میگرن؛ سردردی آزاردهنده

به گزارش چاپار بلاگ، بیش از90درصد افراد در طول عمر خود، سردرد را تجربه نموده اند. بیشتر سردردها مدت زمان کوتاهی طول می کشد. برای مثال، سردردی که به دلیل یک بیماری عفونی ایجاد می گردد، بعد از بهبود این بیماری از بین خواهد رفت. این نوع سردردها معمولاً باعث نگرانی نمی شوند؛ چون دلیل ایجاد آنها تعیین است؛ اما سردردهایی چنین دلیل های

میگرن؛ سردردی آزاردهنده

میگرن؛ سردردی آزاردهنده

بیش از90درصد افراد در طول عمر خود، سردرد را تجربه نموده اند. بیشتر سردردها مدت زمان کوتاهی طول می کشد. برای مثال، سردردی که به علت یک بیماری عفونی ایجاد می شود، بعد از بهبود این بیماری از بین خواهد رفت. این نوع سردردها معمولاً باعث نگرانی نمی شوند؛ چون علت ایجاد آنها تعیین است؛ اما سردردهایی چنین علت های تعیینی ندارند، می توانند منجر به نگرانی و اضطراب شوند. خوشبختانه در بیشتر موارد،علت ایجاد سردردها، موارد بدی چون وجود تومور مغزی یا سکته مغزی نیستند، بلکه آنها را می توان با اسم سردردهای خوش خیم عود نماینده طبقه بندی کرد. این سردردها مسوول ایجاد حداقل سه چهارم سردردها هستند بنابراین شایع ترین نوع سردردی هستند که پزشکان هر روزه با آن روبرو می شوند، اما اگر توضیح حال درستی به پزشکم ندهید، او از کجا خواهد فهمید که سردرد شما از نوع میگرنی است یا از نوع تنشی و یا بر اثر درد عضلات موضعی سر و گردن ایجاد شده است.

بنابراین بهتر است آگاهی کافی از بیماری میگرن داشته باشید. میگرن را می توان به صورت سردردهای دوره ای که از 4 ساعت تا 72 ساعت طول کشیده و همراه با تهوع یا استفراغ است، تعریف کرد.

برخی حملات میگرن با یک اور aver یا پیش عایدی آغاز می شود، که معمولاً علایم بینایی هستند. این نوع میگرن را میگرن کلاسیک می نامند. در بین فواصل حملات میگرن، بیمار هیچ گونه سردرد یا ناراحتی دیگری ندارد. سردردهایی که هر روز ایجاد می شوند، میگرن نیستند. نام میگرن از کلمه همی کرانیا Hemicrania) گرفته شده که به معنی یک طرف سر است، گرچه برخی سردردهای میگرنی می توانند همه جای سر را هم درگیر نمایند.

میگرن مسئله ای بیشتر از یک سردرد است و سردرد و میگرن لزوماً اصلی ترین مشکل نیست. بیشتر افراد هنگام حملات میگرنی، کاملاً بیمار می شوند و نمی توانند به کارهای روزمره شان ادامه بدهند. برخی مبتلایان این بیماری مجبورند در یک اتاق ساکت و تاریک، بی حرکت دراز بکشند، تا حمله میگرنی خاتمه یابد. برخی از این بیماران نمی توانند حتی فکر غذا خوردن را هم داشته باشند، چون حالشان به هم می خورد، اما برخی مبتلایان به میگرن با غذا خوردن به تهوعشان خاتمه می دهند. خواب آلودگی و رخوت، علامت شایع این بیماری است. فعالیت و عملکرد طبیعی معده مختل و باعث می شود داروهایی که برای تسکین میگرن خورده می شود، بخوبی جذب نشوند. گاهی اوقات یک حمله میگرنی با استفراغ به خاتمه می رسد، اما در بیشتر موارد، سردرد بعد از یک خواب خوب یا بتدریج تسکین می یابد. یک حمله میگرنی می تواند خیلی وحشتناک باشد. بیمارانی که تجربه اختلالات بینایی را به اسم پیش عایدی حملات میگرنی دارند، از ایجاد دایمی این اختلالات بینایی هراس دارند. این افراد بعلاوه از ایجاد یک تومور مغزی یا سکته مغزی می ترسند. خوشبختانه وجود چنین موارد خطرناکی نادر است و سایر علایم ممکن است قبل از بروز سردرد اتفاق بیفتد.

گرچه علایم میگرن باعث بروز مسائلی می شوند، اما علایمی نیستند که تهدید نماینده حیات باشند و بعد از خاتمه حملات میگرنی، بدن دوباره به شرایط طبیعی خود برمی شود، تا حملة بعدی دوباره آغاز شود.

طول مدّت حملات میگرنی: یک سردرد میگرنی معمولاً بعد از 24ساعت بهبود می یابد. با این حال می تواند مدّت آن از 4ساعت تا 72ساعت هم طول بکشد. اغلب بعد از بهبود سردرد، یک روز هم طول می کشد تا بدن به حالت طبیعی برشود و خستگی ای که در اثر بیماری ایجاد شده ازبین برود، با این حال برخی افراد، بعد از خاتمه یافتن یک حملة میگرنی احساس می نمایند حالشان حتی از قبل از بروز سردرد بهتر شده است. بچه ها اغلب دارای حملات میگرنی شدید اما کوتاه مدّتی هستند که فقط چندساعت طول می کشد و به سرعت بهبود می یابد. با افزایش سن، از شدّت حملات کاسته می شود، اما به طول مدّت آن افزوده می شود و پیش عایدی حملات میکرونی هم بیشتر می شود.

تعداد حملات میگرنی: تعداد حملات میگرنی در افراد مختلف و حتی در یک فرد در زمانهای مختلف، تفاوت می نماید. حملات میگرنی می توانند ماهی یک تا 2بار اتفاق بیفتند، اما در برخی افراد ممکن است حملات پشت سرهم میگرن به صورت هفته ای یک یا 2بار هم اتفاق بیفتد. این حملات می توانند در پی چندماه یا چندسال بهبود کامل هم رخ دهد.

به طور کلی بعد از سن 5سالگی از شدّت و تعداد حملات میگرنی کاسته می شود، با این حال همواره هم این مطلب صدق نمی نماید.

عوامل آغاز نماینده و برانگیزاننده

باوجود اینکه هنوز پزشکان نمی دانند برخی افراد به میگرن مبتلا می شوند، اما شخص شده است که عواملی در آغاز حملات میگرنی دخیل هستند. بسیاری از افراد در روزنامه ها یا مجلات خوانده اند یا به آنها گفته شده است که از خوردن موادی مثل پنیر، شکلات یا فلفل خودداری نمایند. متأسفانه برای بیشتر مبتلایان میگرن، تنها نخوردن چند ماده غذایی برای جلوگیری از بروز حملات میگرنی کافی نیست. این امر بدین علت است که عوامل آغاز نماینده در طی دوره ای از زنان ایجاد می شوند و در ترکیب با سایر موارد، باعث بروز حملات می شوند. بنابراین مثلاً وقتی شما از کار روزانه خسته هستید، اگر این نوع مواد غذایی را مصرف کنید، دچار حملات میگرنی خواهید شد. عوامل آغاز نماینده ممکن است طی چندسال تغییر نمایند. وقتی شما جوان تر هستید، ممکن است استرس و بیخوابی از مهمترین علل آغاز نماینده حملات میگرنی باشند، اما وقتی سن شما بیشتر می شود، مسائلی همانند گردن درد و پشت درد می توانند نقش مهمی را در بروز حملات میگرنی ایفاء نمایند. حدود 20درصد افراد مبتلا به میگرن، اظهار می نمایند که خوردن برخی غذاها باعث آغاز حملات میگرنی آنها می شود.

بیشترین غذاهایی که باعث این کار می شوند، عبارتند از: شکلات، پنیر، میوه های ترش و فلفل.

البته این عدم تحمل برخی غذاها را نباید با آلرژی یا حساسیت غذایی اشتباه گرفت. بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند با خوردن این غذاها دچار حملات میگرنی می شوند یا خیر، از خوردن این غذاها پرهیز می نمایند. هرکسی که فکر می نماید، ممکن است با خوردن یک غذای خاص دچار این نوع حملاعت شود، باید به مدّت 2ماه از خوردن آن غذا پرهیز کند و با یادداشت کردن سردردهایش در این مدّت ببیند که آیا با نخوردن آن غذای خاص تغییری در سردردهایش ایجاد شده است یا خیر. اگر تغییری در تعداد حملات ایجاد نشد، او می تواند از آن غذا استفاده کند و غذای دیگری را به مدّت 2ماه مصرف نکند و این عمل را برای آن غذای خاص هم تکرار کند.

خوردن غذای ناکافی: نخوردن یک وعده غذا، کم غذا خوردن یا خوردن غذای شیرین می تواند منجر به بروز حملات میگرنی شود. خوردن صحیح صبحانه اهمیت زیادی دارد. برخی مبتلایان میگرن با خوردن غذاهای مختصری بین وعده های غذایی از بروز حملات جلوگیری می نمایند. زیرا آنها می دانند که گرسنگی می تواند موجب آغاز حملات میگرنی شود.

تغییر در الگوی خواب: بی خوابی های شبانه، کارکردن بیش از حد و دیرخوابیدن در شب می تواند باعث خستگی بیش از حد و موجب بروز حملات میگرنی شود. برعکس، گاهی خوابیدن بیشتر از حد هم می تواند باعث بروز حملات شود.

دردسر و گردن: کشیدگی و خستگی عضلات گردن و شانه ها، یک مشکل شایع است. بخصوص اگر شما کاری دارید که باید پشت میز بنشینید یا اینکه مجبورید مسافت زیادی را رانندگی کنید. درد موضعی در سر وگردن می تواند باعث سردرد شود و به اسم یک عامل آغاز نماینده در حملات میگرنی مطرح شود. همان طور که بدن شما پیرتر می شود، در استخوان ها تغییراتی ایجادمی شود و مفاصل دچار آرتریت می شوند. در برخی موارد، مسائل دندان ها (بخصوص دندان های عقل) و مفاصل فک می تواند باعث تشدید میگرن شود.

منبع: قدر شماره: 23

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 18619

به "میگرن؛ سردردی آزاردهنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگرن؛ سردردی آزاردهنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید