مسابقات پایان نامه 3 دقیقه ای، بومی شده رویدادهای علمی جهانی، انتقاد از برگزاری موازی مسابقات

به گزارش چاپار بلاگ، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه و فینال پنجمین دوره مسابقات ملی خاتمه نامه سه دقیقه ای و نخستین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای گفت: این مسابقات می تواند بومی شده رویدادهایی مانند TED یا رویدادهای مشابه باشد.

مسابقات پایان نامه 3 دقیقه ای، بومی شده رویدادهای علمی جهانی، انتقاد از برگزاری موازی مسابقات

به گزارش خبرنگاران، دکتر حامد علی اکبرزاده در مراسم اختتامیه و فینال پنجمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای و نخستین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای که امروز در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار گشت، درخصوص اهداف شکل گیری این مسابقات گفت: این سؤال مطرح می شود که آیا اساساً ارائه 3 دقیقه ای کتاب و پایان نامه، ارزش علمی دارد؟ اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم، باید به سنت خود و جهان علمی امروز مراجعه کنیم. در سنت خودمان، یکی از کارهایی که بزرگان انجام می دادند، رویه تلخیص و خلاصه نویسی بود.

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی افزود: در طب، نجوم، ریاضیات، فلسفه و دیگر علوم، کتاب هایی نوشته می شد که خلاصه ای از مهم ترین مطالب آن علم را ارائه می کردند. همچنین کتاب هایی نوشته می شد و بزرگان علم آنها را خلاصه می کردند. به عنوان مثال، فخر رازی کتابی تحت عنوان المحصل دارد که خواجه نصیرالدین طوسی این کتاب فخر رازی را با عنوان تلخیص المحصل، خلاصه می کند. نمونه های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد و اگر در کتاب های قدما با واژه های موجز و الوجیز جستجو کنید، کتاب های فراوانی پیدا می کنید؛ یعنی بزرگان ما به این موضوع اهتمام داشتند که کتاب های مختصر و مفیدی را برای درک بهتر و ورود به یک علم، بنویسند.

علی اکبرزاده گفت: اختصار و خلاصه نویسی در سنت ما مورد توجه بوده است؛ اما در غرب نیز به نظر می رسد که در جهان معاصر بیشتر به این موضوع پرداخته شده است. ارائه یک دستاورد علمی در غرب از شکل کتاب به سمت مقاله تغییر پیدا کرده است. در دسته بندی کتاب ها نیز شاهد تغییراتی مانند (چاپ) کتاب هایی مانند Hand Book و Text Book هستیم. حتی در مقاله ها نیز مهم ترین بخش، قسمت چکیده (abstract) است؛ یعنی اینطور نیست که اگر علمی عمیق است، نمی توانیم خلاصه ای از آن را ارائه کنیم.

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تأکید کرد: این بحث را در (سخنرانی های) TED نیز شاهد هستیم و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مسابقات ملی پایان نامه و کتاب سه دقیقه ای می تواند بومی شده رویدادهایی مانند TED یا رویدادهای مشابه در کشور باشد. مسابقات پایان نامه سه دقیقه ای را از سال 1395 آغاز کردیم و سال 1396 به شکل ملی برگزار گشت. مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای که امسال نخستین دوره آن برگزار گشت نیز الهام گرفته از این مسابقات بود. با توجه به جایگاه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و وظایف آن در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، این برنامه ها را با همکاری واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برگزار می کنیم و امیدواریم با بهبود شرایط بیماری ناشی از کرونا در کشور، بتوانیم این مسابقات را با شکوه بیشتری به شکل حضوری برگزار کنیم.

علی اکبرزاده ضمن انتقاد از اتفاقی که سال گذشته در زمینه برگزاری مسابقات پایان نامه سه دقیقه ای روی داد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به موازات برگزاری مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای که از طریق جهاد دانشگاهی برگزار می شود، مسابقه ای را ترتیب داد که ابتر باقی ماند و اجرا نشد. به دوستان و همکاران توصیه می کنم که همراه و همکار جهاد دانشگاهی در برگزاری مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای باشند. جهاد دانشگاهی به دلیل سابقه و عمق علمی که در این مجموعه وجود دارد، می تواند مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت برگزار کند.

به گزارش خبرنگاران، مراسم اختتامیه و فینال پنجمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای و نخستین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای، با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر محمد اللهیاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر حامد علی اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، جمعی از فرهیختگان و همچنین راه یافتگان به مرحله نهایی این مسابقات امروز (4 آبان ماه 1400) در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار گشت.

در این مراسم، ضمن معرفی نفرات برگزیده پنجمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای و نخستین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای، از جهاد دانشگاهی واحد استان قزوین، جهاد دانشگاهی واحد استان کردستان، جهاد دانشگاهی واحد استان گیلان به عنوان واحدهای مجری برتر نخستین دوره مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای و از جهاد دانشگاهی واحد استان چهارمحال و بختیاری، جهاد دانشگاهی واحد استان زنجان، جهاد دانشگاهی واحد استان سمنان به عنوان واحدهای مجری برتر پنجمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 20206

به "مسابقات پایان نامه 3 دقیقه ای، بومی شده رویدادهای علمی جهانی، انتقاد از برگزاری موازی مسابقات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقات پایان نامه 3 دقیقه ای، بومی شده رویدادهای علمی جهانی، انتقاد از برگزاری موازی مسابقات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید