مردم مرا با نقش های مثبت پذیرفته اند

به گزارش چاپار بلاگ، فخرالدین صدیق شریف یکی از بازیگران پرکار سریال های تاریخی است و تا امروز در مجموعه هایی ازجمله امیرکبیر، شاه شکار، وزیر مختار، پهلوانان نمی میرند، قائم مقام فراهانی، کلاه پهلوی و معمای شاه به ایفای نقش پرداخته است.

مردم مرا با نقش های مثبت پذیرفته اند

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: این بازیگر پیشکسوت در سریال در چشم باد ایفاگر نقش حاج قاسم است؛ یک تهرانی اصیل که به میرزاحسن ایرانی و خانواده اش پناه می دهد و بعدها با او در کار چاپخانه شریک می گردد.

وی گفته است کاراکتر حاج قاسم را دوست می داشت، چراکه خودش بچه تهران است و با شخصیت هایی اینچنینی آشنایی کامل دارد و در فضایی شبیه تهرانی که قصه سریال در آن می گذرد، بزرگ شده است.

او همچنین حضور پررنگش در سریال های تاریخی را ناشی از علاقه شخصی خودش به مقوله تاریخ می داند و تصریح می کند که مردم هر کشوری باید با تاریخ و فرهنگشان آشنا باشند.

این بازیگر تاکید می کند قبل از ایفای هر شخصیت تاریخی، سراغ کتاب ها و اسناد موجود از او می رود تا به شناخت کاملی برسد.

به باور صدیق شریف، سریال در چشم باد یک نگاه واقعی و منصفانه به تاریخ داشته و علاوه بر آن کوشیده است بخشی از فرهنگ و هنر فراموش شده ایرانیان را نیز به نمایش بگذارد.

سریال در چشم باد به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در حال بازپخش از شبکه آی فیلم است. به همین مناسبت گفت وگویی با فخرالدین صدیق شریف، بازیگر نقش حاج قاسم داشتیم که مشروح آن را در ادامه از نظر می گذرانید:

در کارنامه بازیگری شما علاوه بر در چشم باد سریال های متعدد دیگری ازجمله امیرکبیر، شاه شکار، کلاه پهلوی و معمای شاه به چشم می خورد. این حضور پررنگ چقدر به علاقه و دلبستگی شخصی خودتان به تاریخ بازمی گردد؟

به نظرم هویت هر ملتی وابستگی زیادی به تاریخش دارد. حق مردم است که از تاریخ و گذشته کشورشان خبر داشته باشند. تاریخ همیشه یکی از دغدغه ها و علایق شخصی خودم بوده است و سریال های تاریخی را یک ابزار جذاب برای بیان تاریخ و گذشته یک ملت می دانم. با فیلم ها و سریال های تاریخی علاوه بر سرگرم کردن مردم می توان آنها را با گذشته شان آشنا کرد. این موضوع در قبال نسل های جوان تر اهمیت بیشتری هم دارد.

معمولا وقتی یک نقش تاریخی پیشنهاد می گردد، علاوه بر اطلاعاتی که کارگردان در اختیارتان قرار می دهد، خودتان هم به دنبال مطالعه و تحقیق درباره کاراکتر مورد نظر یا آن دوره تاریخی خاص می روید؟

معمولا قبل از شروع فیلمبرداری روی نقش پیشنهادی کار می کنم. به نظرم حتی برای نقش های مربوط به دوران جدید هم باید تحقیق و مطالعه داشت، چه برسد به نقش های تاریخی. برای همه نقش های تاریخی که تا امروز بازی کرده ام تا جایی که امکانش را داشته ام به اسناد و کتاب های موجود رجوع کرده ام تا به یک شناخت و جمع بندی کلی از شخصیت برسم.

بازی تان در سریال در چشم باد یکی از بهترین و به یادماندنی ترین نقش آفرینی هایتان است. از حضورتان در این سریال و نقش حاج قاسم بگویید.

نقش حاج قاسم نه از خودم خیلی دور بود و نه برایم غریبه به نظر می رسید. من هم فضایی را که قصه سریال در آن می گذرد، تجربه کرده ام و هم آدم هایی شبیه حاج قاسم را زیاد دیده ام. خودم اهل تهران هستم و تهران قدیم را به خوبی به یاد دارم. انسان های لوطی مسلکی مثل حاج قاسم هم برایم غریبه و ناآشنا نیستند. وقتی آقای جوزانی نقش حاج قاسم را پیشنهاد کردند، خیلی شاد شدم، چراکه هم از کاراکتر و هم از فضا شناخت کافی داشتم و برایم تداعی کننده خاطرات خوش گذشته هم بود. اگر دقت کرده باشید حاج قاسم لحن مخصوص به خود را دارد که همان لحن اهالی قدیم تهران است.

شغل حاج قاسم هم یکی از جذابیت های این کاراکتر به شمار می رود. هرچند او در ظاهر چاپخانه دارد اما درنهایت یک شخصیت فرهنگی است.

بله، اصلا یکی از دلایلی هم که میرزاحسن ایرانی پس از کوچ از شمال به تهران به حاج قاسم پناه می آورد، همین فرهنگی بودن و داشتن اشتراکات فکری و عقیدتی مشترک است.

بازی شما در سریال چقدر زمان برد؟

من فقط در بخش تهران سریال حضور داشتم. فکر می کنم نزدیک به هشت ماه درگیر بازی در سریال بودم.

حالا که سال ها از ساخت و پخش در چشم باد می گذرد، از حضور در این سریال راضی هستید؟

بله، در چشم باد اولین همکاری ام با آقای جوزانی بود که بسیار از آن لذت بردم. خودم هم فکر می کنم یکی از بازی های متفاوتم را در این سریال داشته ام.

در چشم باد یکی از سریال های باکیفیت و ماندگار تلویزیون در دودهه گذشته است. به عنوان یک بازیگر مجرب نقاط قوت و تمایز این سریال را در چه می بینید؟

در چشم باد یک نگاه واقعی و منصفانه به تاریخ داشت. از سوی دیگر سعی شده بود علاوه بر روایت تاریخ، بخشی از فرهنگ و هنر فراموش شده ایرانیان نیز نمایش داده گردد. در این سریال همه چیز روی اصول پیش می رفت. برای مثال پیش از شروع فیلمبرداری فیلمنامه سریال کامل بود که در ساخت سریال های درجه الف اتفاقی کم نظیر است. در چشم باد قصه جذابی دارد و روی شخصیت ها واقعا کار شده بود. ساخت چنین سریال هایی واقعا سخت است و ریاضت ها و زحمات خود را طلب می کند. آقای جوزانی علاقه خاصی به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی دارد و سعی کرد قسمتی از این فرهنگ را به نمایش بگذارد.

آقای صدیق شریف دوست ندارید نقش های متفاوت تری را تجربه کنید؟ نقش هایی مثل حاج قاسم که با بازی های قبلی تان تفاوت داشته باشد.

به نظرم مردم مرا با همین نقش های مثبت پذیرفته اند و تغییر ذهنیت آنها دیگر به این آسانی ها نیست. یکی، دو بار هم تلاش کردم در نقش های منفی ظاهر شوم و اتفاقا نتیجه هم بد نبود اما مردم استقبالی نکردند و از سوی دیگر وقتی بازیگر در یک نقش جا می افتد، معمولا پیشنهادهایی که به او می رسد، همه شبیه همان نقش هستند و کمتر کارگردانی است که حاضر باشد این ریسک را بپذیرد و یک نقش متفاوت و خاص را به چنین بازیگری بسپارد. خودم هم البته دوست دارم در نقش هایی ظاهر شوم که مخاطب بپذیرد و با آنها همذات پنداری کند.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

در سریال گیلدخت کار مجید اسماعیلی بازی می کنم. این سریال برای شبکه سه سیما ساخته می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 13867

به "مردم مرا با نقش های مثبت پذیرفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم مرا با نقش های مثبت پذیرفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید