فعالان فضای مجازی مشهد اسنادی از تخریب خانه اهالی محله اسماعیل آباد و بافت اطراف حرم منتشر کردند

به گزارش چاپار بلاگ، قعالان فضای مجازی مشهدی در پی انتشار فیلم تخریب بانوی بندرعباسی، اسنادی از تخریب خانه ساکنان اهالی محله اسماعیل آباد و بافت اطراف حرم مطهری رضوی را منتشر کردند.

فعالان فضای مجازی مشهد اسنادی از تخریب خانه اهالی محله اسماعیل آباد و بافت اطراف حرم منتشر کردند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، پس از انتشار ویدئویی از تخریب خانه یک بانوی سرپرست خانوار در بندرعباس، واکنش های زیادی از سوی فعالان فضای مجازی درباره این موضوع صورت گرفت؛ اما ساکنان مشهد و به ویژه ساکنان اطراف حریم رضوی از سال ها قبل تجربه های زیادی دارند. خاطرات تلخی از تخلیه خانه ها در حریم کال اسماعیل آباد مشهد.

سعید شعرباف، فعال شهری و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در یک پست اینستاگرامی درباره این موضوع توضیح می دهد.

او نوشته است: یک حکایت کوتاه از فرایند تخریب خانه های موجود در جهت کال اسماعیل آباد مشهد و تکرار مجدد اتفاق دلخراش بندرعباس، برای فعالان و عدالتخواهانی که دنبال علاج واقعه قبل از وقوع هستند.

شعرباف در ادامه، تصویری از نقشه هوایی منطقه اسماعیل آباد و کال آن را منتشر کرده و نوشته است: نزدیک به 150 پلاک در تملک مردم در بستر و حریم کال اسماعیل آباد مشهد وجود دارد که اکثریت آن ماهیت تصرفی و قولنامه ای دارند و تعدادی محدودی نیز دارای سند اوقاف هستند.

وی با انتشار تصویری از نامه شرکت آب منطقه ای به یکی از ساکنان منطقه اسماعیل آباد و در مجاورت کال این منطقه را منتشر کرده است.

در بخشی از این نامه ذکر شده است که هزینه های قلع و قمع اقدامات اجرا شده در بستر و بازگشایی و اعاده به وضع سابق، از وی دریافت ممی شود. همچنین به ازای زمانی که این خانواده در حریم کال سکونت داشته اند، اجاره از آنان دریافت می شود و باید خسارت وارده به منابع آبی را جبران کنند!

شعرباف درباره این نامه نوشته است: شرکت آب منطقه ای و شهرداری مدتهاست به ساکنان کال اعلام کرده است که باید به سرعت خانه هایشان را خالی کنند و اگر نه هم خانه را خراب می کنیم، هم هزینه تخریب را از خودتان می گیریم، تقریبا مشابه داستان بندرعباس

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مطلب را با انتشار تصویری از مصاحبه قاضی بهشتی، جانشین معاون دادستان خراسان رضوی و دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال در استان ادامه داده است.

بهشتی در این خبر تأکید کرده که تخریب مناطق مسکونی حریم و بستر رودخانه در منطقه اسماعیل آباد مشهد از طریق تملک اراضی توسط شهرداری و واگذاری زمین معوض به ساکنان انجام می شود.

اما براساس آنچه معاون امنیتی انتظامی فرمانداری مشهد اعلام کرده، این زمین های معوض به ساکنان واگذار نشده است.

شعرباف نوشته است: این در حالی است که نه تنها برای تمام ساکنان این پلاک ها زمین معوضی داده نشده بلکه برخی از این خانه ها با متری حداکثر یک و نیم میلیون تومان از ساکنان خریداری می شود. فرقی هم بین خانه سنددار و بدون سند نیست و خبری هم از زمین معوض نیست. تقریبا همین رویکردی که معاون امنیتی فرمانداری مشهد گفته است.

او در ادامه بیان کرده است که فرایند اولیه خرید زمین از ساکنان این منطقه نیز مدتی است متوقف شده و کار به برخورد های امنیتی کشیده شده است.

شعرباف در خاتمه، مطالبه گری را به سمت مسئولان استانی برده و نوشته است: رفقای پیگیر و عصبانی از اتفاق بندرعباس، بسم الله. دادگستری خراسان، شهرداری محترم مشهد و فرماندهی نیروی انتظامی خراسان، قبل از این که همچون مدیران هرمزگان مجبور به عذرخواهی مردمی و رسانه ای شوید، زودتر علاج واقعه کنند.

همچنین برخی فعالان فضای مجازی در مشهد، ویدئویی کوتاه از مصاحبه با برخی ساکنان بافت اطراف حرم منتشر کرده اند و در آن به موضوع تصرف خانه های ساکنان این بافت، برای اجرای طرح های تفصیلی و تبدیل منطقه مسکونی اطراف حریم رضوی به منطقه تجاری، اشاره کرده اند.

این ویدئو را در زیر می توانید مشاهده کنید:

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 11327

به "فعالان فضای مجازی مشهد اسنادی از تخریب خانه اهالی محله اسماعیل آباد و بافت اطراف حرم منتشر کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان فضای مجازی مشهد اسنادی از تخریب خانه اهالی محله اسماعیل آباد و بافت اطراف حرم منتشر کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید