیوژای چین دارد، هیچ یک از هتل های اطرافش تهویه مطبوع و خنک نماینده ندارند. در زمستان سرد هم برای گرم نمودن مهمانان و مسافران در هتل ها، به آن ها پتوهای برقی گرم داده می گردد. اگر به دنبال تهویه مطبوع هستید، به سراغ هتل های 5 ستاره بروید.

نکته هایی برای بازدید از پارک ملی دره جیوژای

از آنجایی که در نزدیکی این پارک و طبیعت آن، هیچ شهر بزرگی وجود ندارد و حداقل دو روز طول می کشد تا به مناطق توریستی و گردشگری این پارک وسیع برسید، حتما با یک راهنما و تور لیدر همراه شوید.

بیماری ارتفاع با بازدید از پارک

در پارک ملی دره جیوژای چین نقاط مرتفع بسیاری وجود داشته و اصلا همگونی ارتفاعی وجود ندارد. به عنوان مثال برای اینکه بیشتر متوجه منظور ما شوید، باید بگوییم که ورودی دره و طبیعت آن ارتفاعی حدود 2000 متر دارد در حالی که ارتفاع فرودگاه این ناحیه تنها 3500 متر بالاتر از سطح آب های آزاد است. تغییر در این ارتفاع ها می تواند شما را به بیماری ارتفاع دچار کند. علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بنابراین اگر قصد سفر به میان ناشناخته های چین را دارید، ابتدا با دکتر خود در این باره صحبت کنید. مسافران و گردشگرانی که بیماری های قلبی یا مشکل فشار خون دارند، بهتر است برای سفر به پارک ملی دره جیوژای و بازدید از 9 قبیله تبتی یا طبیعت گردی در آن، بیشتر فکر نمایند.

همچنین پیشنهاد می گردد که در این منطقه هیچ گونه فعالیت های ورزشی سنگینی انجام ندهید. مراقب غذای خود باشید. گرم بمانید و میوه و سبزیجات فراوان بخورید. حتی به برخی از گردشگران توصیه می گردد که با خود، کپسول اکسیژن به همراه داشته باشند.

جاذبه های طبیعت گردی درون پارک

در هر فصل از سال مخصوصا فصل های گرم سال بهترین طبیعت گردی و راهپیمایی خود را در میان دره ها و کوه های منطقه می توان داشت. منطقه ای که از آن به دنیای پریان یاد می گردد. دریاچه پنج گل (The Five Flower Lake) از جمله جاذبه های این دره با مناظری خیالی است. دریاچه ای که جزو عجایب پارک ملی دره جیوژای چین محسوب می گردد. رنگ هایی که به خاطر گیاهان عمق دریاچه در آن دیده می گردد، شما را به شگفتی می اندازد. پاییز این طبیعت هم بسیار دیدنی است. چرا که انعکاس رنگ پاییزی درختان، زیبایی ترکیب رنگ های آب دریاچه پنج گل را دوچندان می نماید.

این پارک از گونه های درختان سرما دوست مانند نوعی کاخ به نام فیر، اسپروس، گلبوته های گلدار، گیاه ازالیا، گل صد تومانی و البته درخت بامبو است.

بازدید از دریاچه اژدهای زرد را هم از قلم نیاندازید.

منبع: en.jiuzhai.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 4597

به "پارک ملی دره جیوژای، اولین پارک ملی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی دره جیوژای، اولین پارک ملی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید