شناسایی 161 هزار هکتار عرصه مستعد زراعت چوب در خوزستان

به گزارش چاپار بلاگ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به سیاست توسعه زراعت چوب در استان گفت: 161 هزار هکتار زمین مستعد زراعت چوب در خوزستان شناسایی شده است.

شناسایی 161 هزار هکتار عرصه مستعد زراعت چوب در خوزستان

سید محمدتقی سجادی گفت: زراعت چوب یکی از سیاست های سازمان منابع طبیعی پس از طرح تنفس جنگل هاست و در این راستا محدوده هایی شناسایی و استعدادیابی شده است تا به جای برداشت از جنگل، برای مصرف چوب فراوری گردد.

او با بیان اینکه خوزستان با توجه به شرایطی که دارد، مورد توجه سازمان منابع طبیعی است، ادامه داد: تعهد پارسال سازمان منابع طبیعی توسعه 40 هزار هکتار زراعت چوب بود که 25 هزار هکتار آن تحقق پیدا کرد و 9 هزار هکتار آن در خوزستان بود که شامل طرح های اجرا شده و یا قرارداد هایی منعقد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان می گوید: بر اساس استعدادیابی در خوزستان، 161 هزار هکتار عرصه قابلیت زراعت چوب وجود دارد و در صورتی که آب مورداحتیاج آن از آب های نامتعارف و یا منابع دیگر تامین گردد استعداد زراعت چوب است.

آقای سجادی با اشاره به برنامه هایی برای توسعه زراعت چوب، شرح داد: سرمایه گذارانی که زمین هایی در اختیار دارند می توانند در این زمینه مشارکت نمایند؛ بعلاوه با بعضی کشت و صنعت ها که عرصه وسیع داشته و مشکل تامین آب ندارند از جمله شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و نیز کشت و صنعت نیشکر میان آب تفاهم نامه هایی امضا شده است.

او یکی دیگر از اهداف این طرح را بادشکن در مزارع اعلام کرد و ادامه داد: بخشی از زمین های کشاورزی مثل زمین هایی که زیر شبکه آبیاری نبوده و یا درجه یک نیستند نیز در صورت تمایل کشاورزان قابلیت زراعت چوب را دارند؛ البته بحث امنیت غذایی برای ما مهم است و نمی خواهیم زمین هایی که زیر کشت گندم هستند به این امر اختصاص یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: برای اجرای سیاست های دولت در راستای کاشت نهال و توسعه زراعت چوب برنامه ریزی هایی داریم و می توانیم سهم قابل قبولی در زمینه توسعه زراعت چوب در کشور داشته باشیم.

سید محمد تقی سجادی در ادامه با اشاره به ارزش مالی و اهمیت محیط زیستی طرح زراعت چوب، و اینکه توسعه این طرح از تخریب جنگل ها جلوگیری می نماید، گفت: نهال یکساله آکالیپتوس، پس از چهار تا پنج سال قابلیت برداشت پیدا می نماید.

او می گوید: ارزش مالی آکالیپتوس بالا است به طوری که پارسال کیلویی 30 تا 40 هزار ریال خرید و فروش شد بنابراین یک نهال یک ساله که در سه شاخه رشد می نماید، هر شاخه آن 700 تا 800 کیلوگرم وزن دارد که ارزش مالی قابل قبولی دارد؛ ضمن اینکه این نوع زراعت از معدود محصولاتی است که می تواند از پساب خام یا فاضلاب هم استفاده کند، چرا که طبق قانون استفاده از پساب خام برای کشاورزی ممنوع است، اما در زراعت چوب با توجه به اینکه بحث بهداشتی و خوراکی مطرح نیست، کشاورزی کاملا مالی خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: اکنون زراعت چوب در خوزستان به روش سنتی آبیاری می گردد که در صورت ارتقای روش آبیاری به قطره ای با همان منابع آبی می توان ظرفیت آن را توسعه و افزایش داد.

آقای سجادی با اشاره به قرارداد برای اجرای 9 هزار هکتار در خوزستان، گفت: هم اکنون حدود چهار هزار و 500 تا پنج هزار هکتار زراعت چوب در بعضی شهرستان ها از جمله شوش، اهواز، گتوند و بهبهان اجرا شده است.

او گفت: برنامه سال جاری تکمیل تعهدات گذشته و ظرفیت سازی برای توسعه زراعت چوب است؛ هدف ما استفاده از ظرفیت ها و منابع آبی موجود است تا احتیاج به منابع آبی تازه نداشته باشیم، به طور مثال در گتوند زراعت چوب با روش آبیاری قطره ای اجرا شده که می تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد.

خبرنگاران خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 29330

به "شناسایی 161 هزار هکتار عرصه مستعد زراعت چوب در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 161 هزار هکتار عرصه مستعد زراعت چوب در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید