جامعه اطلاعاتی آمریکا: چین ابرقدرت دنیا تا سال 2040

به گزارش چاپار بلاگ، سهم چین از اقتصاد جهانی طی 2دهه آینده از 18 درصد به 23 درصد و سهم آمریکا از 24 درصد کنونی به کمتر از 21 درصد خواهد رسید.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: چین ابرقدرت دنیا تا سال 2040

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بر اساس گزارش جدید جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، چین طی 2 دهه آینده با پیشی دریافت از اقتصاد آمریکا و با کسب عنوان بزرگ ترین اقتصاد دنیا به بازیابی نقش جدید خود به عنوان یک ابرقدرت دنیای خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب سایت مجله نیوزویک آمریکا، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا(DONI) با انتشار گزارشی در 144 صفحه با عنوان فرایند دنیای 2040: دنیای با رقابت بیشتر فرایندهای دنیا آینده طی 2 دهه آینده را پیش بینی نموده است.

در این گزارش از جمله فرایندهای بسیار مهم برای تغییر دنیا طی 2 دهه آینده روابط بین 2 قدرت برتر دنیا یعنی چین و ایالات متحده آمریکا عنوان شده است.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده به همراه متحدان دیرینه خود و چین طی 2 دهه آینده بیشترین تأثیر را در پویایی دنیای خواهند داشت.

در این گزارش پیش بینی شده است که رقابت بین ایالات متحده آمریکا و چین طی 2 دهه آینده بر بیشتر حوزه ها تأثیر خواهد گذاشت، اتحاد های موجود و سازمان های بین المللی را که برای چندین دهه حافظ نظم بین المللی موجود هستند را تحت فشار قرار داده و در بعضی موارد تغییر شکل خواهد داد.

گفتگوهای تجاری آمریکا و چین در پکن/ 14 قوریه 2019/ گتی ایمجز

از جمله تغییرات قابل توجهی که در نظم دنیای پیش بینی شده است، انتقال مرکز ثقل قدرت مالی از غرب به شرق خواهد بود و اقتصادهای آسیایی صندلی بیشتری در اقتصاد دنیای کسب خواهند کرد.

در این گزارش پیش بینی شده که چین تا سال 2040 بزرگ ترین اقتصاد دنیا خواهد بود و در راس قدرت های برتر مالی دنیا خواهد ایستاد و سهم خود را از فراوری ناخالص داخلی دنیا از 17.9 درصد در سال 2020 به 22.8 درصد در سال 2040 افزایش خواهد داد. از طرف دیگر طی همین مدت سهم ایالات متحده از اقتصاد دنیای کاهش یافته و از 24 درصد کنونی به 20.8 درصد در سال 2040 خواهد رسید.

به نوشته نیوزویک، مدت هاست که موضوع پیشی دریافت چین از آمریکا از نظر فراوری ناخالص داخلی مورد بحث کارشناسان است، اما بعضی مانند مرکز تحقیقات مالی و بازرگانی مستقر در بریتانیا و هلدینگ های نامورا مستقر در ژاپن گفته اند که تجارب متفاوت دو کشور در مواجهه با بحران کرونا فرایند و تاریخ پیشی دریافت چین از آمریکا را تسریع نموده و ممکن است چین تا اوایل سال 2028 (و یا حتی زودتر) پیروز به پیشی دریافت از آمریکا گردد.

در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا آمده است: در دو دهه آینده چین تقریبا به دنبال تثبیت تسلط در آسیا و نفوذ بیشتر در سطح دنیا خواهد بود ، در حالی که سعی دارد از تنش بیشتر با آمریکا از آنچه که به نظر پکن از اهمیت استراتژیک کمتری برخوردار است، پرهیز کند.

این گزارش مهمترین اولویت پکن را تحکیم حوزه نفوذ داخلی خود در آسیا می داند، جایی که چین انتظار دارد با شرکای آسیایی خود در زمینه تجارت و بهره برداری از منابع همکاری نزدیکی داشته باشد.

این گزارش همچنین به توانایی های نظامی آینده چین نیز پرداخته است و در این باره آمده است که چین برای تأمین منافع خود احتمالا توانایی های نظامی خود را ارتقا خواهد داد تا نیروهای آمریکا و متحدانش را در منطقه شرق آسیا تحت فشار بیشتری قرار داده و دسترسی ایالات متحده به این منطقه را محدود کند.

ایالات متحده با حدود 800 پایگاه در سراسر دنیا که 280 پایگاه و تاسیسات آن فقط در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته برترین نیروی نظامی حال حاضر دنیا است. با این حال شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، تمرکز فشرده ای را بر روی نوسازی و گسترش توانایی های ارتش چین ایجاد نموده است تا قدرت بازدارندگی نظامی کشورش در برابر آمریکا را در مناطق حوزه نفوذ پکن تضمین کند.

در این گزارش آمده است: چین به احتمال زیاد از پیشرفت های فناوری خود برای ایجاد یک حضور نظامی بزرگ در آسیای شرقی و سایر مناطق استفاده خواهد نمود اما ترجیح پکن به جای استقرار واحدهای بزرگ نظامی بیشتر بر گسترش پایگاه های دریایی کوچک تر خواهد بود.

منبع: عصر ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 15112

به "جامعه اطلاعاتی آمریکا: چین ابرقدرت دنیا تا سال 2040" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه اطلاعاتی آمریکا: چین ابرقدرت دنیا تا سال 2040"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید