فراری SP51 شاهکاری منحصر به فرد بر پایه 812 GTS ، مشخصات فنی
به گزارش چاپار بلاگ، فراری SP51 ساعاتی پیش به عنوان نسخه ای منحصر به فرد از سوی این برند ایتالیایی معرفی گردید. SP51 سوپر اسپرتی است که تنها یک عدد از آن در دنیا وجود دارد و دارای مشخصات بسیار خاصی است.
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - فراری SP51 تازهترین عضو خانواده One-Off های فراری (Prancing Horse - نشان فراری) است. این سوپر اسپرت تازه فراری بی چون و چرا بر پایه سلیقه مشتری شخصی سازی شد و یکی از خاص ترین خودروهای فراری است.
فراری SP51 به وسیله مرکز طراحی فراری به رهبری Flavio Manzoni طراحی شد. SP51 خودرویی است که کاملاً بر اساس مدل 812 GTS طراحی شد و به همین علت از موتور و شاسی مشترک با این خودرو نیز بهره می برد.
در نگاه اول، شاخصترین ویژگی خودروی تازه و خیره کننده فراری، عدم وجود سقف کامل در آن است. همین موضوع موجب شد که SP51 به یک رودستر خاص از هر نظر تبدیل گردد. کاراکتر بصری این خودرو طوری شکل گرفت که هم بر شخصیت اسپرت و هم بر توانایی آن در جلب توجه و لذت رانندگی تاکید کند.
طراحی بدنه فراری SP51
فراری SP51
فراری در سالهای گذشته هم خودروهای بسیار خاصی را به صورت تک نسخه ای فراوری نموده بود. از جمله آنها می توان به Omologata، فراری F12 TRS و مدل SP48 Unica اشاره نمود که همگی جز خاص ترین فراری های دنیا هستند.
بدنه فراری SP51 مثل تمام فراری های دیگر، یک مثال شاخص از پیشرفت علم آیرودینامیک در صنعت خودرو است. برای آیرودینامیک بهتر این بدنه کاملاً منحصر به فرد، فراری شبیه سازی های بسیاری را با CFD انجام داد و مدل هایی از آن در تونل باد ساعت ها مورد آنالیز و آزمایش نهاده شد.
تمامی این موارد موجب شد در نهایت خودرویی فراوری گردد که با وجود برداشته شدن سقف، مانند 812 سوپرفست (کوپه) همچنان آکوستیک است.
استایل فراری SP51 به لطف سطوح عضلانی و موج دار آن بسیار قدرتمند و هماهنگ است. فرم های بدنه این خودرو به طور هم زمان مدرن، سینوسی و با روح شکل گرفتند.
یکی از دلایلی که فرم های بدنه فراری SP51 اینگونه دیده می شوند، استفاده گسترده از فیبر کربن خالص در بیرون و در کابین آن است. تزئینات فیبرکربنی روی درب موتور این سوپر اسپرت خاص بسیار چشم گیر هستند و به صورت پویا دو خروجی هوا را در این بخش به بیننده نشان می دهند.
رنگ آمیزی خاص SP51
یکی دیگر از ویژگی های مجذوب کننده فراری SP51، رنگ آمیزی سه لایه Rosso Passionate است. این رنگ به طور خاص برای این خودرو طراحی شد و شخصیتی ظریف و در عین حال با ابهت به آن داد که اقتدار را نیز تداعی می نماید.
رنگ قرمز فراری SP51 با سفید و آبی هماهنگ شد. علت این هماهنگی آن است که فراری در رنگ آمیزی این خودرو بیشتر از 410 S افسانه ای سال 1955 الهام گرفت.
این موضوع نه تنها در بدنه این خودرو بلکه در داخل SP51 نیز وجود دارد و ظاهراً فردی که این خودرو را سفارش داد، تاکید بسیاری بر آن داشت.
در قسمت جلو، چراغ ها با طراحی خاص خود هویتی کاملاً قابل تشخیص و قدرتمند به فراری SP51 می دهد. در این میان باید به رینگ های این سوپر اسپرت نیز اشاره نمود.
فراری این رینگ ها را به طور خاص برای SP51 ساخت. این رینگ ها دارای پروفیل های فیبرکربنی در هر یک از پره ها هستند که با یک روکش الماسی شکل پوشیده شدند.
در قسمت عقب فراری SP51 دو قوس بسیار زیبا وجود دارد. بالای این دو قوس قطعه ای فیبرکربنی و سیاه رنگ به چشم می خورد که کاملاً مثل یک بال وظیفه انتقال درست جریان هوا به بخش انتهایی خودرو را بر عهده دارد. فراری از چنین طرحی در طراحی خودروهای اوایل دهه 1960 استفاده می کرد.
طراحی داخلی فراری SP51
فراری SP51
پس از طراحی یک بدنه منحصر به فرد، تیم طراحی باید جزئیات ویژه ای برای داخل کابین این خودرو ایجاد می کرد. از نظر طراحی ادوات داخلی، فراری SP51 هیچ تفاوتی با 812 GTS ندارد.
اما داخل این خودرو حول دو ایده کاملاً شخصی سازی شد. استفاده از همان رنگ Rosso Passionale در داخل خودرو به عنوان تم اصلی تزئینات چرم Alcantara و تکرار رنگ های آبی و سفید بیرونی در داخل کابین.
تکرار رنگ های آبی و سفید را می توان در دوخت های فرمان، صندلی ها و تونل مرکزی داخل کابین مشاهده کرد. بعلاوه تریم براق فیبر کربن به طور گسترده در تمام فضای داخلی SP51 وجود دارد.
مالک SP51 چه کسی است؟
فراری SP51 برای یک مشتری قدیمی فراری که ساکن تایوان است طراحی و فراوری شد. فراری به طور رسمی نام مالک این خودرو خاص را اعلام نکرد. اما بعضی از رسانه ها عنوان کردند که او یکی از کلکسیونرهای قدیمی و وفادار فراری است.
مشخصات فنی فراری SP51
همانطور که گفتیم، SP51 از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با فراری 812 GTS ندارد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه V12 با زاویه 65 درجه است که می تواند 788 اسب بخار در 8.500 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور این موتور 6.5 لیتری هم 718 نیوتن متر است که در دور 7.000 در دسترس راننده واقع شده است.
این فراری خاص در 2.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر اعلامی برای آن نیز فراتر از 340 کیلومتر در ساعت است.
ب ام و آلپینا B7 دیگر فراوری نخواهد شد / خداحافظی با سدان لوکس ALPINA
ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M / مشخصات فنی
تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد
میتسوبیشی ASX تازه برپایه رنو کپچر معرفی گردید / مشخصات فنی
منبع: بیت ران