آیا رنج روور پورشه را شکار می کند؟
به گزارش چاپار بلاگ، رنج روور اس وی کوپه قرار بود با شاسی بلند جدید رولزرویس رقابت کند. برنامه لندروور این بود که از این ماشین تنها 999 دستگاه با قیمت پایه 240 هزار پوند (حدود 310 هزار دلار) ساخته شود.
حداکثر سرعت ولار با موتور هشت سیلندر 274 کیلومتر در ساعت است
لندروور سال گذشته با مدل ولار چهره جدید شاسی بلند های رنج روور را معرفی کرد و امسال می خواهد با اضافه کردن قدرت به زیبایی این ماشین، آن را برای رقابت با پورشه ماکان و ب ام و X6 آماده تر کند.
این کارخانه هفته گذشته از ولار اس وی اتوبیوگرافی (SVAutobiography) رونمایی کرد که قوی ترین و لوکس ترین مدل ولار خواهد بود. موتور هشت سیلندر پنج لیتری ولار، 550 اسب بخار نیرو دارد و می تواند سرعت ماشین را در 4 و نیم ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت ماشین 274 کیلومتر در ساعت است.
لندروور می گوید مهندسانش برای آماده کردن ولار برای تحمل این قدرت بالا 64000 نفر-ساعت وقت صرف کرده اند. با این حال تغییرات ظاهری ماشین اندک است. شکل سپر های جلو و عقب تغییر کرده و برای خنک کردن موتور، ورودی های هوا در جلوی ماشین بزرگ تر شده است. ولار جدید با قیمت پایه 86 هزار و 120 پوند (حدود 112 هزار دلار) به بازار عرضه خواهد شد.
لندروور بیان نمود از تولید لوکس ترین مدل رنج روور منصرف شده است
سقوط آزاد جگوار-لندروور
آمدن رنج روور جدید با خبر ضرر هنگفت کارخانه جگوار-لندروور در سال 2018 هم زمان شد. بزرگترین خودروساز بریتانیا هفته گذشته بیان نمود در سه ماه آخر سال گذشته چهار میلیارد و 400 میلیون دلار ضرر کرده است.
سهم اصلی این زیان پس از ارزش گذاری مجدد دارایی های کارخانه معلوم شد. پس از بازنگری دارایی های غیرنقدی معلوم شد ارزش سرمایه گذاری های کارخانه در املاک و ماشین آلات بسیار کمتر از رقمی بوده که تصور می شد.
همچنین بازبینی حساب های شرکت مشخص کرد که تخمین درآمد های آینده هم بیشتر از اندازه بوده است. پس از محاسبه مجدد در مجموع حدود چهار میلیارد دلار ار ارزش شرکت کم شد.
علاوه بر این فروش جگوار-لندروور هم در سال 2018 کاهش یافت. استقبال از محصولات این شرکت اگرچه سال گذشته در آمریکا و بریتانیا بیشتر شد، اما فروش در چین، بزرگترین بازار جهان تا 35 درصد کمتر بود.
از رونق افتادن موتور های دیزل و بلاتکلیفی روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم از دلایل دیگر ضرر شرکت عنوان شده است. جگوار-لندروور بخشی از گروه صنعتی هندی تاتا است. ارزش سهام تاتا پس از انتشار اخبار هفته گذشته تا سی درصد سقوط کرد.
جگوار-لندروور پیش تر اعلام کرده بود 4500 نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. لندروور هم هفته پیش بیان نمود برنامه تولید یک مدل لوکس از رنج روور را لغو کرده است.
رنج روور اس وی کوپه قرار بود با شاسی بلند جدید رولزرویس رقابت کند. برنامه لندروور این بود که از این ماشین تنها 999 دستگاه با قیمت پایه 240 هزار پوند (حدود 310 هزار دلار) ساخته شود. لندروور حالا می گوید سرمایه ای که برای ساخت این ماشین در نظر گرفته بود را برای ساخت مدل های دیگر نظیر نسل جدید دیفندر، صرف خواهد کرد.
قرار بود اکس-تریل علاوه بر ژاپن و روسیه در کارخانه نیسان در انگلستان تولید شود
دست رد نیسان به بریتانیا
هفته گذشته خبر بد دیگری برای صنعت خودرو در بریتانیا از ژاپن آمد. نیسان بیان نمود برخلاف قرار قبلی، شاسی بلند اکس-تریل خود را در کارخانه اش در انگلستان تولید نخواهد کرد.
نیسان در سال 2016 اعلام کرده بود با اطمینانی که دولت بریتانیا درباره روند خروج کشور از اتحادیه اروپا به این کارخانه داده، مدل اکس -تریل را در بریتانیا تولید می کند. این شرکت، اما حالا می گوید شرایط نسبت به زمانی که این تعهد را داده بود تغییر کرده و به همین دلیل تصمیم گرفته تولید اکس-تریل را به ژاپن منتقل کند.
نیسان از سال 1986 محصولاتش را در کارخانه اش در ساندرلند در انگلستان تولید می کند. ساندرلند بزرگترین کارخانه خودروسازی در بریتانیا است و هفت هزار کارگر دارد. پنج مدل نیسان از جمله نیسان قشقایی در ساندرلند تولید می شود و هشتاد درصد محصولات این کارخانه به خارج از بریتانیا صادر می شود.
نیسان در اطلاعیه خود اعلام کرده سردرگمی درباره چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت برنامه ریزی برای آینده را مشکل کرده است. علاوه بر برگزیت، از رونق افتادن ماشین های دیزل دلیل عمده دیگر نیسان برای این تصمیم است.
با توجه به استاندارد های تازه مبارزه با آلودگی هوا، تعرفه بسیاری از ماشین های دیزل افزایش یافته و باعث شد فروش این نوع ماشین ها در بریتانیا در سال 2018 سی درصد کاهش یابد. دولت بریتانیا اعلام کرده این تصمیم ضربه ای به صنعت خودروی کشور است، اما باعث بیکاری کارگران نخواهد شد.
دیتر زچه، مدیر دایملر از سیاست های حفاظتی دولت آلمان انتقاد کرد
نزدیکی دایملر به چین
دیتر زچه، مدیر گروه خودروسازی دایملر بیان نمود با وجود هشدار دولت آلمان در حال مذاکره با کارخانه چینی جیلی برای عمیق تر کردن روابط این دو خودروساز است. سال گذشته جیلی با خرید نزدیک به ده درصد از سهام دایملر و پیشنهاد یک ائتلاف با خودروساز آلمانی، سیاستمداران آلمان را غافلگیر کرد.
پس از این معامله، این نگرانی در آلمان مطرح شد که این آغاز روندی برای در اختیار دریافت دانش و فن آوری استراتژیک شرکت های بزرگ آلمانی توسط چینی ها باشد.
در سایه این نگرانی، دایملر ابتدا نسبت به ایده ایجاد یک ائتلاف بدبین بود، اما مصاحبه های دو طرف ادامه پیدا کرد و پاییز گذشته دایملر و جیلی بیان نمودند برای ایجاد یک شبکه تاکسیرانی در چین با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
دولت آلمان هفته گذشته با اعلام استراتژی تازه خود گفت: برای حفاظت شرکت های آلمانی از مالکیت خارجی، سهام این شرکت ها را خواهد خرید. آقای زچه یک روز بعد از اعلام این سیاست تازه، با انتقاد از این تصمیم گفت: کشور هایی که به دنبال سیاست های صنعتی اینچنین باشند در رقابت جا خواهند ماند. او همچنین گفت: مذاکرات با جیلی درباره همکاری در ابعاد مختلف ادامه خواهد داشت.
منبع: بی بی سی
منبع: فرادید