طرز تهیه آب دوغ خیار مقوی و فواید آن برای تابستان

به گزارش چاپار بلاگ، آب دوغ خیار از جمله غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیان است. مواد تشکیل دهنده این غذای بی نظیر در کاهش دمای بدن در فصل گرم تابستان نقش قابل توجهی دارند. اصولا آب دوغ خیار یک غذای تابستانی و مقوی است که به صورت سرد و در کاسه سرو شده و هر فردی در هر سنی از خوردن آن لذت می برد. نعنا، دوغ و خیار بکار رفته در این غذای لذیذ برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثرند. این غذای ساده و سبک رخوت و خستگی ناشی از گرمای هوا را کاهش می دهد و به راحتی نیز قابل هضم است.

طرز تهیه آب دوغ خیار مقوی و فواید آن برای تابستان

گردو و کشمش داخل آب دوغ خیار برای تقویت قوای سالمندان و رشد هوش بچه ها تاثیر بسزایی دارند. مصرف این غذای خنک در طول شب های تابستان برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند بسیار مفید است. زیرا ماست یا دوغ موجود در آن حاوی منیزیم بوده و می تواند به رفع بی خوابی کمک کند. در ادامه این مطلب طرز تهیه آب دوغ خیار را برایتان شرح می دهیم و به خواص برخی از مواد تشکیل دهنده این غذای تابستانی مغذی اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه آب دوغ خیار

مواد لازم:

  • ماست : 250 گرم
  • دوغ : یک لیتر
  • خیار : 3 عدد
  • گردو : 100 گرم
  • کشمش : 100 گرم
  • پیاز : 1 عدد
  • خامه : 50 گرم
  • سبزی شامل ریحان، نعنا، پونه، مرزه و ترخون : 200 گرم
  • گل محمدی خشک شده : به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول

برای شروع کار، یک کاسه بزرگ انتخاب کرده و ماست (بهتر است از ماست خامه ای استفاده کنید) را داخل آن بریزید. در ادامه به وسیله یک همزن دستی یا برقی ماست را تا زمانی که صاف و یکدست شود هم بزنید. بعد خامه را اضافه کنید و دوباره مواد را با همزن خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله دوم

نوبت به خرد کردن خیار ها می رسد. شما می توانید خیار ها را به شکل نگینی خرد کرده و یا از رنده برای ریز کردن آن ها استفاده کنید.

مرحله سوم

در این مرحله، سبزی های معطر را اضافه می کنیم. برخی ترجیح می دهند از سبزی خشک استفاده کنند که ایرادی هم ندارد، ولی سبزی تازه عطر و طعم غذایتان را دوچندان خواهد کرد. سبزی ها را خرد کرده و به محتویات داخل کاسه اضافه کنید. از خرد کردن بیش از حد سبزی ها خودداری کنید و سعی کنید به میزان خیار های نگینی شدهف خرد شوند. همچنین، می توانید در صورت تمایل، شوید تازه را نیز به سایر سبزی های معطر اضافه کنید.

مرحله چهارم

کشمش های از قبل شسته شده را همراه با گردو های خرد شده داخل کاسه آب دوغ خیار بریزید.

مرحله پنجم

بعد از اینکه کلیه مواد را داخل کاسه ریختید، برای کاهش غلظت زیاد ترکیب نهایی میزانی آب سرد یا دوغ خنک را به تدریج به آن اضافه کنید. سپس اب دوغ خیارتان را بچشید، چنانچه کم نمک بود میزانی نمک به آن اضافه کنید.

مرحله ششم

برای اضافه کردن عطر و طعم بیشتر به آب دوغ خیار می توانید از گل محمدی خشک شده و کمی فلفل سیاه استفاده کنید. پیش از سرو این غذا آن را مدتی داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله هفتم

برای تزیین آب دوغ خیار می توانید از نعنا، پونه و گل محمدی خشک شده و گردو استفاده کنید. هنگام سرو این غذای معطر و خوشمزه انواع نان از جمله نان لواش، تافتون یا سایر نان های سنتی را داخل آن خرد کرده و به صورت ترید مصرف می کنند. در این مرحله می توانید چند قطعه یخ نیز به غذا اضافه کنید تا تگری و خنک شود.

خواص ماست

ماست یک محصول لبنی کم کالری محسوب می شود. 100 گرم ماست شیرین، فقط 61 کالری دارد. ماست از شیر غنی تر است، زیرا حاوی ترکیبات پروبیوتیکی اضافی حاصل از فرآیند تخمیر است. ماست تازه پروتئین، ویتامین دی، ویتامین ث، فولات، فسفر و کلسیم بیشتری نسبت به شیر دارد. ماست حاوی باکتری های مفید برای سلامتی است که هضم لاکتوز را تسهیل می کند. از آنجا که بیشتر لاکتوز ها به اسید لاکتیک تبدیل شده اند، ماست راحت تر از شیر هضم می شود.

این ماده از قابلیت هضم بهتری حتی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز برخوردار است. ماست به عنوان یک غذای پربیوتیک توصیه می شود زیرا حاوی ترکیباتی است که به نفع رشد باکتری های مفید در روده است. تریپتوفان، یک اسید آمینه موجود در لبنیات، باعث تولید سروتونین و ملاتونین در مغز می شود و اگر قبل از خواب مصرف شود، خواب سریع تر و راحتی را موجب می شود. مصرف منظم ماست سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن انسان را برای مقابله با عفونت های قارچی و سرطان های روده آماده می کند.

خواص خیار

خیار کم کالری است اما ویتامین ها و مواد معدنی مهم فراوانی دارد. پروتئین، فیبر، ویتامین ث، ویتامین کا، منیزیم و پتاسیم از جمله مواد مغذی موجود در خیار به شمار می رود. آنتی اکسیدان موجود در خیار از ورود رادیکال های آزاد به داخل بدن جلوگیری کرده و مانع از بروز انواع بیماری ها می شود. از آنجا که خیار از حدود 96٪ آب تشکیل شده است، برای حفظ رطوبت از دست رفته بدن بسیار موثر است و می تواند به رفع نیاز روزانه بدن به مایعات کمک کنند.

خیار به طور بالقوه می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. هر یک فنجان (104 گرم) خیار فقط 16 کالری دارد، در حالی که یک خیار کامل 300 گرمی تنها حاوی 45 کالری است. این بدان معناست که می توانید بدون در نظر گرفتن کالری موجود در خیار، هر چقدر می خواهید از آن میل کنید.

خواص گردو

گردو منبع عالی منگنز است و 48٪ از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تأمین می کند. گردو همچنین منبع بسیار خوبی از مس، منیزیم و فسفر است. از دیگر مواد مغذی آن می توان به آهن، کلسیم، روی، پتاسیم و سلنیوم اشاره کرد. ویتامین های موجود در گردو شامل ویتامین ب 6، فولات (ویتامین ب 9) و تیامین (ویتامین ب 1) است.

علاوه بر تأمین فیبر و چربی سالم، گردو همچنین باعث تقویت پروتئین سالم بدن می شود. مصرف یک وعده گردو بیش از 4 گرم پروتئین دارد. گردو حاوی بیشترین میزان فنلی و فلاونوئید موجود در میان آجیل هاست و بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد. مطالعات متعدد نشان داده که مصرف گردو ممکن است اثرات مفیدی در حفظ سلامت مغز سالمندان داشته باشد.

خواص نعنا

نعنا ممکن است در رفع مسائل گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه مؤثر باشد. علاوه بر خواص خوراکی نعنا، ادعاهایی وجود دارد که استنشاق رایحه روغن نعنا باعث بهبود عملکرد مغز می شود. نعنا منبع خوبی برای ویتامین آ بوده و این ویتامین محلول در چربی برای سلامتی چشم و تقویت بینایی در شب بسیار مهم است. این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه ها منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها در محافظت از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو (نوعی آسیب های سلولی ناشی از برخورد رادیکال های آزاد) موثرند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: chaparblog.ir شناسه مطلب: 25261

به "طرز تهیه آب دوغ خیار مقوی و فواید آن برای تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آب دوغ خیار مقوی و فواید آن برای تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید