8 خوراکی که برای درمان و پیشگیری از فشار خون بالا نباید بخورید

به گزارش چاپار بلاگ، فشار خون بالا یا پرفشاری (Hypertension) یک بیماری مزمن است. در این بیماری فشار خون در شریان های فرد از حد طبیعی بالاتر می رود. در نتیجه بالا رفتن فشار خون در رگ ها، قلب ناچار خواهد شد برای حفظ گردش خون، بیشتر از حالت طبیعی کار کند. فشار خون بالا در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی از جمله بیماری های قلبی می گردد. حال شاید بپرسید فشار خون بالا را چگونه پایین بیاوریم. یکی از برترین راه های درمان، کنترل فشار خون و حتی جلوگیری از فشار خون بالا تغذیه سالم است. پیش از این که بپرسید برای فشار خون بالا چه بخوریم باید بدانید در رژیم غذایی برای فشار خون بالا گام اول پرهیز از خوردن بعضی چیزهاست. در این مقاله به طور ویژه 8 ماده غذایی را معرفی می کنیم که برای درمان فشار خون بالا نباید بخورید.

8 خوراکی که برای درمان و پیشگیری از فشار خون بالا نباید بخورید

به طور کلی یک رژیم غذایی مناسب با فشار خون بالا باید شامل مواد غذایی زیر باشد.

  • پروتئین های بدون چربی
  • حبوبات
  • غلات کامل
  • لبنیات کم چرب
  • میوه ها و سبزیجات

اما در این مقاله با خوراکی هایی که فشار خون را بالا می برند و از کاهش فشار خون جلوگیری می نمایند، آشنا خواهید شد. افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، با حذف این 8 خوراکی از رژیم غذایی خود، به سادگی می توانند فشار خون خود را کنترل نمایند. با دیجی کالا مگ همراه باشید تا ببینید چه چیزی فشار خون را بالا می برد.

1. نمک

نمک و سدیم دشمنان درجه یک بیماران فشار خونی و بیماران قلبی هستند. طبق آخرین توصیه انجمن تغذیه آمریکا افرادی که فشار خون بالادارند، باید مقدار مصرف سدیم خود در روز را به 1500 میلی گرم محدود نمایند. طبق آمار کلینیک مایو (Mayo Clinic)، مردم آمریکا به طور میانگین حدود 3400 میلی گرم در روز سدیم مصرف می نمایند که چیزی بیشتر از دو برابر مقدار توصیه شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام نموده است حدود 75 درصد از سدیمی که مردم مصرف می نمایند از مواد غذایی فرآوری شده و غذاهای رستورانی و آماده وارد بدنشان می گردد، نه از نمکدان سر میز غذا.

نمک صورتی، نمک دریایی و نمک تصفیه شده چه تفاوتی دارند؟

بعضی از غذاهای سرشار از نمک عبارتند از:

  • سوسیس و کالباس
  • پیتزای نیمه آماده
  • آب سبزیجات آماده
  • سوپ آماده
  • رب و گوجه فرنگی کنسروی

2. سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس مملو از سدیم هستند. گوشتی که در سوسیس و کالباس استفاده می گردد، با استفاده از نمک مزه دار و نمک سود شده است. 55 گرم کالباس می تواند حاوی 500 میلی گرم سدیم باشد. اگر اشتهای بیشتری برای کالباس داشته باشید قطعا بیشتر از این مقدار سدیم وارد بدن خود خواهید کرد. با افزودن نان، پنیر، سس و خیارشور، ساندویچ ناهار شما تبدیل به بمب عظیمی از سدیم می گردد.

3. پیتزای نیمه آماده

همه پیتزاها می توانند برای افرادی که فشار خون بالا دارند، انتخاب های ناسالمی محسوب شوند. ترکیب پنیر، گوشت مزه داره شده، سس گوجه فرنگی و نان پیتزا حاوی مقدار زیادی سدیم است. پیتزای یخ زده یا نیمه آماده برای افرادی که فشار خون بالا دارند غذای بسیار خطرناکی است.

کارخانه ها برای حفظ طعم پیتزا پس از پخته شدن، مقدار زیادی نمک به آن اضافه می نمایند. یک وعده پیتزای پنیر یا پیتزای گوشت و پنیر یخ زده می تواند حاوی 700 میلی گرم سدیم و حتی بیشتر باشد. هر چه خمیر ضخیم تر و مخلفات روی پیتزا بیشتر باشد، مقدار سدیم آن نیز بیشتر می گردد.

4. خیارشور

برای نگهداری طولانی مدت هر ماده غذایی باید به آن نمک افزود. نمک از فاسد شدن غذا جلوگیری می نماید و یاری می نماید مواد خوراکی برای مدت طولانی قابل استفاده باشد. نمک می تواند میوه ی بی ضرری مثل خیار را تبدیل به اسفنجی مملو از سدیم کند.

هر میزان که سبزیجات و میوه ها بیشتری در آب نمک باقی بمانند، مقدار بیشتری سدیم جذب می نمایند. یک عدد خیارشور می تواند حاوی 390 میلی گرم سدیم باشد. البته ممکن است بتوانید خیارشورهای کم سدیم هم در بازار پیدا کنید.

5. سوپ آماده

تهیه سوپ آماده بسیار ساده است، خصوصا مواقعی که خسته یا بیمار هستیم. اما سوپ های آماده و نیمه آماده سرشار از سدیم و برای افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند بسیار مضر هستند.

بعضی از سوپ های آماده در هر وعده یعنی 1.5 پیمانه سوپ، می توانند تا 900 میلی گرم سدیم داشته باشند. اگر کل بسته سوپ را به تنهایی مصرف کنید، چیزی بیش از 2000 میلی گرم سدیم به بدن خود وارد نموده اید.

با این که سوپ های کم نمک هم در بازار وجود دارد، برترین راه برای کنترل مقدار مصرف سدیم، تهیه سوپ خانگی به جای استفاده از سوپ های نیمه آماده است.

6. رب گوجه فرنگی یا کنسرو گوجه فرنگی

محصولاتی که از گوجه فرنگی تهیه شده اند و به آن ها نمک افزوده شده، برای افرادی که فشار خون بالا دارند، مضر محسوب می شوند. بیشتر سس های گوجه فرنگی، پاستا و ماکارونی آماده و آب گوجه فرنگی کارخانه ای، مقدار زیادی سدیم دارند.

1.5 پیمانه سس گوجه فرنگی مارینا، که از گوجه فرنگی، سیر، پیاز و سبزیجات تشکیل شده است، احتمالا چیزی بیش از 400 میلی گرم سدیم دارد. از طرف دیگر یک پیمانه آب گوجه فرنگی کارخانه ای می تواند بیش از 600 میلی گرم سدیم داشته باشد.

آیا آب گوجه فرنگی فشار خون را پایین می آورد؟

7. قند

حتما می دانید که مصرف بیش از حد مواد قندی باعث اضافه وزن و چاقی گردد. اما آیا می دانستید که مصرف زیاد قند با افزایش فشار خون نیز مرتبط است؟ قند و خصوصا نوشیدنی هایی که حاوی قند هستند، باعث افزایش احتمال چاقی در تمام سنین می شوند. فشار خون بالا در افراد دارای اضافه وزن و چاق رایج تر است.

برای کنترل قند خون بالا چه بخوریم؟

در حال حاضر سازمان کشاورزی آمریکا هنوز مقدار مناسب مصرف قند به صورت روزانه را اعلام ننموده است. اما سازمان قلب آمریکا توصیه می نماید خانم ها مقدار مصرف قند را به 6 قاشق غذاخوری یا 24 گرم در روز، و آقایان نیز مقدار مصرف قند خود را به 9 قاشق غذاخوری یا 36 گرم در روز محدود نمایند.

8. چربی اشباع شده و چربی ترانس

افرادی که فشار خون بالا دارند باید مصرف چربی اشباع شده را کم نمایند و چربی ترانس مصرف ننمایند. غذاهایی که چربی اشباع شده زیادی دارند عبارتند از:

  • پوست مرغ
  • لبنیات پرچرب
  • گوشت قرمز
  • کره

چربی ترانس به طور طبیعی در گوشت های چرب و لبنیات موجود است. اما بیشترین مقدار چربی ترانس در غذاهای آماده و غذاهای بسته بندی شده پیدا می گردد. این غذاهای آماده و بسته بندی شده علاوه بر چربی ترانس حاوی مقدار زیادی شکر و کربوهیدرات های کم فیبر هستند که اصلا برای بدن ما مفید نیست.

چربی ترانس طی فرایندی به نام هیدروژنه شدن به وجود می آید. فرایندی که در آن روغن مایع در ترکیب با هوا تبدیل به روغن جامد می گردد. روغن هیدروژنه عمر نگهداری غذاهای بسته بندی شده را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است چنین غذاهایی برای قلب بسیار مضر هستند.

سالم ترین روغن برای پخت و پز چیست؟

مصرف بیش از حد چربی ترانس بالا باعث افزایش کلسترول بد LDL می گردد. مقدار بالای این کلسترول در بدن، می تواند باعث افزایش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی گردد. برای کاهش خطر چنین مشکلاتی مصرف قند خود را پایین نگه دارید. بعلاوه چربی های حیوانی، اشباع و ترانس را با روغن های گیاهی مثل روغن زیتون و آووکادو جایگزین کنید.

جلوگیری از فشار خون بالا با تغذیه هوشمندانه

بعضی از استراتژی های تغذیه هوشمندانه، نه تنها از افزایش فشار خون جلوگیری می نمایند، بلکه می توانند باعث کاهش فشار خون نیز بشوند.

جایگزین کردن بعضی خوراکی ها با مواد غذایی کم سدیم یا بدون سدیم و بدون چربی ترانس، می تواند انتخاب خوبی برای کنترل فشار خون بالا باشد.

حداقل 50 درصد بشقاب خود را با سبزیجات و میوه ها پرکنید. سبزی ها و میوه ها کالری کمی دارند و حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، مواد مغذی و مهم تر از همه پتاسیم هستند. پتاسیم تأثیر سدیم را جبران می نماید. بعلاوه، آب چغندر و آب انار به علت داشتن نیترات زیاد فشار خون را پایین می آورند. می توانید نوشیدن آب چغندر و آب انار را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

تغذیه مناسب برای درمان فشار خون بالا به معنی محروم کردن خودتان نیست؛ بلکه به معنی انتخاب های هوشمندانه و سالم برای بدن است.

منبع: Healthline

منبع: زندگی روز
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 20974

به "8 خوراکی که برای درمان و پیشگیری از فشار خون بالا نباید بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خوراکی که برای درمان و پیشگیری از فشار خون بالا نباید بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید