میوه های داخلی گران تر از میوه های وارداتی شدند

به گزارش چاپار بلاگ، در حالی که فصل اوج عرضه میوه رسیده، اما قیمت میوه در اوج قرار گرفته است، سه علت عمده برای گرانی قیمت میوه مطرح است، بعضی میوه های داخلی از وارداتی هم گران تر شده است.

میوه های داخلی گران تر از میوه های وارداتی شدند

بازار میوه فروشی ها این روزها با رسیدن به گرمای تابستان داغ تر شده و قیمت های میوه بالاست، اگرچه تصور می گردد که هر چه به فصل برداشت میوه ها می رسیم قیمت ها کاهشی باشد ،اما چنین نیست. تقریبا فصل نوبرانه ها به سرانجام رسیده و زمان اوج عرضه میوه به بازار است، اما خبری از کاهش قیمت ها دیده نمی گردد. میوه ها کیلویی 80 هزار تومان و 50 هزا تومان و میانگین 35 هزار تومان دیده می گردد که با عایدی طبقه میانه و به پایین جامعه همخوانی ندارد.

حتی میوه های صادراتی که بعضا چند قاره طی می گردد تا به بازار ایران برسد نیز به گرد قیمت های داخلی نمی رسد، گزارشی که در زیر می خوانید از جنوبی ترین نقطه تهران تهیه شده که قیمت ها نسبتا پایین تر است، اما هر چه به شمال شهر می رویم میوه ها لاکچری تر و قیمت ها فضایی تر می گردد.

این خبرها در حالی است که بر اساس آمارهای فائو ایران در فراوری محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در 68 محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد، در فراوری میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست.

سرانه فراوری میوه در جهان 80 کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به 200 کیلوگرم می رسد. بعلاوه در سال های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم جهان را در فراوری میوه در اختیار دارد.

پس اگر مشکل فراوری در کشور وجود ندارد، علت این همه رشد قیمت ها در بازار چیست؟ آیا نظام بازاررسانی و توزیع ایراد دارد؟ هزینه های فراوری در کشور بالاست و برای کشاورز نمی صرفد که به قیمت پایین بفروشد و یا اینکه نظارتی بر بازار نیست و هر کسی هر قیمتی که دوست داشته باشد می فروشد؟

گزارش میدانی خبرنگار فارس از بازارهای میوه منطقه 19 تهران حاکی است که قیمت های نسبت به هفته های اخیر رشد زیادی داشته، در حالی که هر چه به اوج عرضه میوه در تابستان نزدیک می شویم، باید این قیمت ها کاهش یابد، مثلا هندوانه نسبت به دو هفته گذشته دو برابر شده ، قیمت سایر میوه های تابستانه هم حدود 10 هزار تومان در هر کیلو رشد قیمت را نشان می دهد. قیمت گیلاس 80 هزار تومان است، اما موز وارداتی که بعضا پس از طی چندین قاره به کشور می رسد کیلویی 35 هزارتومان به فروش می رود.

قیمت صیفی جات هم رشد عجیبی داشته سیب زمینی کیلویی 17 هزار تومان، گوجه فرنگی کیلویی 15 هزار تومان به فروش می رسد.

در این میان جلوه میوه ای مانند آناناس وارداتی هم عجیب است که دانه ای 85 هزار تومان می فروشند و هنوز روشن نشده که علت واردات میوه های خارجی با این هم تنوع میوه ای که در کشور داریم به خاطر چیست؟ انبه هم کیلویی 75 هزار تومان به فروش می رسد که عمدتا وارداتی از پاکستان است.

قیمت سایر اقلام میوه در منطقه 19 تهران به این توضیح است:

قیمت میوه در بازار منطقه 19 تهران
میوه وصیفی(کیلوگرم)قیمت(تومان)
گیلاس80 هزار
هلو33 هزار
سیب45 هزار
شلیل37 هزار
موز35 هزار
انبه75هزار
زردآلو50 هزار
آلبالو40 هزار
آلو زرد38 هزار
آلو قرمز38 هزار
هندوانه10 هزار
آناناس(دانه ای)85 هزار
لیمو ترش35 هزار
خربزه22 هزار
طالبی15 هزار
انگور33 هزار
بادمجان10 هزار
سیب زمنیی17 هزار
کدو12 هزار
هویج10 هزار
فلفل تند35 هزار
پیاز10 هزار
کرفس7500
کلم8500
کاهو10 هزار

افسار بازار میوه رها و نظارت تعطیل است

یک فروشنده میوه در باره اینکه چرا قیمت ها اینقدر بالا است می گوید: نرخ خرید ها هم بالاست همه چیز گران شده است و معلوم است که میوه را هم باید گران بفروشیم، وی از نشان دادن فاکتور خرید اجتناب می نماید.

بر اساس قانون مصوب اصناف، میوه فروشی ها مجازند تنها 30 درصد به قیمتی که از میادین مرکزی می خرند اضافه نمایند، اما آنالیز ها نشان می دهد که افزایش های بیش از 100 درصد هم وجود دارد در حالی که بعضا فاصله خرید تا فروش به دو کیلومتر هم نمی رسد.

آنها گرانی اجاره مغازه ها را علت گرانفروشی شان مطرح می نمایند که نسبت به سال گذشته به گفته آنها 100 درصد رشد نموده است و به همین علت هر چه از پایین به بالای شهر می رویم قیمت ها هم گرانتر می گردد.

آنالیز های فارس نشان می دهد که نظارتی بر صحت فاکتور ها و یا رعایت سقف 30 درصدی وجود ندارد.

نقش دلالی و واسطه گری در رشد قیمت ها

دلالی و واسطه گری اگرچه در نگاه اول درست و به معنی دلالت و هدایت است و زمانی شکل گرفته بود که مسائل رساندن فراوری به بازار را رفع نمایند، اما این روزها خودشان به مشکل تبدیل شده اند از مفهوم اصلی خود دور شده و بلای جان فراورینماینده و مصرف نماینده شده است.

دلالان از ابتدای زنجیره یعنی فراوری، با خرید کردن به قیمت پایین از فراوری نماینده و فروش به قیمت بالا در بازار کار را شروع می نمایند، این دلالان بعضی موقع چند دست می گردد تا به بازار برسد.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است که در خود میدان مرکزی میوه و تره بار در جنوب تهران که محل عرضه میوه فراوری نمایندگان از استان های مختلف است دلالان زیادی وجود دارد که از شب تا صبح چندین بار میوه را بین خودشان دست به دست می نمایند.

این دست به دست شدن ها در خصوص میوه های خارجی مانند موز، انبه و آناناس بیشتر است و همین ها عاملی برای رشد قیمت می گردد. تازه پس از اینکه مغازه دار میوه را از اینها می خرد آنها نیز افزایش خارج از مصوب اعمال می نمایند و همین ها باعث می گردد که قیمت های فضایی را در بازار ببینیم.

آنالیز ها نشان می دهد که بعضی میوه ها از سر مزرعه تا بازار 300 درصد رشد قیمت دارد و از میدان مرکزی میوه تا مغازه 100 افزایش می یابد.

تورم انتظاری مهمترین عامل رشد قیمت میوه

پس از اجرای طرح اصلاح یارانه ها که برای 4 کالا اعمال شد اما در عمل سایر محصولات هم افزایش قیمت داشتند. استدلالی که از سوی فروشندگان مطرح می شد، این بود که این 4 کالا در فراوری بعضی کالاهای دیگر هم نقش دارند و قیمت تمام شده آنها را افزایش می دهند که تاحدودی درست بود.

اما بخش عمده ای از این افزایش قیمت به این علت بود که تورم انتظاری در جامعه ایجاد شد و هر صنفی انتظار داشت کالاهای آنها هم باید گران گردد و در سایه عدم نظارت و یا سخت بودن نظارت این افزایش قیمت ها را دامن زدند که میوه هم جزو اینها بود و گرنه هیچ اتفاقی در صنف میوه قبل و بعد از اجرای اصلاح یارانه ها رخ نداده است.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 27408

به "میوه های داخلی گران تر از میوه های وارداتی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه های داخلی گران تر از میوه های وارداتی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید