پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن آماده می گردد

به گزارش چاپار بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن در دست تهیه است.

پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن آماده می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، شهرود امیر انتخابی در حاشیه مراسم انتخاب پهلوان گیله مرد در فومن ضمن اعلام این خبر گفت: کشتی گیله مردی به عنوان یک نماد و نشانه پهلوانی و مردانگی و به دلیل اهمیت آن در فرهنگ گیلان زمین به همراه آیین نیایش آن به همت این اداره کل در سال 1390 به شماره 414 در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: هر چند ثبت جهانی این میراث معنوی نیازمند تلاشهای فراوانی در عرصه داخلی و خارجی است ، این اداره کل با همکاری دستگاه های متولی امر ، مراحل ثبت جهانی و تهیه پورپوزال پرونده را در دست تهیه دارد.

وی ادامه داد : به همین منظور نشستی با حضور رئیس انجمن ورزش ها و بازیهای سنتی جهانی، رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و عشایری کشتی کشور، رئیس انجمن کشتی گیله مردی و جمعی از پیشکسوتان کشتی گیلان در هتل تعیین فومن برگزار گردید.

امیر انتخابی در ادامه گفت: به طور سنتی، در انتهای تابستان وقتی کار کشاورزی سرانجام می یابد یا حین بازدید چهره های دولتی یا در سرانجام مراسم مذهبی، (مثلاً در حین علم وَچینی در حیاط امامزاده ها در شروع محرم) برگزار می گردد. تا ادوار اخیر، کشتی بین چند ورزشکار ویژگی معمول همیشگی ازدواج های روستایی بود.

سیبیل توکی، پسا لنگ، تک موشت، سر جیگیر، سرفوشان، دس به لنگ، دس به چکره، ران پوشی از جمله فنون کشتی گیله مردی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 112

به "پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن آماده می گردد" امتیاز دهید

2 کاربر به "پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن آماده می گردد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن آماده می گردد"

1 دیدگاه

اکبر 3 آبان 1399

با درود بیکران آیاکتابی برای آموزش این کشتی هست؟

پاسخ به اکبر
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید