هشدار بانک جهانی نسبت به رشد نابرابری در جهان به رغم جهش اقتصادی

به گزارش چاپار بلاگ، بانک جهانی به رغم پیش بینی ها از رشد 5.6 درصدی اقتصاد جهانی در سال 2021، نسبت به افزایش نابرابری ها در فقیرترین کشورها هشدار داد.

هشدار بانک جهانی نسبت به رشد نابرابری در جهان به رغم جهش اقتصادی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود ، رشد 5.6 درصدی اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی (2021) را پیش بینی کرد. در حالی که برآوردهای این نهاد اقتصادی بین المللی در ژانویه گذشته (دی- بهمن 99) رشد 4 درصدی را تخمین زده بود.

بر اساس این گزارش انتظار می رود حدود 90 درصد اقتصادهای پیشرفته در سال 2022 به درآمد سرانه پیشین خود بازگردند اما این فرایند در بازارهای نوظهور کندتر خواهد بود.

به این ترتیب آمریکا شاهد رشد 6.8 درصدی خواهد بود. چین 8.5 درصد و منطقه یورو رشد 4.2 درصدی را تجربه خواهد کرد.

در مورد آمریکای لاتین هم بانک جهانی با بهبود پیش بینی شش ماه پیش خود مبنی بر رشد 3.2 درصدی، بازیابی اقتصادی 5.2 درصدی را تخمین زده است. هر چند بر اساس اعلام این نهاد، این امر تا حد زیادی به پیشرفت طرح های واکسیناسیون، فرایند لغو محدودیت ها و افزایش مواد اولیه بستگی دارد.

بانک جهانی در بررسی اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا رشد 2.4 درصدی را پیشی بینی کرد. همچنین این نهاد بین المللی تخمین زده است که رشد اقتصادی ایران در سال 2021 به مثبت 2.1 درصد برسد.

دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی گفت: در حالی که ما از نشانه های بهبودی جهانی استقبال می کنیم اما بیماری همه گیر همچنان فقر و نابرابری را در کشورهای در حال توسعه جهان تحمیل می کند.

وی اضافه کرد: از سرگیری رشد اقتصادی در کوتاه مدت نمی تواند فقر و پیامدهایی را که همه گیری بر گروه های آسیب پذیر وارد کرده، جبران کند.

بانک جهانی ضمن تاکید بر تسریع فرایند بازیابی اقتصادی پیش بینی کرد که احیای اقتصادی در فقیرترین کشورها سال ها به طول می انجامد. مالپاس همچنین گفت: تلاش های جهانی هماهنگ برای تسریع در توزیع واکسن ها و تسویه بدهی ها به ویژه در کشورهای کم درآمد بسیار ضروری است.

طبق آمارهای بانک جهانی، اقتصاد کشورهای کم درآمد در سال جاری، پایین ترین اندازه رشد در 20 سال گذشته خواهد بود.

همچنین با وجود از سرگیری دوباره فعالیت های اقتصادی، تولید جهانی تا سرانجام سال جاری میلادی، حدود 2 درصد کمتر از اندازه پیش بینی شده قبل از همه گیری خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 16803

به "هشدار بانک جهانی نسبت به رشد نابرابری در جهان به رغم جهش اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار بانک جهانی نسبت به رشد نابرابری در جهان به رغم جهش اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید