غاری زیبا که قربانی می گیرد!

به گزارش چاپار بلاگ، غار یخی چما نمونه مشابهی در کشور ندارد و به گفته کارشناسان گردشگری نظیر این غار را باید در کشور روسیه یا ایسلند سراغ گرفت.

غاری زیبا که قربانی می گیرد!

وقوع سومین حادثه مرگبار در غار یخی چما یک هشدار جدی برای توجه به امنیت گردشگری و اتخاذ تدابیری برای ساماندهی مناطق طبیعی کشور به شمار می رود.

فصل تابستان و گرمای آن بهترین زمان برای سفر به نقاط سردسیر کشور است. تماشای برف زمستان و خنکای آن به خصوص در گرمای طاقت فرسای این فصل از سال بسیاری از مردم کشور را رهسپار استان چهارمحال و بختیاری و به ویژه شهرستان کوهرنگ با طبیعت بکر می نماید تا ضمن لذت بردن از هوای پاک و خنک و لمس برف زمستان یکی از نادرترین غارهای ایران را نیز از نزدیک ببینند.

این غار در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

این غار شبیه تنگه ای بزرگ و یک انبار پر برف است که ارتفاع برف های آن تا 50 متر نیز می رسد.

با این وجود این منطقه از استان چهارمحال و بختیاری به رغم جاذبه های منحصر به فرد گردشگری از کمترین امکانات و زیرساخت های لازم برخوردار است و همین موضوع امنیت گردشگران را با چالش جدی روبرو نموده و تاکنون چندین قربانی گرفته است.

غار یخی چما در طول سه سال متوالی جان 4 گردشگر را گرفته و چنانچه فکری برای ساماندهی و مدیریت این مکان گردشگری نگردد، بیم آن میرود که تلفات بیشتری بدهد و آن وقت بجای اینکه به داشتن یکی از کمیاب ترین چشم اندازهای طبیعی کشور به خود ببالیم شرمنده از این باشیم که این غار شگفت انگیز تبدیل به دالان مرگ گردد و گردشگران بیشتری را به کام مرگ بکشاند.

شهریور سال 96 بود که بر اثر ریزش تکه های یخی از سقف غار دو گردشگر شیرازی که اعضای یک خانواده هشت نفره بودند در این غار جان باختند و پدر خانواده که در زیر آوار یخی مصدوم شده بود، شاهد مرگ 2 تن از پسران خود در این حادثه شد.

پیرو این حادثه بهمن عسگری سوادجانی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پیشروی بیش از حد گردشگران به داخل غار را علت بروز این حادثه عنوان نمود و گفت: در حالی که به گردشگران هشدار داده می گردد که بیش از حد مجاز به داخل غار وارد نشوند، اما بعضی به این هشدارها توجهی نمی نمایند و عامل بروز چنین حوادث تلخی می شوند.

در این حادثه هیچ اقدام و یا تصمیمی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در استان انجام نشد تا آنکه تابستان سال بعد آن و دقیقا در نخستین روز شهریورماه سال 97 دوباره ناقوس مرگ در غار یخی چما به صدا درآمد و ریزش دیواره های غار 12 نفر را مصدوم کرد و جان یک گردشگر 15 ساله مشهدی را گرفت و باز هم همان جواب قبلی علت بروز این حادثه عنوان شد.

رئیس وقت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهرنگ بی توجهی گردشگران به هشدار راهنمایان را عامل بروز این حادثه اعلام نمود.

با این وجود با اعلام فرماندار کوهرنگ ورود گردشگران به غار یخی بطور موقتی ممنوع شد و مسئولان بجای برطرف اصولی مشکل، صورت مساله را پاک کردند.

بی توجهی به موضوع سبب شد تا برای سومین سال متوالی غار یخی چما قربانی بگیرد و مرگ یک گردشگر جیرفتی در 11 مرداد سال جاری خاطره تلخ ناکامی گردشگران در این منطقه را تازه کند و این در حالیست که هیچ مسئولی در استان جوابگوی چرایی تداوم وقوع این حوادث نیست و فرماندار شهرستان کوهرنگ عنوان می نماید تابلوهای هشداری در این مکان گردشگری نصب شده و این سهل انگاری و بی توجهی گردشگران است که منجر به چنین حادثه ای شده است.

اما در مقابل این اظهارات فرماندار کوهرنگ، شاهدان عینی و منابع محلی از مخدوش بودن تابلوها سخن می گویند و عنوان می نمایند نه نیروهای راهنما در این مکان گردشگری وجود دارند تا مانع ورود گردشگران به نقاط پرخطر شوند و نه تابلویی نصب شده تا گردشگران نسبت به این موضوع آگاهی پیدا نمایند.

هرچند نمی توان از غفلت بعضی از گردشگران نسبت به ورود مناطق گردشگری که دارای شرایط خاص هستند چشم پوشی کرد، اما اینکه چرا دستگاه های متولی اقدامی در راستای ایمن سازی این منطقه و محدود کردن عبور گردشگران به غار یخی انجام نمی دهند، جای سوال دارد.

منتظریم غار یخی چما چند قربانی دیگر بگیرد تا اقدامی برای جلوگیری از این حوادث انجام گردد.

به واقع حیف است که وقتی نام چنین مناطق نادر و در نوع خود شگفت انگیز به میان می آید، ذهن ها به سمت ناامنی و وقوع حوادث دلخراش راهنمایی شوند. آن وقت است که حاضریم همین تعداد اندک گردشگرانی که به این استان و منطقه کوهرنگ سفر می نمایند را از دست دهیم، اما شاهد حتی ریختن خونی از دماغ کسی نباشیم.

محرومیت تنها این نیست که ما از نظر امکانات عقب تر از سایر مناطق کشور باشیم، محرومیت واقعی آن است که از استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های خدادادی که به این استان داده شده نه تنها استفاده بهینه نکنیم، بلکه آن را به تهدیدی برای جان انسان ها تبدیل کنیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 230

به "غاری زیبا که قربانی می گیرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غاری زیبا که قربانی می گیرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید