توافق کشورهای عضو اتحادیه و مجلس اروپا برای صدور گذرنامه سبز

به گزارش چاپار بلاگ، شب گذشته کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مجلس این اتحادیه روی طرح صدور گذرنامه مشترک واکسیناسیون برای تسهیل سفرها در این اتحادیه در دوران کرونا به توافق رسیدند.

توافق کشورهای عضو اتحادیه و مجلس اروپا برای صدور گذرنامه سبز

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه اتریشی کوریر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مجلس درباره صدور گذرنامه سبز به توافق رسیدند. این گواهی سلامت مشترک قرار است شرایط برای آزادی های سفر در اتحادیه اروپا را دوباره تضمین کند.

این خبر را پرتغال به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا روز گذشته گفت.

از آنجایی که واکسن روسی اسپوتنیک وی هنوز در اتحادیه اروپا تایید نشده است در گواهی واکسیناسیون مشترک اروپایی برای آزادی سفرها در این اتحادیه تزریق این واکسن نامعتبر است. این خبر را رهبر مذاکره نمایندگان مجلس اروپا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت.

این تصمیم اروپا با استقبال اتریش روبرو شده و وزیر توریسم این کشور اعلام نموده که توافق اروپایی روی گذرنامه سبز به بازگشت آزادی های سفر دراین اتحادیه منجر می گردد.

بر اساس این توافق، حرکت آزادانه شهروندان اروپایی در سراسر این اتحادیه بار دیگر ممکن خواهد شد و آنها می توانند بدون نگرانی درباره مقررات قرنطینه، برای سفر به 27 کشور عضو این اتحادیه در طول تعطیلات تابستانی برنامه ریزی نمایند.

این توافق با هدف افزایش سفرها و احیای دوباره صنعت گردشگری در کشورهای عضو بویژه پس از بحران مالی ناشی از شیوع کرونا حاصل شده است. انتظار می رود که ساز و کار جدید حدود 40 روز دیگر فعال گردد.

خوان فرناندو لوپز آگیلار، نماینده اسپانیایی مجلس اروپا و عضو گروه مذاکره نماینده برای رسیدن به این توافق گفت: این توافق اولین گام برای احیای جهت شنگن است... با این کار کابوس تابستان 2020 دیگر تکرار نخواهد شد.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا قرار است این پاسپورت ها بصورت دیجیتال صادر گردد و بگونه ای طراحی گردد که هم روی تلفن های هوشمند و هم روی کاغذ قابل مشاهده باشد.

کمیسیون همچنین تضمین نموده است که در جریان راه اندازی این ساز و کار جدید، در قبال داده های شخصی مسافران سطح بسیار بالایی از سیستم حفاظت از داده ها را به اجرا بگذارد.

پیش از این نیز طرح مشابهی برای صدور گذرنامه برای افراد واکسینه شده در ماه مارس مطرح شده بود. اما از آنجا که موضوع کنترل مرزها در دوران شیوع ویروس کرونا یک مسئولیت جدی ملی برای دولت ها محسوب می شد، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه حاضر نبودند برای صدور چنین پاسپورتی از اختیارات خود برای وضع مقررات سختگیرانه مرزی و انجام کنترل ها چشم پوشی نمایند.

هزینه انجام تستهای کرونا نیز از دیگر موضوعات اختلاف برانگیز در جریان مذاکرات درباره اجرای این پروژه محسوب می شد؛ چراکه نمایندگان مجلس اروپا اصرار داشتند تست های کرونا در جریان سفرهای درون اتحادیه باید برای همه شهروندان رایگان باشد اما بعضی کشورها با آن مخالف بودند.

اکنون بر اساس توافق جدید، کمیسیون اروپا متعهد شده است که مبلغ 100 میلیون یورو از بودجه اتحادیه را به انجام تست های رایگان و مناسب با مقررات وضع شده برای صدور پاسپورت کرونا اختصاص دهد.

به گفته مجلس این کار بویژه برای افرادی مهم است که بطور روزانه یا در دفعات زیاد برای رفتن به محل کار یا مدرسه، ملاقات خویشاوندان نزدیک یا دریافت کمکهای پزشکی و مراقبت از یکی از عزیزانشان مجبور به عبور از مرزها هستند.

کشورهای عضو نیز پذیرفتند تا از اعمال محدودیتهای اضافی در فصل سفر و تعطیلات خودداری نمایند؛ مگر اینکه چنین کاری برای حفاظت از سلامت عمومی ضروری باشد.

اکنون باید طرح این توافق، به تایید رسمی کشورهای عضو همچنین تایید نمایندگان مجلس اروپا در جلسه بعدی آن در ماه ژوئن برسد.

کمیسیون اروپا نیز از مدت ها پیش کار روی جنبه های فنی این طرح را با همکاری کشورها شروع نموده است. با این وجود اورزولا فون در لاین، رئیس این کمیسیون گفت که هنوز کارهایی باقی مانده است و تا چند روز دیگر این سیستم برای اجرا در سطح اتحادیه اروپا آماده خواهد شد.

او همچنین از کشورهای عضو خواست تا تدابیر لازم را در داخل کشورهایشان با هدف هماهنگ سازی سیستم های ملی با سیستم این گذرنامه به اجرا بگذارند تا راه اندازی این ساز و کار اروپایی در اسرع وقت ممکن گردد.

بر اساس این طرح، همه واکسن های ضدکرونایی که به تایید اتحادیه اروپا رسیده است یعنی فایزر -بیون تک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون بطور اتوماتیک از سوی همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته خواهد شد و در کنار آن، به دولت ها نیز اجازه داده می گردد تا واکسن های دیگری را که مستقلا برای واکسیناسیون شهروندانشان انتخاب نموده اند، حتی اگر مجوزی در سطح بازار اتحادیه اروپا دریافت ننموده باشند به این فهرست بیفزایند.

بر اساس این توافق، گذرنامه های صادر شده برای مدت 12 ماه معتبر خواهد بود

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 16493

به "توافق کشورهای عضو اتحادیه و مجلس اروپا برای صدور گذرنامه سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق کشورهای عضو اتحادیه و مجلس اروپا برای صدور گذرنامه سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید