نرخ گوشت گوسفندی اعلام شد؛ کاهش تقاضا در آستانه شب یلدا

به گزارش چاپار بلاگ، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطر نشان کرد: خانوار ها سبد پروتئینی مورد احتیاج خود را ابتدای ماه خریداری می نمایند و از آنجایی که خاتمه این ماه با شب یلدا مصادف شده، خرید ها بیشتر معطوف به خرید تنقلات است.

نرخ گوشت گوسفندی اعلام شد؛ کاهش تقاضا در آستانه شب یلدا

به گزارش ایلنا، علی اصغر ملکی، با اشاره به قیمت انواع بره زنده، گفت: قیمت بره ماده کیلویی 45 هزار تومان است این در حالیست که بره نر کیلویی 55 هزار تومان خرید و فروش می گردد.

وی درباره چرایی تفاوت قیمت بره نر و بره ماده، گفت: بره ماده ریز و کم گوشت است، اما بره نر وزن ایده آل و استانداری دارد به همین علت قیمت بره نر بیشتر از بره ماده است.

این فعال مالی ادامه داد: نرخ گوشت بره ماده و نر نیز فرق دارد. قیمت شقه بره ماده 110 تا 115 هزار تومان است این در حالیست که قیمت شقه گوشت بره نر بدون دنبه 130 تا 135 تومان در بازار عرضه می گردد.

ملکی بازار در آستانه شب یلدا را کم رونق مطرح نمود و اضافه کرد: در حال حاضر قدرت خرید ضعیف شده است چرا که مردم بیشتر به سمت خرید تنقلات شب یلدا متمایل شده اند. بعلاوه میزان خرید مصرف نمایندگان در روز های خاتمه ماه کمتر می گردد، زیرا مردم احتیاج های سبد پروتئینی خود را ابتدای ماه تهیه می نمایند.

وی بابیان اینکه در امسال میزان کشتار دام نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در ماه های خاتمه سال نمی توانیم انباشت دام داشته باشیم. باید به نکته اشاره کنم که سازمان دامپزشکی متولی ارائه آمار کشتار دام در کشور است، اما این آمار دقیق نیست چراکه در گوشه و کنار و در مراسم های مختلف دام کشتار می گردد و آن ها به شمارش نمی آیند.

این فعال مالی توضیح داد: صادرات دام باید به گونه ای باشد که بازار داخلی به التهاب نیفتد و احتیاج بازار داخلی تامین باشد. کشور های عربی بره ماده مولد را خریداری می نمایند چراکه گوشت آن خوشمزه و زودپز است.

ملکی با بیان اینکه کشور های حوزه خلیج فارس علاقه ای به نگهداری و پرورش دام ندارند، گفت: دام های مازاد، میش هایی با اوزان بالا هستند کشور های حوزه خلیج فارس که عمده خریدار دام ما هستند علاقه ای به خرید این نوع دام ندارند کسانی میش را خریداری می نماید که قصد نگهداری از دام را دارند، اما همانگونه که اشاره کردم کشور های حوزه خلیج فارس مصرف نماینده هستند نه پرورش دهنده.

وی بابیان اینکه اتحادیه عشایری و سازمان پشتیبانی امور دام متولی صادرات دام است، توضیح داد: اتحادیه عشایری باهدف صادرات حدود 300 هزار راس دام را خریداری نموده است. مشخص شدن متولیان صادرات یاری خواهد نمود افراد سودجو در این وادی وارد نشوند و بره های مولد ماده را صادر ننمایند.

به گفته این فعال مالی، دام مازاد باید خارج گردد تا دامدار دام خود را سبک کند و برای نگهداری آن در تنگنا نیفتد.

ملکی در پاسخ به این پرسش که وزیر جهاد کشاورزی خبر ارائه کارت دامدار را رسانه ای کردند به نظر شما اعطای این کارت تا چه میزان مسائل دامداران در تامین نهاده را حل می نماید؟ گفت: گفته شده است که این کارت برای برطرف مشکل و تامین نهاده مورد احتیاج دامداران به آن ها داده می گردد اگر چنین باشد دیگر افراد غیر نهاده ها را دریافت نمی نمایند تا آن را کم و زیاد نمایند سپس در اختیار دامداران بگذارند.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 24355

به "نرخ گوشت گوسفندی اعلام شد؛ کاهش تقاضا در آستانه شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ گوشت گوسفندی اعلام شد؛ کاهش تقاضا در آستانه شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید