ممنوعیت درج قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی

به گزارش چاپار بلاگ، خبرنگاران؛ رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از ممنوعیت درج قیمت خودرو در پلت فرم های انتشار آگهی اینترنتی خکبر داد، و در عین حال فضای مجازی را در افزایش قیمت اخیر بازار خودرو بی تقصیر توصیف کرد و گفت که ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می شود که نظارتی بر آن وجود ندارد.

ممنوعیت درج قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا؛ الفت نسب اظهار کرد: تعیین نیست این ممنوعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد این مسئله موجب نگرانی دست اندر کاران کسب و کارهای مجازی هم شده است.

وی اشاره به ممنوعیت ثبت آگهی اینترنتی که سال گذشته در پی افزایش قیمت خودرو رخ داد، شرح داد: تجربه قبلی نشان داد که ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می شود که نظارتی بر آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته هم رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به قیمت سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی، اعلام کرد که حذف قیمت های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت های واسط ابلاغ شده است. البته مدتی بعد با در نظر گرفتنشرایط جدید تعیین محدوده سقف قیمت این محدودیت برداشته شد.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از سال گذشته تا به امروز در سایت های رسمی تعداد آگهی های رایگان در حوزه خودرو محدود شده است. همچنین برای ثبت قیمت در سایت های مجازی محدوده قیمت تعیین شده که برای این کار کارشناسانی استخدام شدند تا بر اساس الگوریتم قیمت های درج شده محدوده قیمت را تعیین کند اگر کسی بخواهد خودرو خود را پیش از قیمت تعیین شده بفروشد نمی تواند قیمت را درج کند و باید به صورت توافقی معامله کند.

الفت نسب مشکل اصلی بازار خودرو را نبود متولی تعیین برای قیمت گذاری مطرح کرد و گفت که پیش از ممنوعیت درج قیمت هم در سایت های مجاز تنها 10 تا 20 درصد آگهی ها قیمت داشته و مابقی به صورت توافقی معامله می کردند.

فضای مجازی تاثیری بر گرانی های اخیر نداشته

وی همچنین با اشاره به وجود فضای ویژه در پلتفرم های انتشار آگهی اینترنتی برای نمایشگاه داران خودرو، شرح داد: در حال حاضر به اذعان خود اتحادیه خودرو پلتفرم های اینترنتی نقشی در افزایش قیمت های اخیر نداشتند.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، نبود متولی برای قیمت گذاری و خلا قانونی که باعث می شود هر فردی مجاز باشد خودرو خود را به هر قیمتی که می خواهد بفروشد و موضوعات دیگری که این روزها مطرح شده از جمله کاهش تولید خودرو، ممنوعیت واردات و مسائل اقتصادی که در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شده، مجموعا موجب افزایش قیمت خودرو شده و فضای مجازی تاثیر چندانی بر این اتفاق نداشته است.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر قیمت خودروی پراید در بازار آزاد افزایش سرسام آوری داشت که معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا علت آن را خبر توقف تولید این خودرو مطرح کرد؛ به گفته او قیمت های سرسام آور خودرو توسط واسطه ها و مالکان خودروها و یا با قیمت سازی سایت های مجازی صورت می گیرد.

از طرف دیگر اخیرا موضوع افزایش قیمت خودرو و قیمت گذاری آن مطرح شده بوده و حتی اخباری در رابطه با توافق اجرا شده برای فرمول قیمت گذاری منتشر شد؛ به طوری که به نقل از برخی منابع از وزارت صمت اعلام شد قیمت تمام شده به اضافه حداکثر پنج درصد، سود تولیدکننده نرخ نهایی هر خودرو است. اما بعدا تعیین شد که با وجود برگزاری سه جلسه در ستاد تنظیم بازار در این رابطه نتیجه ای حاصل نشد و در نهایت دو روز پیش رئیس شورای رقابت با رد هرگونه ادعایی مبنی بر توافق این شورا با ستاد تنظیم بازار درباره فرمول نهایی قیمت گذاری خودرو گفت که روش آنها برای قیمت گذاری خودرو از سوی شورا پذیرفته شده نیست، چرا که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار می گیرد که می تواند قیمت خودرو را افزایش دهد، این از نظر ما قابل قبول نبوده و هر قیمت گذاری بدون توافق با شورا غیر قانونی است.

اخیرا هم سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به وزیر صمت، اعلام کرد که افزایش و اصلاح قیمت خودروها باید مشروط به تضمین عواملی همچون جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، توجه به زنجیره تأمین، انجام تعهدات، افزایش خدمات پس از فروش، لزوم داخلی سازی و کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت از ناحیه خودروسازان، انجام شود.

امروز هم سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت از بررسی تداوم تولید خودروی پراید 131 با حضور مراجع تصمیم گیر تا ساماندهی بازار خودرو خبر داد و از مرئم خواست که هیجانی و تحت تاثیر فضای سوداگری، وارد این فضا نشوند چون متضرر خواهند شد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 5312

به "ممنوعیت درج قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت درج قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید