طرز تهیه و ارزش تغذیه ای رولت مرغ

به گزارش چاپار بلاگ، وقتی صحبت از مرغ و غذاهای تهیه شده با آن به میان می آید، همه تکه های آب پز یا سرخ شده مرغ را به یاد می آورند که در کنارش چند برش از سبزیجات مختلف بخارپز هم هست. این منبع پروتئینی، جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است اما تنها تنوع بخشیدن به طعم آن می تواند زمینه مصرف مداوم اش را فراهم کند. رولت مرغ یکی از همین زمینه سازهاست که در این مقاله با آن بیشترآشناتر می شوید.

طرز تهیه و ارزش تغذیه ای رولت مرغ

طرز تهیه و ارزش تغذیه ای رولت مرغ

نویسنده:سارا حسنلو

وقتی صحبت از مرغ و غذاهای تهیه شده با آن به میان می آید، همه تکه های آب پز یا سرخ شده مرغ را به یاد می آورند که در کنارش چند برش از سبزیجات مختلف بخارپز هم هست. این منبع پروتئینی، جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است اما تنها تنوع بخشیدن به طعم آن می تواند زمینه مصرف مداوم اش را فراهم کند. رولت مرغ یکی از همین زمینه سازهاست که در این مقاله با آن بیشترآشناتر می شوید.

مواد لازم (برای 4 نفر)

سینه مرغ چرخ شده

500گرم

800کیلوکالری

سماق

3قاشق غذاخوری

صفر

زنجبیل

نصف قاشق چای خوری

صفر

جعفری خرد شده

1لیوان

25کیلوکالری

فلفل دلمه ای قرمز

1لیوان

25کیلوکالری

آرد سوخاری

3قاشق غذاخوری

80کیلوکالری

نمک و فلفل سفید

به میزان دلخواه

صفر

روغن سرخ کردنی

5قاشق غذاخوری

450کیلوکالری

طرز تهیه

ابتدا مرغ را با زنجبیل، نمک و فلفل سفید خوب ورز دهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به میزان یک نارنگی از آن برداشته و روی یک نایلون به صورت یک مستطیل در ابعاد 12× 10 در آورید. بعد، روی آن را با سماق پوشانده و جعفری های خرد شده را اضافه کنید. دست آخر، روی لبه مستطیل ایجاد شده، یک برش فلفل دلمه ای را که به صورت باریک قطعه قطعه نموده اید، قرار داده و آن را لوله کنید؛ دو کناره را هم بسته و نهایتاً در آرد سوخاری بغلتانید و در کمی روغن سرخ کنید.این غذا تقریباً 1400 کیلوکالری انرژی دارد که در صورت سرخ کردن 10 قطعه رولت مرغ، هریک 140 کیلوکالری انرژی خواهد داشت و اگر با نان خورده گردد میزان کالری دریافتی به 300 کیلوکالری هم خواهد رسید.خواص گوشت مرغ

این منبع پروتئینی و البته کم چرب، گزینه ای مناسب برای تأمین احتیاجهای روزانه کسانی است که به دلایل مختلف بهتر است از گوشت قرمز کمتری استفاده نمایند. هر 30 گرم گوشت مرغ یک واحد و هر نصف سینه مرغ 3 واحد گوشت تلقی می گردد که می تواند به تأمین 2 تا 3 واحد توصیه شده از این گروه غذایی یاری کند. نکته ارزشمندی که در این غذا به چشم می خورد استفاده از گوشت چرخ نموده مرغ است. به این ترتیب، هم گوشتی کم چرب تر از گوشت قرمز را استفاده نموده اید و هم تنوعی به برنامه غذایی تان داده اید اما از قلم نیاندازید که این گوشت، آهن چندانی ندارد. پس اگر هدف تان از خوردن گوشت مرغ آهن است چه بهتر که گوشت قرمز یا گوشت شترمرغ را انتخاب کنید که مملو از این ماده معدنی هستند. پیشنهاد دیگر، مخلوط کردن گوشت چرخ نموده با گوشت مرغ و سویای چرخ شده است؛ البته با نسبت های مساوی.

خواص جعفری

به نظر شما روزانه چند واحد سبزی باید خورد؟ تقریباً 3 تا 4 واحد؛ که البته بهتر است از انواع تازه و فصل باشند. در این میان، سبزیجات برگ سبز تیره می توانند انتخابی مناسب باشند. آنها منبع بتاکاروتن، مهمیم و از همه مهم تر، فیبر هستند. به علاوه، تا حدودی هم آب دارند. بنابراین انتخابی مناسب در این روزهای گرم تابستانی به حساب می آیند. یادتان باشد که هر چه این سبزیجات سبزتر باشند میزان مهمیم موجود در آنها بیشتر خواهد بود و دریافت اندازه مورد احتیاج این ماده معدنی به استحکام استخوان ها و دندان ها کم نموده و فراوری انرژی را تسهیل می نماید و از همه مهم تر موجب گشاد شدن شریان ها می گردد. به این علت است که در صورت کمبود مهمیم فرد با علایمی مانند گرفتگی عضلات، افسردگی، بی اشتهایی، بی نظمی در ضربان قلب، افزایش چربی خون و تجمع آب در بدن و افزایش فشارخون روبه رو خواهد شد. به این علت کسانی که فعالیت تازه ورزشی دارند، باردار هستند و نوجوان اند، داروهای ادرارآور استفاده می نمایند و شیمی درمانی می شوند باید از منابع این ماده معدنی بیشتر استفاده نمایند.

خواص زنجبیل

این ادویه تند و خوش طعم نماینده مواد غذایی، برترین گزینه برای کسانی است که حالت تهوع دارند و یا از نشانگان حرکت رنج می برند. منظور، افرادی است که به محض نشستن و حرکت در ماشین یا هر وسیله نقلیه ای به سرگیجه و تهوع دچار می شوند. این ادویه در صورتی که تازه اش به مصرف برسد دارای اندازهی ویتامین و املاح است، اما مقادیر مصرف آن آن قدر کم است که نمی توان مصرف این ادویه را راهی برای تأمین احتیاج روزانه مواد مغذی به حساب آورد. البته همین اندازه کم زنجبیل، حالت تهوع و استفراغ افرادی را که در ابتدای صبح (به خصوص خانم های باردار) با این مسائل رو به رو می شوند رفع می نماید.

همراه این غذا

این غذا به همراه نان میل می گردد و البته چه بهتر که این نان از نوع سبوس دار باشد. ضمناً، مصرف انواع سبزیجات تازه به همراه آن زمینه جذب مواد معدنی موجود در این غذا را بالا خواهد برد. بنابراین خوردن یک پیش دستی سالاد سبزیجات فصل و یا سبزی خوردن یک عادت غذایی خوب تلقی می گردد.

اگرچربی خون دارید

بهتر است از آرد سوخاری مصرفی در این غذا فاکتور گرفته و رولت های تان را به جای سرخ کردن در فر قرار دهید. به این ترتیب هم برشته خواهند شد و هم روغنی برای تهیه شان مصرف نمی گردد. نکته دیگر استفاده بیشتر از سبزیجات برگ سبز تیره در میان رولت هاست تا به این ترتیب میزان سبزی مصرفی در وعده افزایش یابد.

اگرفرزندتان بدغذاست

این غذا یک انتخاب مناسب برای بیشتر بچه هاست؛ چون هم سرخ شده است و هم می توان آن را با کمی سس گوجه فرنگی (البته از نوع خانگی) و حتی تعدادی سیب زمینی سرخ نموده میل کرد. آنالیز ها نشان داده اند که بچه ها غذاهای سوخاری شده را با کمی سیب زمینی سرخ نموده بیشتر می پسندند و به این ترتیب کمبود وزن شان جبران خواهد شد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 18901

به "طرز تهیه و ارزش تغذیه ای رولت مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه و ارزش تغذیه ای رولت مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید