هجوم مهاجران از آمریکا به کانادا

به گزارش چاپار بلاگ، آمریکا به تازگی جشن استقلال خود را در 4 جولای جشن گرفته است و به همین مناسبت بد نیست نگاهی بیندازیم به فرایند مهاجرت به کانادا از ایالات متحده آمریکا طی سال های اخیر. یبش از 10000 نفر از ساکنان آمریکا در سال 2019 از طریق سیستم اکسپرس انتری به همسایه شمالی خود یعنی کانادا مهاجرت نموده اند. بدین ترتیب آمار مهاجرت از آمریکا نسبت به سال 2015 حاکی از افزایش 600 نفری است. گفتنی است سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه کانادایی از سراسر جهان بر پایه امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می کند. برای متقاضیانی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش ها ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می شود. برای ورود در صف انتظار اکسپرس انتری داشتن پیشنهاد کار الزامی نیست.

هجوم مهاجران از آمریکا به کانادا

علیرغم شیوه کرونا و اعمال محدودیت ها، پذیرش های اکسپرس انتری همچنان برگزار می شوند.

نگاهی به مهاجرت نیروی کار ماهر از آمریکا به کانادا

با اینکه اکسپرس انتری راه اصلی اخذ اقامت دائم کانادا برای نیروی کار ماهر است اما چندین گزینه ای دیگر هم وجود دارند که باعث جذب نیروی کار ماهر آمریکایی به کاناداست. بارزترین این مسیرهای مهاجرتی برنامه مهاجرت استانی است. به موجب قانون اساسی کانادا مهاجرت حوزه مشترک دولت های فدرال و استانی کاناداست و در عین جال قانون اساسی به دولت فدرال قدرت بیشتری می دهد. تمام استان ها و منطقه ها کانادا به غیر از کبک برنامه های مهاجرتی خود را اداره می نمایند. کبک سیستم اسکیلد ورکر خاص خود را دارد.

هر یک از استان ها و منطقه ها کانادا معیارهای گزینشی خود را دارند و مسیرهای مهاجرت استانی خود را بر اساس نیازهای بازار کار خود مبتنی می نمایند. اسکیلد ورکر آمریکایی هم می تواند از طریق برنامه مهاجرت استانی اقامت دائم کانادا کسب کند. با اینکه اطلاعات برخی از این افراد در داده های اکسپرس انتری موجود است اما از آنجا که بخشی از مهاجران برنامه مهاجرت استانی همه ساله از طریق اکسپرس انتری رسیدگی می شود داده های موجود تصویر کاملی از تمام اسکیدورکرهای آمریکایی که از طریق برنامه مهاجرت استانی و نیز سایر مسیرهای اقامت دائم به کانادا آمده اند به دست نمی دهد. از این رو احتمال زیادی وجود دارد که تعداد واقعی اسکیدورکرهایی که در سال 2019 از آمریکا به کانادا آمده اند بسیار بیشتر از 10000 نفری باشد که از طریق اکسپرس انتری به کانادا مهاجرت کرده اند.

چرا مهاجرت به کانادا از آمریکا در حال افزایش است؟

این مساله دلایلی گوناگونی دارد که در ادامه آنها را مرور می کنیم.

اول اینکه اکسپرس انتری از زمان رونمایی در سال 2015 تا کنون نقش مهمی در سیستم مهاجرت نیروی کار کانادا ایفا کرده است. با اینکه در آن سال (2015) تنها 26000 نفر دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم کانادا دریافت کردند امروز شاهد افزایش این رقم به سالانه 85000 نفر هستیم. با توجه به اینکه نیروی کار ماهر آمریکایی به خاطر تسلط بر زبان انگلیسی، تحصیلات بالا و سابقه کار هنگام ارائه پروفایل اکسپرس انتری دارای مزیت رقابتی است، تعداد بالایی از نیروی کار امریکایی قادر به دریافت اقامت دائم از طریق اکسپرس انتری است.

دوم اینکه، کانادا همچنین در سال 2017 Global Skills Strategy را راه اندازی کرد تا به کارفرمایان کانادایی کمک کند استعدادهای خارجی را راحت تر جذب نمایند. یکی از مولفه های کلیدی این استراتژی Global Talent Stream است که کارفرمایان کانادایی را قادر می سازد طی یک ماه نیروی کار خارجی ماهر در بخش تکنولوژی را به کانادا بیاورند. بخشی از نیروی کار خارجی که از این طریق وارد کانادا می شود آمریکایی است.

و دلیل سوم اینکه در رابطه با سیاست های مهاجرتی آمریکا در حال حاضر عدم قطعیت های زیادی وجود دارد. با اینکه نیاز به نیروی کار خارجی در آمریکا رو به افزایش است، سیستم سیاسی آمریکا اصلاحات مهاجرتی را سخت ساخته است. بدین ترتیب بسکمک اتباع خارجی که در آمریکا کار می نمایند تصمیم گرفته اند به اقامت دائم کانادا دست یابند.

چگونه از آمریکا پروفایل اکسپرس انتری ارائه کنیم؟

اگر در آمریکا هستید و مایل به مهاجرت به کانادا، اکسپرس انتری فرایند بسیار ساده ای پیش رویتان خواهد بود:

مرحله 1: ابتدا باید ببینید که آیا واجد شرایط برنامه های اکسپرس انتری هستید یا خیر. اگر قبلا هیچ سابقه کاری در کانادا نداشته اید برنامه اسکید ورکر فدرال عملی ترین گزینه پیش رویتان خواهد بود.

مرحله 2: پروفایل اکسپرس انتری ارائه کنید. بخشی از این فرایند این است که تمام متقاضیان (حتی اگر زبان انگلیسی زبان مادری شان باشد) باید در آزمون زبان تعیین شده از طریق اداره مهاجرت کانادا شزکت نمایند. مولفه کلیدی دیگر این مرحله ارزیابی مدارک تحصیلی است.

مرحله 3: وقتی وارد صف انتظار اکسپرس انتری شدید باید ببینید آیا دعوتنامه برای تقاضا حهت اقامت دائم (ITA) دریافت می کنید یا خیر. پذیرش های اکسپرس انتری هر دو هفته یک بار برگزار میشوند. مزیت دیگر ورود در صف انتظار اکسپرس انتری این است که شما شانس مهاجرت خود را افزایش می دهید چرا که استان ها و منطقه ها می توانند پروفایل شما را بازبینی نمایند و از طریق برنامه مهاجرت استانی خود برای شما دعوتنامه بفرستند.

مرحله 4: اگر دعوتنامه دریافت کردید تقاضای اقامت دائم ارائه کنید. اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا درخواست های اقامت دائم را طی شش ماه رسیدگی خواهد کرد.

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 20690

به "هجوم مهاجران از آمریکا به کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم مهاجران از آمریکا به کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید